The psychological and social reasons of intellectual rigidity and methods of treatment it from the point of view of the secondary school teachers

Authors

  • ALAA SAAD LETEEF ALRAWAF Cognitive psychology in Educational Ministry

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/4/16

Keywords:

psychological –social- reasons

Abstract

The aims of the study   are to acknowledge the following : The psychological and social reasons of intellectual rigidity  and methods of treatment it from the point of view secondary school teachers ,in the first karkh Education Directorate in the city of Baghdad for year (2019-2020). The research sample was (600) teachers amounted to  (300) male and (300) female. Accordingly, the researcher built a questionnaire to achieve the objectives of the current research ,where the apparent validity and reliability of the questionnaire were extracted by re-application where the reliability coefficient reached (86%)after using the Pearson equation. The Fisher equation was used to extract the result ,where the most prominent psychological reasons repeatedly for intellectual rigidity which are due to adherence to everything that supports private benefit and trying to prove one self .As for the most prominent social reasons ,the wrong family up bring and imitation of prominent figures in society. As for the most prominent methods of constructive and critical scientific thinking, these results in set of recommendations and proposals including avoiding extremism , respecting the other opinion and conducting studies aimed at comparing parents and children in intellectual rigidity and between intellectuals and non –educated people

References

- ادريس، عبد الفتاح (2014): التصلب الفكري، مؤسسة الاهرام. digital.ahram.org.eg/articles.aspx?Serial=1357315&eid=3986

- أدمن، زهرة (2013): ظاهرة التصلب الفكري منتدى كاريزما اون لاينkarizmaonline.forumarabia.com/t254-topic

- ابو زيد ،وصفي عاشور(2009)في المطوع ،نسيبة: التصلب مدمر الحضارات Wasfy75@hotmail.com wasfy75.blogspot.com/2009/06/blog-post_6658.html

- الأفغاني، جمال الدين: أضواء على التصلب؛ في عبد الكريم، بليل (2014): التصلب، شبكة الالوكة. www.alukah.net/culture/0/38047

- أبو زهرة، محمد تاريخ الجدل؛ في عبد الكريم، بليل (2014): التصلب،شبكة الالوكة . www.alukah.net/culture/0/38047

- بو هناد، ناديا (2006): التصلب الفكري www.alskilbieh.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1155

- بنجران، الحارث بن كعب (2014): التصلب الفكري، klg7.com/vb/showthread.php?p=78449

- بنفاي ،ريناس(2013): الجمود الفكري اسبابه واثاره http://m.ahewar.org/s.asp?aid=364492&r=0

- الدمخي، عادل (2005): التصلب مظاهره –اسبابه- نتائجه. www2.islam.gov.kw/books/wasatya/wsm2s1_damkhy.doc

- سعيد، فتحي (2013): التصلب، kenanaonline.com/users/rae3/topics/136517

- سعد، احمد (2012): التصلب الفكري الديني واسبابه المعرفية www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=328025

- الصفار، حسن (1999): الفكر بين المنهجية والتصلب www.saffar.org/?act=artc&id=897

- الغامدي، حاتم بن سعيد ويحيى، جبران (2013): التصلب الفكري ناتج عن اسباب اجتماعية ونفسية ويعالج بالتعايش السلمي، الشرق. www.alamal.med.sa/article335.shtml

- القشعان محمود بن فهد (2014): اسباب التصلب الفكري والسلوكي وعلاقة ذلك باضطرابات الشخصية، في دراسات تربوية وسلوكية شبكة الامن الفكري. www.amnfkri.com/articles.php?action=show&id=1290

- المديرية العامة للتخطيط التربوي (2020):احصاء التعليم الثانوي في العراق ،قسم الاحصاء ، الجهاز المركزي للاحصاء ، وزارة التخطيط www.cosit.gouiq

References

- Fischer , Bugene C ( 1958 ) A national Survey of the Beginning teacher, New York , Holt .

-Edwards, Lauren(2020): Signs of a Rigid Personality and How to Deal with the People Who Have It five , https://www.learning-mind.com/rigid-personality-signs/

- Parvez, Hanan(2021): How to deal with rigid people (7) Effective tips, https://www.psychmechanics.com/how-to-deal-with-rigid-people/

- Gerlach, Peter K(2015): Response Options to Excessive Rigidity, http://sfhelp.org/cx/apps/rigid.htm

Published

2023-12-31

How to Cite

[1]
آلاء سعد لطيف كريم الرواف, “The psychological and social reasons of intellectual rigidity and methods of treatment it from the point of view of the secondary school teachers”, jfath, vol. 27, no. 4, pp. 336–354, Dec. 2023.