Obstacles of the electronic tests applied for peoples of the secondary schools by point of view of the schools managers in Diyala province

Authors

  • Kareema Ahmad Hassan Diyala Education Directorate / Specialization Supervision Department

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/3/15

Keywords:

Obstacles, Electronic tests

Abstract

     Aim of the study : 

To reveal the obstacles of the electronic tests application on the peoples by point of view of the secondary schools managers.                                                               

    The samples was contain of (165) managers(male and female) in Diyala education directorate were chosen in random method, and to achieve the aim of the research the authors depend on the descriptive method, and used the open formula on the scouting samples (50) manager from those whose not involved in research sample and to achieve the aims of this research by doing the tool to measure (electric tests obstacles for middle stage ) depend on the response of the scouting research sample.                                                                                                                        

    The author was a shore for the psychometric properties . The honesty was extract by two methods:  External honest and building honest , also extract the constancy by two methods: Repeated test, the constancy reach (0.87) but the Facronbach the constancy reach (0.81) , the measure formed in the final feature in (42) paragraph is measurable . The statistical treatment was done by use (Arithmetic's mean, standard deviation, T-test for one sample , T-test for two samples , Berson correlation coefficient, Variance analysis , Decline analysis. Z- test, SPSS ).        

      The net result: The results of this research to know the level of   obstacles who appeared in the secondary schools managers in high level.                                   

    There is no effect of the sex variable ( males and females) in the level of the obstacles determination who appear in front the application of the electric learning in the secondary schools among the managers.                                                      

    And there are multiple suggestions according the results of the research

References

ابن منظور ،جمال الدين ،1997، لسان العرب ،الجزء 12،ط 6،دار الصادر ،بيروت0

ابو الكشك، محمد نايف. الدور الجديد للمعلم العربي في مواجهة التحديات في القرن الحالي، ملحقات بحوث المؤتمر الفكري السابع الاتحاد التربويين العرب، بغداد.2000.

الكندري، عبد هلال ،وعبد هلال الهابس. الاسس العلمية لتصميم وحدة تعليمية عبر الانترنيت، المجلة التربوية، 2000:المجلد 14 العدد57.

بريكيت ،اكرم بن محمد بن سالم. واقع التعليم الالكتروني في تدريس اللغة العربية بالمر حلة الثانوية ومعوقات استخدامه، دراسات تربوية ونفسية ،2011(مجلة كلية التربية بالزقازيق ،ع71 ،1 .ص 245-308)

عيسى، سامي. مقترح لتوظيف التعلم الالكتروني في تنمية بعض المفاهيم الرياضية للصم من خلال معالجات الذكاء الاصطناعي"،المؤتمر الدولي الاول للتعلم الالكتروني والتعلم عن بعد خلال الفترة 18-19 ،الرياض.،السعودية. 2009

عمار ،حامد. في اقتصاديات التعليم ،سرس الليان ،مركز تنمية المجتمع العربي. 1964.

قطب، يوسف صالح الدين. اهمية الاستمرار مع الدينامية في السياسة التعليمية ،القاهرة ،صحيفة التربية ، 1985 :م(26 )العدد(2): ص3. مجلة اكاديمية البورك للعلوم الانسانية والاجتماعية/2020/المجلد (1 )العدد (2)94-124

عبود ، سالم محمد ،وأخرون. واقع التعليم الالكتروني ونظم الحاسبات واثره في التعليم في العراق ،مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة،2008 : .306-275 :17العدد 10

الغراب، أيمان محمد. التعليم الالكتروني مدخل الى التدريب غير التقليدي،القاهرة ،المنظمة العربية الإدارية .2003.

علوم ،منصور. التعليم الالكتروني في مدارس وزارة التربية والتعليم بدولة الكويت "ورقة عمل مقدمة لندوة التعليم الالكتروني خلال الفترة من 19- 22/4/2003، مدارس الملك فيصل ،السعودية.2003.

