The impact of the human approach on the development of social values among fifth grade female students in the subject of social studies

Authors

  • Muna Zuhair Hussein Diyala University/College of Basic Education
  • Wafiah Jiwad Abdullah Diyala University/College of Basic Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/28/2/14

Keywords:

humanistic approach, social values

Abstract

The current research aims to find out (the effect of the human approach on the social values of the fifth grade female students) social studies in the human approach and between the mean scores of the students of the control group who study the same subject according to the usual method in the post social values.

To achieve the goal of the research, the researcher relied on the experimental design. With partial control in the two groups, one experimental and the other a control, the researcher applied the research experiment on a sample of fifth-grade female students in (Al-Ahsa Elementary School for Girls) affiliated to the General Directorate of Education in Diyala Governorate for the academic year (2022-2023), which was chosen by the intentional method from among Al-Khalis district schools numbered (45) schools, the number of female students in the research sample was (55), and by random drawing method, Division (A) was chosen to represent the experimental group with (30) female students who will study according to the human approach, and Division (B) to represent the control group by ( 25) A student who will study according to the usual method.

The researcher prepared a tool for the research, represented by a measure of social values, and its validity, stability and psychometric characteristics were confirmed.

After analyzing the results statistically using the t-test for two independent samples, the results of the research revealed that the students of the experimental group outperformed the students of the control group in the measure of social values.

References

اولاً: المصادر العربية:

ابو نعيم، سلمان محمد (2019): أثر استراتيجية المحاكمة العقلية على اكتساب القيم الاجتماعية لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في مقرر اللغة العربية، كلية التربية، جامعة غزة، فلسطين.

بني خالد، حسن ظاهر (2020): فن التدريس في الصفوف الابتدائية الثلاثة الأولى، ط1، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

البيشاوي، سهيل رزق (2019): تعليم مهارات التفكير وتعلمها في منهاج الرياضيات لطلبة المرحلة الابتدائية العليا، دار المنارة للنشر والتوزيع، غزة، فلسطين.

جابر، وليد أحمد (2005): طرق التدريس العامة تخطيطها وتطبيقاتها التربوية، ط2، دار الفكر، عمان.

الجبوري، هبة اسليم (2016): طرائق مُعاصرة في تدريس الاجتماعيات، ط1، دار آمنة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

جري، خضر عباس (2017): دراسات متنوعة في مناهج وطرائق تدريس الاجتماعيات على عينات من المجتمع العراقي، ط2، الفراهيدي للنشر والتوزيع، بغداد، العراق.

الجناحي، احمد عماد (2015): القيم الاجتماعية بين النظرية والتطبيق، دار المناهج والنشر والتوزيع، عمن، الاردن.

الحصري، علي منير (2020): مداخل التدريس، ط1، مكتبة الفلاح، تكريت، العراق.

حمدان، صلاح الدين حسن (2018): استراتيجيات التدريس الحديثة مدخل تطبيقي، ط1، دار الموهبة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن.

الخفاجي، علي موسى (2019): مفهوم القيم في المؤسسات التربوية، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الربيعي, محمود داود سلمان . (2006): اساليب وطرائق التدريس المعاصرة, ط1, عالم الكتب الحديث, عمان، الأردن .

الربيعي، محمود داوود سلمان (2018): طرائق التدريس واساليبه، ط1، مؤسسة درا الصادق الثقافية: طبع، نشر، توزيع، العراق.

الرفيعي، احمد كامل صاحب (2016): القيم اسسها ومبادئها، ط1، دار انجلو للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.

زاير، سعد علي واخرون (2012): طرائق التدريس العامة، ط1، مكتبة النور للنشر والتوزيع، بغداد، العراق.

السامرائي، قصي محمد، رائد ادريس الخفاجي (2014): الاتجاهات الحديثة في طرائق التدريس، ط1، دار دجلة، عمان.

السلخي، محمود جمال (2015): التحصيل الدراسي ونمذجة العوامل المؤثرة به، ط1، دار المسيرة، الأردن.

سليمان، أمين محمد (2010): "القياس والتقويم في العلوم الإنسانية"، دار الكتاب الحديث، القاهرة.

شارباك، جورج (2019): اليد في العجين وتعليم العلوم في المرحلة الابتدائية، ترجمة: يعلى بن حصير، الناشر: منشورات الشهاب، الجزائر.

شحاته، حسن، وزينب النجار (2003): معجم المصطلحات التربوية والنفسية ، الدار المصرية اللبنانية، مصر.

الشويلي، فيصل واخرون (2016): أساليب التدريس الإبداعي ومهاراته، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

عبد العزيز، رحيم (2011): فعالية استخدام المدخل الإنساني في تدريس التاريخ على تنمية التعاطف التاريخي تجاه بعض القضايا العربية لدى طلاب المرحلة الثانوية، كلية التربية، جامعة بغداد، العراق.

عضيبات، شواهين (2019): أثر استخدام القصة المحكية والقصة الرقمية لتدريس التربية الإسلامية في التحصيل وتنمية القيم الاجتماعية لدى طلبة الصف الثالث الأساسي، كلية التربية، جامعة المملكة الهاشمية الاردنية، الاردن.

الغزالي، نور محمد (2018): القيم الاجتماعية في الاجتماعيات، دار الصادق للنشر والتوزيع، بابل، العراق.

الطيطي ، خضر صباح (2010): ادارة المعرفة ، ط1 ، الحامد للنشر والتوزيع ، الاردن .

الطيطي ، محمد حمد (2002) : الدراسات الاجتماعية / طبيعتها ، اهدافها ، طرائق تدريسها ، ط1 ، الاردن.

الفتلاوي، احمد حمزة كاظم (2022): القيم الاجتماعية، ط1، دار الصادق للنشر والتوزيع، بابل، العراق.

الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم (2013): كفايات التدريس (المفهوم_ التدريب_ الاداء)، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

اللقاني، احمد حسين وعلي احمد الجمل (2018): معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرائق التدريس، ط1، عالم الكتب للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

المسعودي، محمد حميد مهدي وآخرون (2015): بروتوكولات تنويع التدريس في استراتيجيات وطرائق التدريس: ميثاق قيمي، ط1، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، الاردن.

هيبة، مصطفى (2018): أثر استخدام المدخل الإنساني في تنمية بعض مهارات التواصل الرياضي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي، كلية التربية، جامعة بنها، مصر

ونان، محمد صديق (2019): مداخل التدريس بين النظرية والتطبيق، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

ثانياً: المصادر الاجنبية:

Aqareezr, Schiz (2018): The Humanitarian Introduction to Social Materials, I, Al-Wazir Foundation for Publishing and Distribution, Wilayah and Balad, ed. 98 quotas.

foamy, Aziz (2012): Social and Secular Values, 32, Foundation for Publishing and Distribution, 65.

Kythera, Kuniler Juanis H.Lz (2019): Approaches to Humanitarian Teaching as a Model, I, Anglo Wader Foundation, Al-Asimah.

Moralizer, William (2021): Elements of the Humanitarian Entrance, 1st Edition, Al-Sadiq Foundation for Publishing and Distribution, Chapter, Al-Iraq.

Sanlam, Fez (2019): Social Values in Educational and Psychological Sciences, 1st Edition, Foundation for the Missions of Educational, Psychological and Social Competencies, Wilaya 51, No. 09.

Published

2024-06-08

How to Cite

[1]
منى زهير حسين and وفية جواد عبدالله, “The impact of the human approach on the development of social values among fifth grade female students in the subject of social studies”, jfath, vol. 28, no. 2, pp. 333–361, Jun. 2024.