The relationship of managing a physical education lesson to the obstacles to its application to primary school students from the point of view of principals in the General Directorate of Education in Diyala Governorate
DOI:
https://doi.org/10.23813/28/2/13Keywords:
The relationship of managing a physical education lessonAbstract
The point of view of the directorates of the joint schools in the General Directorate of Diyala Governorate, through the management of the joint schools between the obstacles of applying the physical education lesson and the management of the lesson, and the teachers relied on the descriptive classes of the relative correlations, on the basis of the directorates of the joint schools in the General Directorate of Diyala Governorate, and their number (336) Principals were deliberately chosen by (100%) from the General Directorates of Diyala Education, and they are concerned with the appropriate service for distinguished academic work (2022-2023), then they were divided into three models according to the research requirements in the surveys and applications of the two scales in sequential steps.
And since the first chapter contained the introduction and the importance of the research, as the researcher touched on bringing the problem and according to the formula (what are the obstacles to applying the lesson of physical education and its relationship to managing the lesson in primary schools and its impact on the delivery of scientific material to them from the point of view of primary school principals in the General Directorate of Education in Diyala Governorate).
The research objectives were:
1- Constructing a principals in the General Directorate of Education of Diyala Governorate
2- Building a physical education lesson management scale.
3- Identifying the relationship between the obstacles of applying the lesson of physical education and managing the lesson from the point of view of primary school principals in the General Directorate of Education of Diyala Governorate
measure of obstacles to applying the physical education
lesson from the point of view of primary school
References
أولاً : المصادر العربية
• القرآن الكريم .
ابراهيم، مروان عبد المجيد: رياضة الاولمبياد الخاص للقدرات الذهنية ، ط1، عمان،(2005) ، مؤسسة الوراق.
ميرفـت علـى خفاجـة ومصـطفى السـايح محمـد ، المدخل الى طرائق تدريس التربية الرياضية ، ط1 : الإسكندرية ، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، 2008.
عباس احمد السامرائي ، عبد الكريم السامرائي ، كفايات تدريسية في طرائق تدريس التربية الرياضية ، جامعة بغداد / 1991 .
يوسف قطامي واخرون: تصميم التدريس ، ط1، دار الفكر العربي ، (2000).
يحيى، خولة احمد وعبيد، ماجدة السيد : الاعاقة العقلية ، ط1، عمان، (2005) ، دار وائل للنشر.
فاهم حسين الطريحي وحسين ربيع حمادي ؛ الادارة و الاشراف التربوي :(العراق ، دار الايام ، ب. ت)
خالد طه ؛ تكوين المعلمين من الاعداد الاولي إلى التدريب : الامارات العربية المتحدة, دار الكتاب الجامعي, , ، 2005.
مروان عبد المجيد إبراهيم؛ الإدارة والتنظيم في التربية الرياضية، ط :(عمان، دار الفكر للطباعة والنشر، 2000.
جودت عزت عطوي؛ الإدارة المدرسية الحديثة مفاهيمها النظرية وتطبيقاتها العلمية، ط1:(عمان، دار الثقافة للنشر والتوزيع، 2004) .
عصام بدوي، نازك مصطفى سنبل؛ البطولات والدورات الرياضية، استضافتها- تنظيمها – إدارته ط1 (القاهرة، دار الفكر العربي ، 2004 ) .
حسن أحمد الشافعي ؛ المنظور القانوني عامة والقانون الإداري في الرياضة- التشريعات في التربية البدنية والرياضة، ط1:(الاسكندرية، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر ، 2007 ) .
محمود داوود الربيعي؛ التنظيم الإداري في العمل الرياضي، ط2:( بغداد، دار الكتب والوثائق، 2008).
ربيع أنور فتح الباب؛ العلاقة بين السياسة والإدارة – دراسة تحليلية في تنظيم الوضعية والإسلام، (القاهرة، دار النهضة العربية، 1994).
محمد قاسم القريوني ومهدي حسن زويلف؛ المفاهيم الحديثة الإدارية، ط3:(عمان، ب )
المصادر الأجنبية :
(1) William d. Stevenson,Opevetions Management edition (Boston,Megvew _ Hillm2005).
(2) walke, G; common statistical methods for clinical research with SAS examples copyright: SAS institute, Cary, NC, USA, 2017.
(3) James, H. H. &Dorithy D., Sullivan : Teaching slow Learners through active
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.