العطروزي ،محمد. التعليم الالكتروني –احد نماذج التعليم عن بعد- المؤتمر القومي السنوي التاسع )العربي الأول ( مركز تطوير التعليم الجامعي بعين شمس، التعليم الجامعي بعد :رؤية مستقبلية من 17-18 .2002 .13 ديسمبر

سالم،أحمد،2004" تكنولوجيا التعليم والتعليم الالكتروني" ،الرياض : مكتبة الرشيد.

سالم، علي، و مصطفى عبد القوي أساسيات المنهج المدرسي وتنظيماته .2002. 15

المحيسن، إبراهيم و خديجة هاشم. التعليم العالي عن بعد باستخدام شبكة المعلومات الدولية. ورقة عمل مقدمة للمؤتمر الثالث لاعداد المعلم ،مكة المكرمة / جامعة أم القرى / كلية التربية. 19-21 .2008.

العبد الكريم ،مشاعل عبد العزيز. واقع استخدام التعليم الالكتروني في مدارس المملكة العربية بمدينة الرياض ،السعودية ،جامعة الملك سعود ، رسالة ماجستير. 2008. مجلة أكاديمية البورك للعلوم الإنسانية والاجتماعية/2020/المجلد (1 )العدد (2)94-124

الهرش، عايد واخرون معوقات استخدام منظومة التعلم الالكتروني من وجهة نظر معلمي المرحلة الثانوية في لواء الكورة، المجلة الأردنية في .27-40 : عدد،6/مجلد:2010، العلوم التربوية

دويدري، رجاء وحيد البحث العلمي أساسياته النظرية وممارسته العملية ، دار الفكر، دمشق. 2002.

عطية ، محسن علي. البحث العلمي في التربية مناهجه ،اداواته وسائله الاحصائية ، دار المناهج للنشر والتوزيع ،عمان. 2009.

عباس ، محمد خليل واخرون مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ،عمان. 2011.

داود، عزيز حنا، وأنور حسين عبد الرحمن مناهج البحث التربوي، مطابع دار الحكمة للطباعة والنشر،بغداد. 1990.

السيد فؤاد البهي. علم النفس الاحصائي وقياس العقل البشري،ط2،دار التأليف ،القاهرة. 1971.

جريو، داخل حسن. آراء وملاحظات في التربية والتعليم، مطابع دار الحكمة والنشر، البصرة ، جامعة البصرة. 1990.

ملحم ، سامي محمد ، ( 2000) ، القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن 0

ملحم ، سامي محمد ،2011، القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، عمان ،ط5،دار المسيرة للنشر والتوزيع

الرازي ،محمد بن ابي بكر بن عبد القادر ،1986،مختار الصحاح ،الكويت ،دار الرسالة للنشر

عريفج ، سامي ،2001،الادارة التربوية المعاصرة ،عمان ،دار الفكر0

فيركسون ،جورج اي ،1991،التحليل الاحصائي في التربية وعلم النفس ،ترجمة هناء محسن العكيلي ،دار الحكمة للطباعة والنشر

علام، صلاح الدين محمود،2000 ، القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة ،دار الفكر العربي ،القاهرة

الكبيسي ،عبد الواحد حميد ،2007،القياس والتقويم تجديدات ومناقشات ،ط1،عمان ،دار جرير للنشر والتوزيع

أبو لبدة ،سبع محمد ،1987،مبادئ القياس النفسي والتقييم التربوي ،ط4،المطابع التعاونية ،عمان0

الكندري , عبد الله وعبد الله الهابس ( 2000) الاسس العلمية لتصميم وحدة تعليمية عبر الانترنيت , المجلة التربوية , مجلد 14 العدد 57 .

Published

2023-09-28

How to Cite

[1]
كريمة احمد حسن, “Obstacles of the electronic tests applied for peoples of the secondary schools by point of view of the schools managers in Diyala province”, jfath, vol. 27, no. 3, pp. 323–348, Sep. 2023.