The effect of presenting tribal summaries in developing the skill of literary criticism among fifth grade literary students in the subject of literature and texts.
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2010/14/2/2Abstract
The aim of the research is to know the effect of tribal summaries in the subject of literature and texts in developing the skill of literary criticism among the students of the fifth grade of literature, and to achieve this, the researcher used the experimental design with equal groups. According to the traditional method, the researcher provided a model for the students (a tribal summary) of one of the poets. After that, the experimental group presents a tribal summary of each of the topics that were taught during the experiment period. The researcher rewarded the students of the two research groups in some variables, such as chronological age and students’ achievement in the Arabic language in the fourth grade, and the application of a tribal choice for the skill of literary criticism for students. The researcher prepared a test The skill of literary criticism in the multiple-test format.
In the light of the research results, the researcher recommended the importance of using tribal summaries in teaching literature and texts
References
٣ -إجراء دراسة مماثلة على مھارات أخرى كالتفكیر الناقد.
المصــــادر
المصادر العربیة
١ -أبو جادو ، صالح محمد علي. علم النفس التربوي، ط٢ دار المیسرة للنشر والطباعة
والتوزیع. عمان الاردن ٢٠٠٠م.
٢ -أبو لبدة، سب
العدد الخامس والاربعون . مجلة الفتح . كانون الاول ٢٠١٠ م.م. عدنان عبد الكریم
٣ -أبن منظور، أبو الف暗ل جمال الدین محمد بن مكرم . لسان العرب ،م١ ، دار بیروت
للطباعة والنشر ، بیروت م ١٩٥٦ م.
٤ -أحمد ،سلیمان عوده وفتحي حسین مكاوي، أساسیات البحث العلمي في التربیة والعلوم
الانسانیة ( عناصر البحث ومناھیة والتحلیل الاحصائي لبیاناتھ)، أربد، مكتبة الكناني،
.١٩٩٢
٥ -القیاس والتقویم في العملیة التدریبیة ، ط٢ ، أربد ، دار الامل للنشر والتوزیع، ١٩٩٨
م.
٦ -احمد ، محمد عبد القادر. طرف تعلیم الادب والنصوص، مكتبة النھ暗ة المصریة ،
القاھرة ١٩٨٨ز
٧ -آل یاسین، محمد حسین. المبادىء الاساسیة في طرق التدریس العامة ، ط١ ، مكتبة
النھ暗ة ، بیروت ، ١٩٧٤ م.
٨ -توق، محیي الدین / وعبد الرحمن عدس. اساسیات علم النفس مطبعة جون وایلي و
أولاده ،١٩٨٤ م.
٩ -التمیمي، بشرى حمید محمد ، صعوبات تدریس مادة النقد الادبي في المرحلة الاعدادیة
في بغداد من وجھة نظر المدرسین والطلبة ، جامعة بغداد كلیة التربیة ( ابن رشد).
رسالة ماجستیر غیر منشورة/ ١٩٩٩م.
١٠ -الجمھوریة العراقیة ، وزارة التربیة. طرائق التدریس العلوم المعلمین، ط٤ ،مطبعة
دار أبن سینا، بغداد ١٩٨٢مز
١١ -رم暗ان، الطاھر وآخرون. دلیل المعلم في اللغة العربیة للمرحلة الثانویة ، ط٢
وزارة التربیة والتعلیم، ادارة المناھج ، البحرین ١٩٩٠م.
١٢ -رضوان، أبو الفتوح وآخرون. الكتاب المدرسي فلسفتھ، تاریخھ أسسھ، تقویمھ،
مكتبھ الانجلو المصریة، ١٩٦٢ م.
١٣ -الزبیدي ، محمد مرت暗ى الحسیني. تاریخ العروس، تحقیق علي ھلالي، ج٢ ،
مطبعة حكومة الكویت، ١٩٦٢ م.
١٤ -الزمخشري، أساس البلاغة، دار مطابع الشعب، القاھرة، ١٩٦٠ م.
١٥ -الزوبعي، عبد الجلیل إبراھیم وآخرون، الاختبارات والمقاییس الفنیة، دار الكتب
للطباعة والنشر ، جامعة الموصل ١٩٨١ م.
