The effect of a counseling program based on the cognitive control method in the development of the Self-Vitality of Educational counselors
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/4/5Keywords:
program - cognitive control - self vitality - educational counselorsAbstract
The current research aims to know (the effect of a counseling program based on the method of cognitive control in the development of the subjective vitality of educational counselors), and in order to achieve the objectives of this research, the experimental method was adopted to verify the hypotheses of the current research. Their selection is from Diyala Education Directorate, and the sample was distributed randomly between two equal groups. The program prepared to be applied to the experimental group was used, while the control group was not exposed to the extension program. The researcher adopted Cognitive control method, and the number of sessions (12 sessions) was presented to a group of experts in this field, and they supported the validity of the program. There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the scores of the experimental group and the control group in the post test, and the researcher came out in the light of the results with a number of conclusions, recommendations and suggestions.
References
أبن منظور، جمال الدين محمد بن مكرم الأنصاري (1983): لسان العرب، ج3، المؤسسة المصرية للطباعة والنشر، القاهرة، مصر.
ابو حلاوة ،محمد سعيد و الشربيني ،عاطف مسعد الحسيني 2016( ) :علم النفس الايجابي نشأته وتطوره ونماذج من قضياه ، ط 1 ،عالم الكتب ،القاهرة ،مصر .
دافيد، ج. ليبرمان (2008م): كيف تؤثر في الآخرين، ترجمة سعيد الحسنية، الدار العربية للعلوم، بيروت، لبنان.
سليم،( 2016): الحيوية الذاتية وعلاقتها بسمات الشخصية الاجتماعية الايجابية والتفكير المفعم بالامل لدى معلمي التربية الخاصة ، مجلة الارشاد النفسي، مركز الارشاد النفسي/ جامعة عين شمس/ ع 47 (ج) 100
عبد المعطي ، حسن مصطفى، (2003): علم النفس الإكلينيكي، دار فيـــاء، القـاهرة.
عبدالله، محمد قاسم (2012): نظريات الإرشاد والعلاج النفسي، ط1 دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان، الاردن.
كطوف ، زهراء كريم ، ابتسام سعدون محمد (2020): الحيوية الذاتية لدى المرشدين التربويين ، الجامعة المستنصرية ، مجلة كلية التربية، العدد الاول 0
وزارة التربية (1978) المجموعة الكاملة للتشريعات التربوية المديرية العامة للشون الإدارية والمالية بغداد- العراق.
Border & L. D. Sand, R, Mp (1992): Comprohen Sive School Counseling Programs, Arerieew For Policy Matkers-Journal Counseling And Development.
Jones, G. & Connaughton, D. (2007). A framework of mental toughness in the world's best performers. The sport Psychologist, 21.
Kurtus, R (2012). What is vitality? Available at: http: //www.school-for-champions.com/ vitality / what is vitality.htm.#. vzzgczv97iu
Rozanski, A,. & Kubzansky, L. (2005). Psychologic functioning and physical health: A paradigm of flexibility. Psychosom, Med, (suppl).
Santostefano, (1985) cognitive control metaphors and… Journal of thought and Emotion 175- 210.
Smith, R. H. (2000). Assimilative and contrastive emotional reactions to upward and downward social comparisons. In J. Sulls & L. Wheeler (Eds.), Handbook of social comparison: Theory and research (pp. 173–200). New York,: Springer.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.