Integrative thinking of university teachers

Authors

  • Ayad Hashem Mohammed Diyala University / Al-Miqdad College of Educatio
  • Ayad Hashem Mohammed Diyala University / Al-Miqdad College of Educatio

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/1/2

Keywords:

integrative thinking - university teachers

Abstract

The current research aims to identify the integrative thinking of university teachers and the significance of the statistical differences in the integrative thinking according to the gender variable (male-female) among the university teachers. To achieve the research objectives, the two researchers adopted the integrative thinking scale prepared by (Martin, 2007) and translated by (Al-Jubouri, 2021). The integrative thinking scale was From (53) paragraphs while the apparent validity of the tool was verified. The stability of the scale was verified by the retest method, and the stability coefficient was (0.87), while the stability coefficient of the tool by Cronbach's alpha method was (0.75). The tool stability coefficient by the scale sensitivity method was (3, 559), and the scale was presented to a group of arbitrators specialized in the field of educational psychology, measurement and evaluation, as the research sample amounted to (400) teachers from the University of Diyala and using statistical methods (the t-test for one sample, the t-test for two independent samples, the alpha-Cronbach coefficient. The Pearson correlation coefficient, the analysis of variance between individuals and the variance of error, and using the statistical bag (spss). The results of the research showed that there is an integrative thinking among university teachers, and there are differences Statistically significant according to the gender variable (male-female) and in favor of males. The research came out with a set of proposals and recommendations

References

بديوي ، احمد (1980) : معجم مصطلحات التربية والتعليم، القاهرة ، دار غريب للطباعة .

الضامن , منذر عبد الحميد (2007) : أساسيات البحث العلمي , ط 1 , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الأردن .

عبدالرحمن ، سعد (1999) : القياس النفسي ، مكتبة الفلاح ، الكويت .

العتبي , عزيز عباس ,الهيتي ,محمد يوسف (2011) : مناهج البحث العلمي المفاهيم والأساليب والتحليل والكتابة , مكتبة اليمامة .

العساف , صالح بن حمد (1995) : المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية , ط 1, مكتبة العبيكان , الرياض , المملكة العربية السعودية .

علام , صلاح الدين (2003) : التقويم التربوي المؤسسي أسسه ومنهجياته وتطبيقاته في تقويم المدارس ، ط1 ، دار الفكر العربي , القاهرة , مصر .

عمر، محمود احمد وحصه ، عبد الرحمن وتركي ، السبيعي وامنه ، عبد الله تركي (2010) : القياس النفسي والتربوي ، ط1 , عمان ، دار الميسرة للنشر والتوزيع .

الفتلاوي , علي شاكر (2010) : سيكولوجية الزمن , ط1 , دار صفحات للطباعة والنشر, دمشق – سوريا .

فرج, صفوت (2012) : القياس النفسي, ط 7, مكتبة الأنجلو المصرية, القاهرة مصر.

مجيد ، عبد الحسين رزوقي ، عيال، ياسين عبد الحميد (2012) : القياس والتقويم للطالب الجامعي ، بغداد مكتبة اليمامة للطباعة والنشر .

محاسنة , أبراهيم محمد (2013) : القياس النفسي في ظل النظرية التقليدية والنظرية الحديثة,

ط 1, دار جرجير للنشر والتوزيع, عمان, الاردن .

المحمودي , محمد سرحان علي (2019) : منهاج البحث العلمي , ط 3 , دار الكتب , صنعاء , الجمهورية اليمنية .

النعيمي، مهند محمد. (2014): القياس النفسي في التربية وعلم النفس، جامعة ديالى، المطبعة المركزية، ط1.

المصادر الاجنبية :

Anastasi (1986) : Psychological testing. New York. Macmillan company .

Anastasi, A. (1976) : psychology caadryu Testing and social psychology: NewYork,6th :Macmilan publishing Inc, USA., 61(4) .

Asunda, P. (2012) : Standards for Technological Literacy and Education Delivery through Career and Technical Education Program, Journal of Technology Education, 23(2), 44-60 .

Cronbach ,J. (1970) : Essentials of psychological testing, New York , Harper & Row .

Jiang , B. ( 2015 ) : Development and Psychometric Evaluation of an integrative Thinking Mode Scale Utilizing the Rasch Measurement Model, Paper presented at the Pacific Rim Objective Measurement Symposium ( PROMS ) 2014 Conference Proceedings .

Katagiri , S. (2004) : Mathematical thinking and how to teach it, criced , v, 342-343 .

Martin, R. & Austen, H. (2012) : The Art of Integrative Thinking, Modern leadership needs integrative thinking. Integrative thinkers embrace complexity, V345- 362, p. 22-72 .

Martin, R. & Austen, H.(1999) : The art of integrative thinking, Rotman Management, Fall, 2-5 .

Martin, R. (2007) : The opposable mind: how successful leaders win through integrative Boston, haruard Business school press . P. 6-78 .

Roman, H. (2012) : STEM- its Importance and Promise for Gifted Students, Journal of the Illinois Association for Gifted Children, March, 3 .

Song , Z. , & Jiang , B. ( 2015 ) : Development and Psychometric Evaluation of an integrative Thinking Mode Scale Utilizing the Rasch Measurement Model . Paper presented at the Pacific Rim Objective Measurement Symposium ( PROMS ) 2014 Conference Proceedings .

Zeller , R.A. and Camines , E.G. (1980) : Measurement in Social Sciences The Link Between Theory and Data . New York Cambirage University Press .

Published

2024-03-23

How to Cite

[1]
اسحاق فيصل عزيز and اياد هاشم محمد, “Integrative thinking of university teachers”, jfath, vol. 28, no. 1, pp. 18–36, Mar. 2024.