The effect of teaching using the dialogic exploration method on the acquisition of Arabic grammar for second-year intermediate female students in distinguished secondary schools
DOI:
https://doi.org/10.23813/28/2/10Keywords:
conversational exploration, collection, Arabic grammar, second-grade intermediate students.Abstract
This research is an attempt to identify dialogic exploration and its impact on the cognitive achievement of Arabic grammar topics for second-year intermediate school students. To distinguish the secondary schools, the sample included second-year female students for the academic year 2021-2022. From Al-Hurriya High School for Distinguished Girls in Baquba, affiliated to Diyala Education Directorate, and the subject is the grammar book for the second intermediate grade. The research tool consisted of a test of 30 items, and after applying the main experiment and the post-test, the researcher presented and analyzed the results and concluded that there is an educational need among second-year female students. To use modern teaching methods that increase the learning of the Arabic language grammar, and that the use of the dialogic exploration method which has a positive effect in increasing the students’ ability to acquire the grammar of the language. In light of this, the researcher recommends moving away from traditional methods of teaching the specific subject, and benefiting from the results of the current study, and directing Arabic language teachers, male and female, to use the method of dialogic exploration to teach Arabic grammar topics
References
:
الأحمد ، ردينة عثمان ، وحذام عثمان . طرائق التدريس منهج ، أسلوب ، وسيلة ، ط 1 ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان ، 2001 م .
الجواري ، احمد عبد الستار . نحو التيسير ، دراسة ونقد منهجي ، مطبعة المجتمع العلمي الوافي ، بغداد ،1984.
الدليمي ، كامل محمود نجم ، وطه علي حسين . طرائق تدريس اللغة العربية ، دار الكتب للطباعة والنشر ، بغداد ، 1999.
دي بور ،ث ،ج . تاريخ الفلسفة في الاسلام ، ترجمة محمد عبد الهادي ،ط4 ، الدار التونسية للنشر ،1980.
الرشيدي ، بشير صالح . مناهج البحث التربوي رؤية تطبيقية مبسطة ، ط1 ، دار الكتاب الحديث ، 2000.
زريق ، معروف . كيف تلقي درساً ،ط4 ، دار الفكر للطباعة ، 1970 .
الزوبعي ، عبد الجليل إبراهيم . الاختبارات والمقاييس النفسية ، دار الكتب للطباعة والنشر ، جامعة الموصل ، 1998 م .
الزيود ، نادر فهمي وآخرون . التعلم والتعليم الصفي ،ط4 ن دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان ،1999.
الشمري أحلام فاضل مصلح : ((أثر إستراتيجية التعليم بالأقران في تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في موضوعات قواعد اللغة العربية )) رسالة ماجستير غير منشورة ، قسم العلوم التربوية والنفسية / كلية التربية للعلوم الانسانية، جامعة ديالى2011 م.
عاشور ، راتب قاسم . أساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق ، ط 1 ، دار السيرة للنشـر والتوزيع ، الجامعة الأردنية ، عمّان ، 2003 م .
عصر ، حسني عبد الهادي . الاتجاهات الحديثة في تدريس اللغة العربية ، مركز الاسكندرية للكتاب ، مصر ، 2000 م .
عطا ، إبراهيم محمد . المرجع في تدريس اللغة العربية ، ط1 ، القاهرة ، 2005 م .
الغريباوي ، زهور كاظم مناتي . اثر المعرفة المسبقة بالأهداف السلوكية في تحصيل طالبات الرابع في مادة الادب والنصوص ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) ، جامعة بغداد ، كلية التربية ، ابن رشد ،2000.
محجوب . وجيه . البحث العلمي ومناهجه . بغداد : دار الكتب للطباعة والنشر ، 2002 ، ص297 .
محمد ، محمد رمضان . الاختبارات التعليمية والقياس النفسي والتربوي ،ط1 ، دار القلم ، دبي ،1988.
ملحم ، سامي محمد . القياس والتقويم في التربية ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الاردن ، 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.