Movement towards others and its relationship to the parental authoritarian style of a kindergarten child
DOI:
https://doi.org/10.23813/28/2/12Keywords:
moving towards others - parental authoritarian style - kindergarten childAbstract
The current research came to find out the level of movement towards others among the kindergarten child and the style of parental domination of the kindergarten child. The two researchers chose (380) children from kindergarten in the province of Baghdad. Then the two researchers re-extracted the validity and reliability coefficients for the two scales, and after this procedure, they entered the study data within the statistical bag program (SPSS), and the results showed the following:
Kindergarten children suffer from moving towards others.
Kindergarten children suffer from parental authoritarianism.
- Male kindergarten children suffer from moving towards others more than females.
Kindergarten children suffer from moving towards others, regardless of the family's livelihood.
Kindergarten children suffer from moving towards others who live in small homes more than those who live in good homes.
Kindergarten children suffer from moving towards others, regardless of the father's testimony.
Kindergarten children of mothers with a diploma attainment suffer less from moving towards others than the children of mothers with a bachelor's degree or higher.
Male kindergarten children suffer from parental authoritarianism more than females.
Kindergarten children suffer from parental bullying, regardless of the size of the house.
After obtaining the results of the research, the two researchers presented a set of recommendations and proposals to help researchers benefit from them in their future studies.
References
ابو جادو , صالح محمد علي (1998): سيكولوجية التنشئة الاجتماعية , دار المسيرة للنشر والتوزيع , ط 1 , عمان –الاردن .
اسماعيل , احمد السيد محمد (1995): مشكلات الطفل السلوكية واسلوب معاملة الوالدين , المكتب الجامعي الحديث , ط 2 , الاسكندرية .
اسماعيل , محمد عماد الدين (1987): الاطفال مراة المجتمع , مجلة عالم مصر , المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب , الكويت , العدد 99.
الالوسي , جمال حسين (1978): التغير في مشكلات المراهقين العراقيين خلال السنوات 1967-1977 في مديرية التوثيق والدراسات , وزارة التربية العدد 191 الجزء الاول , بغداد .
بركات , اسيا بنت علي راجح (2000): العلاقة بين اساليب المعاملة الوالدية والاكتئاب لدى بعض المراهقين والمراجعين لمستشفى الصحة النفسية بالطائف , جامعة ام القرى , المملكة العربية السعودية .
الحسين , ابراهيم عبد الكريم (2002): الطفل للتفوق , دار الرضا للنشر , الجزء الاول .
خزعل , حسام يعقوب (2001): اثر اساليب التنشئة الاجتماعية الاسرية لطلاب المرحلة الاعدادية في تحصيلهم الدراسي , دمشق .
خواجة , عبد العزيز (2005): مبادئ في التنشئة الاجتماعية , دار العرب للنشر والتوزيع , وهران .
دبانية , ميشيل ومحفوظ , نبيل (1984) : سيكولوجية الطفولة , دار المستقبل للنشر والتوزيع , عمان .
الدرة , لورينس مطاينوس (2006): الرضا المهني لدى معلمات رياض الاطفال دراسة مقارنة في محافظات دمشق وحمص واللاذقية , رسالة ماجستير كلية التربية , جامعة دمشق .
دكت , جون (2000): علم النفس الاجتماعي والتعصب , ترجمة عبد الحميد صفوت , سلسلة المراجع في التربية وعلم النفس , الكتاب الثاني عشر , ط 1 , القاهرة , دار الفكر العربي .
الدليمي , عصام حسن (2014): البحث العلمي اسسه ومناهجه , دار الرضوان للنشر والتوزيع , عمان – الاردن .
سليم , مديحة منصور (1981) : دراسة لبعض اساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بعدوان الابناء وتكيفهم الشخصي والاجتماعي , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة الازهر , كلية الدراسات الانسانية .
