Sociall Acceptance of Kindergarten Children and its relationship some variables.

Authors

  • kalthoom Abd Aon Raddam University of Baghdad -College Education for Women Department of Kindergarten.

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/1/8

Keywords:

Social acceptance ,kindergarten children

Abstract

The current research aims to identify social acceptance and its relationship with variables such as gender and parents' educational attainment. The research sample comprised 175 male and female kindergarten children for the academic year 2022-2023. The researcher developed a measure of social acceptance for the sample participants. The researcher employed statistical methods, including the t-test for two independent samples and Pearson's correlation coefficient. The findings indicated that male children exhibit higher social acceptance levels than females, and children from families with a middle school educational attainment demonstrate greater social acceptance. The researcher formulated a series of recommendations and proposals based on the study's outcomes.

References

-صالح (2012) , سيكولوجية التنشئة الاجتماعية , دار المسيرة للنشر و الطباعة , عمان .

-صالح محمد علي (2007) , علم النفس التطوري , دار المسيرة للنشر و التوزيع و الطباعة , عمان ..

-أحمد زكي بدوي (1977) , معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية , ساحة رياض الصلع , مكتبة لبنان , بيروت ,

-إبراهيم (1981) , مناهج أسسها و تنظيمها و تقويم أثرها , ط 3 , مكتبة مصر , القاهرة .

-البياتي (1977) , الإحصاء الوصفي و الاستدلالي في التربية و علم النفس , مطبعة وزارة التعليم العالي , بغداد .

-بدير , كريمان (2010) , الأسس النفسية لنمو الطفل , دار المسيرة للنشر و التوزيع و الطباعة , عمان .

-الجنابي (2002) , التوافق النفسي الاجتماعي لطفل الروضة و علاقتهُ ببعض المتغيرات المتعلقة بالأم في أثناء الولادة و الحمل , رسالة ماجستير آداب – رايض الأطفال جامعة بغداد , كلية التربية للبنات .

-الحبلة (2009) , الألعاب من أجل التفكير و التعليم , ط3 , دار المسيرة للنشر و التوزيع , عمان .

-الريماوي (1993) , علم النفس , دار الشروق , عمان .

-الزغول (2009) , مبادئ علم النفس التربوي , ط1 , دار المسيرة للنشر و التوزيع , والطباعة , عمان .

-الزبيدي ( 1995) , السلوك الاجتماعي المدرسي للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة , رسالة ماجستير غير منشورة , الجامعة الأردنية , عمان .

-السعود (2010) , مدخل إلى المعايير الفنية الخاصة لتصميم رياض الأطفال , ط1 , مكتبة المجتمع العربي للنشر و التوزيع , عمان .

-العتوم (1992) , أساليب المعاملة الوالدية و علاقتها بتوافق الطفل الاجتماعي و الشخص في رياض الأطفال , مجلة جامعة دمشق , المجلد 12 العدد الأول .

-ملحم (2002) , مناهج البحث في التربية و علم النفس , دار المسيرة , اربد .

-الهاشمي (2008) , المرشد في علم النفس الاجتماعي , دار و مكتبة الهلال , بيروت .

-وزارة التربية ( 1989) , نظام رياض الأطفال , رقم (11) لسنة (1978) و تعديلها للتعليم العام , مديرية رياض الأطفال , مطبعة وزارة التربية .

المصادر الأجنبية

-DEMBO(1994) , APPLYING EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ( 5 TH) NEW YOURK ( LONG MAN PUBLISHING CROUP) .

-HASBAND , ( 2000 ) , DEVELOPMENT PSYCHOLOGY LECTURE NOTES . SOCIAL EMOTIONAL DEVELOPMENT IN EARLY CHILDHOOD RETRIEVED .

-HURLOCK (1980) , DEVELOPMENT PSYCHOLOGY , ALIVE SPAN APPROACH (5THED) NEW YOURK MC GRAW HILL, INC.

-JONSON (2001) , ACTIVITIES THAT PROMOTE SOCIAL AND EMOTIONAL DERELOPMENT IN TODDLERS RETRIERE .

-NUTTALL ( 1995 ) , MIDDLE CHILHOOD DEVELOPMENT RETRIERD.

-MASLOW (1968) , TOWARD A PSYCHOLOGY OF BEING , 2ND ED NEW YOURK : VAN NO STRAND REVHOHOD COMPANY .

-SANTROCK (1999) . LIFE . SPAN DEDLOPMENT ( 7 THED ) NEW YOURK MC GROW – HILL COLLEGE .

-THOMPSON (1995) , MATTER – JANGLES IN CHILDRENS ORIENTATIONS TOWARD STRATEIC PEER INTERACTION SOCIAAL COJNITION .

Published

2024-03-23

How to Cite

[1]
كلثوم عبد عون ردام, “Sociall Acceptance of Kindergarten Children and its relationship some variables”., jfath, vol. 28, no. 1, pp. 145–161, Mar. 2024.