١٦ -السامرائي، إبراھیم. فقھ اللغة المقارن ، ط١ ،دار العلم للملایین ، بیروت ١٩٦٨ م.
١٧ -السامرائي، طارق صالح ، حسن علي العزاوي. أثر المعرفة المسبقة بالاھداف
السلوكیة في تحصیل الطلبة في قواعد اللغة العربیة ، مجلة العلوم التربویة والفنیة ، ع
٢٦ ،بغداد ١٩٩٧ م.
١٨ -سعاده، جودت احمد وغازي جمال خلیفة. أثر كل من الخبرة التدریسیة والمستوى
الملاحظ لإداء المعلمین بمدارس سلطنة عمان في اكساب طلابھم مھارة قراءة رموز
الخریطة الجغرافیة، مجلة مركز البحوث الترب
٢٠ -سید، خیر الله وممدوح عبد المنعم الكناني وسكیولوجیة التعلیم، بیروت، دار النھ暗ة
العربیة، ١٩٨٣ م.
٢١ -السید ، محمود احمد. الموجز في طرائق التدریس اللغة العربیة وآدابھا، دار العودة
، بیروت ١٩٨٠ م.
٢٢ -السید ، محمود أحمد. تعلیم اللغة بین الواقع والطموح ، ط١ ، دار طلاس للدراسات
والترجمة والنشر ،١٩٨٨ م.
٢٣ -شحاتھ، حسن. تعلیم اللغة العربیة بین النظریة والتطبیق، ط٢ ،الدار المصریة
اللبنانیة، ١٩٩٣ م.
٢٤ -الظاھر ، زكریا محمد وآخرون. مبادىء القیاس والتقویم في التربیة ، ط١ ،عمان ،
دار الثقافة للنشر والتوزیع ، ١٩٩٩.
٢٥ -عباس، أحسان. تاریخ النقد الادبي عند العرب، نقد الشعر من القرن الثاني حتى
القرن الثامن الھجري، ط٢ ، دار الثقافة ، بیروت ـ لبنان ، ١٩٧٨ م.
٢٦ -عبد الرحمن ، عائشة. لغتنا والحیاة، مطبعة الجیلادي، القاھرة ، ١٩٦٩ م.
٢٧ -العزاوي ، نعمة رحیم . من ق暗ایا تعلیم اللغة العربیة. رؤیة جدیدة، مدیریة مطبعة
وزارة التربیة رقم (٣ ، (بغداد ١٩٨٦ م.
٢٨ -الحلایلي ، عبد الله . الصحاح. في اللغة والعلوم ، إعداد وتطبیق ندیم مرعشلي
وأسامھ مرعشلي، دار الح暗ارة العربیة، بیروت، ( بجون سنة طبع).
٢٩ -العنبكي ، علي مطني علي. دراسھ مقارنة بین اثر طریقتي الاستكشاف والمحاضرة
على تحصیل طلبة الصف الثاني المتوسط في مادة الفیزیاء، جامعة بغداد ، كلیة التربیة
الثانیة ( راسلة ماجستیر غیر منشور ، ١٩٨٨ م).
٣٠ -غزال، كاظم حسین. أثر تلخیص موضوعات المطالعة في الفھم وتنمیة التعبیر لدى
طالبات المرحلة المتوسطة، جامعة بغداد ن كلیة التربیة ( أبن رشد )، ١٩٩٧ ،اطروحة
دكتوراه غیر منشورة.
٣١ -فیصل ، عباس. الاختبارات الفنیة تقنیاتھا وغجراءاتھا ، ط١ ، بیروت ، دار الفكر
العربي، ١٩٩٦.
٣٢ -وھبھ ، مجدي وكامل المھندس. معجم المصطلحات العربیة في اللغة والاداب ،
مكتبة للبنات ، ١٩٧٩ م.
المصادر الاجنبیة :
- barbara M. Taylor " Asummarizing strategr to Improve middle
vrads students, reading and writing skills, " the reading teacher vol.36,
No.9, nov 1982.
- Good carter. Dictionary as of educti
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.