الشايب , عبد الحافظ (2009): اسس البحث التربوي , دار وائل للنشر والتوزيع , ط 1 , عمان –الاردن .
الشربيني , زكريا وصادق , يسرية (2000): تنشئة الطفل وسبل الوالدين في معاملته ومواجهة مشكلاته , دار الفكر العربي , القاهرة .
عاقل , فاخر (1988): علم النفس التربوي , دار العلم للملايين , ط1 , بيروت.
عبد الخالق , محمد عفيف (1999): الاسرة والطفولة اسس نظرية , مكتبة عين شمس , القاهرة .
عفيفي , عبد الخالق محمد (1998): الاسرة والطفولة اسس نظرية مجالات تطبيقية , مكتبة عين شمس , القاهرة .
علوان , علا حسين (2009): الثقة بالنفس لدى اطفال الرياض وعلاقتها ببعض المتغيرات, رسالة ماجستير كلية التربية للبنات , جامعة بغداد .
العلواني , عبد الواحد (1997): تنشئة الاطفال وثقافة التنشئة , دار الفكر , دمشق .
العمر , معن (2004): التنشئة الاجتماعية , دار الشرق للنشر والتوزيع .
العيسوي , عبد الرحمن (1985): دراسات في علم النفس الاجتماعي , دار المعرفة الاجتماعية , بيروت لبنان .
قناوي , هدى محمد (1983): الطفل – تنشئته وحاجاته – مكتبة الانجلو المصرية , القاهرة .
الكناني , فاطمة (2000): الاتجاهات الوالدية في التنشئة الاجتماعية وعلاقتها بمخاوف الذات لدى الطفل , دار الشروق للنشر والتوزيع .
لامبرت , وليام (1989): علم النفس الاجتماعي , ترجمة سلوى الملا ومحمد عثمان نجاتي , دار الشروق .
مختار , وفيق صفوت (2004) : الاسرة واساليب تربية الطفل , دار العلم والثقافة , القاهرة .
مرشد , ناجي عبد العظيم سعيد (2005): تعديل السلوك العدواني للاطفال العاديين وذوي الاحتياجات الخاصة دليل للاباء والامهات , مكتبة زهراء الشرق للنشر .
مكلفين , روبرت وعزوس , ريتشارد (2002): مدخل الى علم النفس الاجتماعي , ترجمة ياسين حداد واخرون , ط 1 , دار وائل للنشر والتوزيع , عمان .
هورني , كارين (1988): صراعاتنا الباطنية :نظرية بناءة عن مرض العصابية ترجمة عبد الودود محمود العلي , دار الشؤون الثقافية العامة . بغداد.
فونتانا ديفيد ( 1989 ) : الشخصية والتربية , ترجمة عبد الحميد يعقوب , وزارة التعليم والبحث العلي , بغداد.
القصاب , عدنان عبد الستار ( 1996 ) : فاعلية برنامج تدريبي في تعديل اتجاهات المعلمين نحو ادماج التلاميذ غير الاعتياديين في المدارس الابتدائية , اطروحة دكتوراه ( غير منشورة ) كلية التربية الجامعة المستنصرية .
لملوم , سعد ( 1973 ) : دراسة تجريبية لاثر الحرمان من الاسرة على التحصيل الدراسي في المرحلة الاولى من التعليم , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية , جامعة عين شمس.
دسوقي , كمال محمد ( 1988 ) : النمو التربوي للطفل و المراهق ( دروس في علم النفس الارتقائي ) بيروت دار النهضة الوينة للطباعة والنشر.
سلامة , ياسر خالد (2002): الادارة المدرسية الحديثة , ط 1 , دار عالم الثقافة للنشر والتوزيع , عمان –الاردن.
Brehm.s(2002):behavior of children,London,Cambridge university.
Davies,g(1984): verbal rationales and modeling as adjunets to parenting techniquefor child compliance , journal of child development .vol.55.
Stembery, j(1998): in searchof the human mind second edition ,paper of internet.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.