The impact of the rapid learning method in learning some basic football skills for students

Authors

  • Furat Jabbar Saadallah Diyala University / College of Basic Education
  • Rafid Mahmoud Aziz Al-Abadi Diyala University / College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/1/6

Keywords:

rapid learning, basic football skills

Abstract

The effect of the rapid learning method in learning some basic football skills for students

The current research targeted the rapid learning method in learning some basic skills in football for students, including the research hypothesis that "the rapid learning method has a positive impact on learning some basic skills in football for students."

The human field: students of the second year average in the intermediate court of the martyrs for boys.

Temporal field: It is determined by the time period from 1/9/2022 to 1/3/2023.

Spatial field: the middle square of Balat al-Shuhada al-Nahariya in Baquba District / Diyala Governorate / Republic of Iraq.

The researchers adopted an experimental approach with two groups (experimental and control) with two pre- and post-tests. The researchers identified a research community with middle school students affiliated to the General Directorate of Education in Diyala Governorate. (40) students, and the sample was divided into two groups (experimental and control) with (20) students for each group, for the experimental group to study in the rapid learning method (16) units, at the rate of two educational units per week, and the researchers conducted the pre-tests and then applied the units (prepared on The experimental group) and then the researchers conducted the post-tests for the two groups and determined the equipment, variables and tests. They were applied, and the results showed the superiority of the experimental group over the control, which means a significant impact of rapid learning at the expense of the method used, and the researchers reached a number of conclusions and recommendations

References

محمد حسن علاوي؛ سيكولوجية التدريب والمنافسة ، ط4: (القاهرة ، دار المعارف القاهرة ، 1978) .

عبد الحميد حسن شاهين ؛ استراتيجيات التدريس المتقدمة وانماط التعلم : (جامعة الاسكندرية, مصر،2011) .

احمد إسماعيل حجي ؛ أكدمة الاندراجوجي الدول المقارن وتطبيقاته التعليمية في البلاد العربية, المؤتمر السنوي الثامن( المنظمات غير الحكومية وتعليم الكبار في الوطن العربي – الواقع والرؤى المستقبلية , القاهرة, مركز تعليم الكبار, جامعة عين شمس, مصر ،2010) .

ناديا سميح السلطي ، التعلم المستند الى الدماغ: ( دار الميسرة للنشر والتوزيع, عمان ،2004) .

ايمان عباس الخفاف ؛ الذكاءات المتعددة برنامج تطبيقي,ط1 : ( دار المناهج للنشر والتوزيع, عمان،2010) .

ايمان عباس الخفاف ؛ أسس نظريات التعلم والتعليم, ط1 :( دار الكتب والوثائق, بغداد، الخفاف ،2020) .

جودت سعادة ، واحمدو فهد بن علي العميري ؛ تقويم مناهج التوجهات الحديثة-المعايير العالمية-التطبيقات التربوية-التطلعات المستقبلية : (دار الميسرة للنشر والتوزيع, عمان ، 2019) .

زهير قاسم الخشاب واخرون ؛ كره القدم ، ط3 ،جامعه الموصل دار الكتاب للطباعة والنشر 1999.

جااراس هيوزف ؛ كره القدم القطط والمهارات ، ترجمه موفق عليه ما طابع التعليم العالي 1990.

ثامر محسن واثق ثامر ، محسن واثق ناجي في دوري الكره 99 مشكله تكتيكيه ، مطبعه اركان ،1984 .

صباح رضا واخرون ؛ كره القدم لصفوف الثالثة ، ط1 :( دار الحكمة للطباعة والنشر، 1990 ) .

بهاء الدين سلامه ، الاعداد المهاري في كره القدم ، ط2 : (مكتبه الطالب الجامعي، الرياض ، 1994) .

عماد زبير ؛ كيفيه تدريب فريق الطلائع المتخصصه في كره القدم ، ط3:(مطبعه اعتماد الشباب، بغداد ،1980 ).

حنفي مختار ؛ تاريخ الاسس العلميه في تدريب كره القدم ،ط2: ( دار الكتب الحديث الكويت ، 1978) .

جارلس هيون ؛ كره القدم الخطط والمهارات ،ط3 : (ترجمه موفق علي مطابع التعليم العالي ، 1990 ) .

تحسين شاغي عبد؛ تأثير تمرينات خاصة بأسلوب التعلّم السريع لذوي الأنظمة التمثيلية في البرمجة اللّغوية العصبية وتعلّم بعض المهارات الأساسيّة بكُرة قدم الصالات , اطروحة دكتوراة , جامعة ديالى , كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة ,2021 .

مروة عبد الكريم عبد الرحمن ؛ أثر تمرينات مهارية بأسلوب التعلم السريع في الذكاء الجسمي - الحركي وتعلم بعض المهارات الاساسية في الريشة الطائرة للطالبات ، ( أطروحة دكتوراه غير منشورة ) كلية التربية الأساسية ، جامعة ديالى ،2011.

سيف سعد محمود عزيز ،عبد الحسن عبد الامير أحمد العبيدي ؛ المساعد في كتابة البحوث التربوية ، ط1 : (العراق ، دار الدكتور للعلوم ، بغداد ، 2019 ) .

ظافر ، هاشم الكاظمي ؛ التطبيقات العلمية لكتابة الرسائل والاطاريح التربوية والنفسية : (بغداد ، دار الكتب والوثائق ، 2012) .

الزبيدي ، عبد الرزاق كاظم وآخرون ؛ دليل مدرس التربية الرياضية (للمرحلة المتوسطة) ، (جمهورية العراق ، مطبعة وزارة التربية العراقية ) 2021 .

قاسم المندلاوي وآخرون ؛ الاختبارات والقياس والتقويم في التربية الرياضية : (الموصل ، مطبعة التعليم العالي ، 1989 ) .

زهير قاسم الخشاب وآخرون ؛ كرة القدم ، ط2 (دار الكتب للطباعة والنشر ، جامعة الموصل ، 1999 ) .

قاسم لزام صبر ؛ أسس التعلم والتعليم وتطبيقاته في كرة القدم : ( بغداد , دار الحرية للطباعة والنشر , 2005 ).

محمد ابراهيم بدرة : التعلم الطبيعي : ( دار ايلاف للنشر, ط1 ,2012) .

Glossary of terms (2014): The link: http://www.sdaccelerate.com/wp content/uploads/2013/04/glossary.htm.

) s J.Mckeon, Kevin,what is thing called accelerated-18 learning? Training and development(1995)p:64 .

sRoberts,p, Accelerated learing and the business of education: A case study of an accelerated program .Unpublished doctoral thesis. Capella University.USA ,(2006),p:21.

Published

2024-03-23

How to Cite

[1]
فرات جبار سعد الله العزاوي and رافد محمود عزيز العبادي, “The impact of the rapid learning method in learning some basic football skills for students”, jfath, vol. 28, no. 1, pp. 100–120, Mar. 2024.