Bullying and its relationship to susceptibility to negative sensitivity among students who are academically retarded in the primary stage
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/4/10Keywords:
susceptibility to negative sensitivity- Bullying academically retardedAbstract
The current research aims to know the correlation between bullying and susceptibility to negative sensitivity among students who are academically reluctant in primary schools affiliated to Diyala Education Directorate. For the academic year (2021-2022). They were chosen in the intentional way. The researcher built two scales, the first for bullying, which consisted of (18) items, and the second for susceptibility to negative sensitivity, and it consisted of (15) items. The psychometric properties of the two scales of honesty and reliability were extracted. The results of the statistical analysis showed that the sample is characterized by bullying, and there are statistically significant differences between males and females in favor of males on the bullying scale. The results also showed that the sample has a high degree of negative sensitivity. The results also showed that there are differences between males and females on the scale and in favor of females. The results also showed a high direct correlation between the two variables.
References
الإمام ، مصطفى محمود ،و آخرون ،(1990) :التقويم والقياس ، جامعة بغداد ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي .
ابو زعيزع , عبد الله يوسف (2011) : نظريات الارشاد والعلاج النفسي ( مدخل تحليلي) , مركز ديبولو لتعليم التفكير , عمان- الاردن .
ابو زعيزع، -------( 2013 ) الاضطرابات السلوكية والانفعالية في مرحلة الطفولة، زمزم للنشر، عمان.
ابو منصور , حنان خضر (2011): الحساسية الانفعالية وعلاقتها بالمهارات الاجتماعية لدى المعاقين سمعيا في محافظة غزة , رسالة ماجستير (غير منشورة) , الجامعة الاسلامية , غزة.
بهنساوي ,احمد فكري و حسن , رمضان علي ( 2015) : التنمر المدرسي وعلاقته بدافعية الانجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية , بحث منشور في مجلة كلية التربية جامعة بور سعيد العدد( 17).
حمزة , عماد عبد (2016): الحساسية الانفعالية لدى طلبة الجامعة وفاعلية الارشاد بفرض المفهوم الخاطئ (ريمي) في التقليل من فرط الحساسية السلبية , كلية التربية الاساسية , جامعة المثنى.
الداهري , صالح حسن احمد (2008) : اساسيات التوافق النفسي والاضطرابات السلوكية والانفعالية , دار صفاء للنشر والتوزيع ,ط1 , عمان.
زهران , حامد عبد السلام (1987): نظريات الارشاد والتوجيه النفسي ، دار الكتب للطباعة والنشر، القاهرة _ مصر.
السوداني، هدى جواد جاسم ( 2015 ): الحساسية الانفعالية وعلاقتها بالذكاء الوجداني لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة المستنصرية.
الصوفي , اسامة حميد حسن و المالكي , فاطمة جاسم قاسم (2012) : التنمر عند الاطفال وعلاقته بأساليب المعاملة الوالدية , بحث منشور في مجلة البحوث التربوية والنفسية العدد (35).
عبد النور , كاظم و عبيد , مريم حسين (2018): الحساسية الانفعالية لدى طلبة المرحلة الاعدادية , بحث منشور في مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم التربوية والانسانية , جامعة بابل , العدد (38).
عبد الله , مالك فضيل (2018): الحساسية الانفعالية وعلاقتها بالتلكؤ الاكاديمي لدى طلبة الجامعة, بحث منشور في مجلة كلية التربية / جامعة واسط, العدد (30).
العتيري, منصور عمر (2018) : التنمر المدرسي لدى بعض تلاميذ مرحلة التعليم الاساس , بحث منشور في مجلة كلية الاداب جامعة الزوية, العدد( 26) الجزء (1) , ليبيا.
عودة، احمد سليمان، (1993): القياس والتقويم في العملية التربوية، المطبعة الوطنية، عمان _ الاردن.
ملحم , سامي محمد (2004): علم نفس النمو , دورة حياة الانسان , دار الفكر , عمان.
المهداوي .محمد هادي صالح (2007): العنف المدرسي وعلاقته باضطراب ما بعد الضغوط الصدمية لدى طلبة المرحلة المتوسطة, رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية للعلوم الانسانية , جامعة ديالى.
وزارة التربية ,تعليمات لمعلمات رياض الاطفال , المديرية العامة للمناهج , و الرسائل التعليمية , بغداد , مطبعة وزارة التربية , الرقم 3, 1977.
Allen, M. J. &Yen, W. (1993) :Introduction to Measturerement theory, California Book /cole.
Barron, A, (1981) : personality theory and chinical practice methucn London.
Black ,s & Jackson ,E(2007): Using bullying incided density to evaluate the olweus bullying .school psychology international 28(5),623-638.
Crabarino,S(2003) : personality and Family Relation of children who bully personality & Individual Differences, 35(3),559-567.
Dabrowski, K.,& Piechowski, M.M. (1977). Theory of levels of emotional development (2 vols.) Oceanside, NY: Dabor Science.
Guarino, L. R., Feldman, L., & Roger, D. (2005). La diferencia de la sensibilidad emocional entre britلnicos y venezolanos [Differences in emotional sensitivity among British and Venezuelan]. Psicothema, 17(4), 639–644.
Olweus, D(1993): Bullying at school what we know and what we can Do? Cambridge,M.A; Black well publisher.
Olweus, D (2005): A useful Evaluation Desing and Effects of the olweus Bullying prevention program psychology . crime and Low ,11(4) ,389-402.
Pirskanen,H JokinenAnu,K , Soppi,K , Notko,M, ,Otani ,M (2019 ): Children’s Emotions in Educational Settings: Teacher Perceptions from Australia, China, Finland, Japan and Spain, Early Childhood Education Journal volume 47, pages417–426.
Storey ,k & slaby , R(2008): Eyes on bullying what can you do? Newton : Education Development center.
White Lock ,k(2007) : study finds characteristics . That Identify Bullies and victim Retrieved October , journal of policy Modeling,37(5), 296-308.
Wolke, D; Sarah ,W;Stanford,K& Schulzs( 2002): Bullying and victimization of primary school children in England and German ;prevalence and school Factors British , journal of psychology ,92(6),673-696.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.