The effectiveness of the Kolb model in the achievement of third grade students in the subject of mural art

Authors

  • SAFFANAH NADHIM ALI معهد الفنون الجميلة للبنات/ ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/1/13

Keywords:

wall painting, Kolb's model

Abstract

The current research aims to measure the effectiveness of the Kolb model in the achievement of third-grade students / Fine Art Branch / Institute of Fine Arts in the subject (mural painting), and to study that, the researcher determined building teaching plans for skills (mural drawing), according to (Kolb model).

The results of this research showed the following:

The effectiveness of teaching plans according to (Colb model) in developing the skills of third grade female students of the experimental group, which had a positive effect to reach the desired results in the subject (the mural painting).

References

اسماعيل، عز الدين (1974). الفن والانسان. ط1، (د.ن) بيروت.

البزاز، عزام، وآخرون(1990).، الخط العربي والزخرفة الإسلامية، جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة قسم التصميم، مديرية الكتب للطباعة والنشر، بغداد.

البصري، ايلاف سعد علي (2005). وظيفة الابلاغ في الرسوم الجدارية العراقية والمصرية القديمة دراسة تحليلية ومقارنة. (اطروحة غير منشورة)، كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد، الفنون التشكيلية.

حبيّ، د. يوسف (1980). الانسان في ادب وادي الرافدين. (الموسوعة الصغيرة) (83)، دار الحرية للطباعة، بغداد.

الحموري، هند وأحمد الحلوة (2005): البنية الكاملة لاستبانة هني وممفورد لأنماط التعلم: تحليل عاملي توكيدي. مجلة العلوم التربوية والنفسية، المجلد 7، العدد 4.

شاهين, عبد الحميد حسن (2011) ,استراتيجيات التدريس المتقدمة واستراتيجيات التعلم وأنماط التعلم, دار التعليم للنشر والتوزيع, الإسكندرية.

شاهين، عبدالحميد حسن عبدالحميد (2010), استراتيجيات التدريس المتقدمة واستراتيجيات التعلم وأنماط التعلم. كلية التربية بدمنهور، جامعة الإسكندرية.

صدقي، محمد (1961). فنون التصوير المعاصر. القاهرة.

عاقل، فاخر (1971). معجم علم النفس ( انجليزي –فرنسي-عربي) نط2، بيروت دار الملايين.

عبد الهادي، عدلي محمد(2006). مبادئ التصميم واللون، مكتبة المجتمع العربي، عمان.

عبو، فرج (1982). علم عناصر الفن، ج1/ ج2، ايطاليا، دار دلفين للنشر.

العزاوي، احمد (1978). تكنولوجيا الرسم. مطبعة التعليم العالي، جامعة بغداد، بغداد.

غيدان، محمد عبد الله. (2008). برنامج تعليمي لإكساب طلبة قسم التربية مهارات استخدام الالوان الزيتية. (رسالة غير منشورة) كلية الفنون الجميلة جامعة بغداد، قسم التربية الفنية.

قرافي، عمر(2021). نظرية التعلم التجريبي لديفيد كولب. دورة TOT2 مع المدرب الدولي، نت ، https://ara.psychic-parapsychologist. ، .

وقاد، الهام إبراهيم محمد (2008): أساليب التفكير وعلاقتها بأساليب التعلم وتوجهات الهدف لدي طالبات المرحلة الجامعية بمنطقة مكة المكرمة. رسالة دكتوراه غير منشورة- كلية التربية، جامعة أم القرى.

- Kolb.D,(1984): experiential learning experience as source Learning and development , prentice.Hill ,Englewood cliffs , New Jersey usa.

Published

2024-03-23

How to Cite

[1]
سفانة ناظم علي, “The effectiveness of the Kolb model in the achievement of third grade students in the subject of mural art”, jfath, vol. 28, no. 1, pp. 250–264, Mar. 2024.