The effect of the strategy of card questions for active learning on the achievement of social studies and the motivation towards it among second-grade intermediate students
DOI:
https://doi.org/10.23813/28/2/18Keywords:
card questions, social studies, motivation, second intermediateAbstract
The research aims to find out (the impact of the strategy of card questions for active learning in the collection of social material and motivation towards it among students of the second intermediate grade), the researcher followed the experimental approach, and used the semi-experimental design, and intentionally chose secondary breasts to apply the experiment in it, and in a random way choose Division (A) to represent the experimental group, and Division (B) to represent the control group, and rewarded between the two research groups, and re-tested the achievement, and adopted the motivation scale,The two tools were applied after the completion of the application of the experiment, which lasted three months, and the results resulted that the two research groups are equal in the achievement test and the students of the experimental group outperformed the students of the control group in the motivation scale, and recommended a number of recommendations, including the authorities responsible for evaluating the performance of teachers to add an indicator in the evaluation form that measures the extent to which teachers use teaching methods that depend on active learning, and I propose several proposals, including:Conducting a study aimed at knowing the impact of the card questions strategy for active learning in other academic stages, such as primary or preparatory school.
References
-أبو جادو، صالح محمد علي، 2006، علم النفس التربوي، ط5، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
-أبو دكة، محمد صادج محمد، 2016، "أثر إستراتيجيتي المجموعات المرنة وفرق الخبراء في تحصيل مادة الجغرافية لدى طلاب الصف الثاني المتوسط والدافعية نحوها" أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية، بغداد، العراق.
-الامام، مصطفى محمود، وآخرون، 1990، التقويم والقياس، ط1، دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد، العراق.
-أمبو سعيدي، عبد الله بن خميس، هدى بنت علي الحوسنية، 2016، استراتيجيات التعلم النشط 180 استراتيجية مع الأمثلة التطبيقية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
-الأمين، شاكر محمود، واخرون، 1990، أصول تدريس المواد الاجتماعية، ط1، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي – جامعة بغداد – كلية التربية، بغداد، العراق.
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ،1997، أصول تدريس المواد الاجتماعية، ط6، مطبعة الصفدي، جمهورية العراق/ وزارة التربية، بغداد، العراق.
-الجامعة المستنصرية، 2013 المؤتمر العلمي الخامس عشر، كلية التربية الأساسية-بغداد، العراق.
-جمهورية العراق، وزارة التربية، (2011)، الفلسفة التربوية، المديرية العامة للمناهج، بغداد العراق.
-الحثني، عبد المنعم، 1991، موسوعة التحليل النفسي، ط1، دار مدبولي، القاهرة، مصر.
-الحسيني، سعد، وعادل عبد الكريم ياسين، 2004، مقدمة للبحث في التربية، ط1، الناشر دار الكتاب الجامعي، العين، الامارات العربية.
-الحيلة، محمد محمود، 2014، مهارات التدريس الصفي، ط4، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
-رفاعي، عقيل محمود، 2012، التعلم النشط (المفهوم والاستراتيجيات، وتقويم نواتج التعلم)، ط1، دار الجامعة الجديدة للنشر، الإسكندرية، مصر.
-الزغول، عماد عبد الرحيم، 2001، مبادئ علم النفس التربوي، ط1، دار الكتاب الجامعي، العين، الأمارات العربية.
-زيتون، كمال عبد الحميد،2003، التدريس نماذجه ومهاراته، ط1، عالم الكتب للنشر، القاهرة، مصر.
-شحاتة، حسن، وزينب النجار، 2003، معجم المصطلحات التربوية والنفسية عربي-إنكليزي، إنكليزي-عربي، ط1، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، مصر.
-الشمري، ماشي بن محمد، 2011، 101 استراتيجية في التعلم النشط، ط1، وزارة التربية والتعليم -الإدارة العامة للتربية والتعليم بمنطقة حائل (بنين) الشؤون التعليمية – الاشراف التربوي، قسم العلوم، المملكة العربية السعودية.
-الصائغ، آمنة حاتم عبد الواحد، 2014،"أثر إستراتيجية تومس وروبنسون (PQ4R) في تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الجغرافية"، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بابل، كلية التربية الأساسية/ طرائق تدريس الاجتماعيات، بابل، العراق.
-الطناوي، عفت مصطفى، 2013، التدريس الفعال تخطيطه – مهاراته – استراتيجياته – تقويمه، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
-الطيطي، محمد حمد، 2002، الدراسات الأجتماعية طبيعتها أهدافها طرائق تدريسها، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
-عبد الحليم، أحمد المهدي، واخرون، 2009، المنهج المدرسي المعاصر أسسه بنائه تنظيماته تطويره، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
-عبد الهادي، نبيل،2001، القياس والتقويم التربوي وأستخدامه في مجال التدريس الصفي، ط2، دار وائل للنشر، عمان، الأردن.
-علام، صلاح الدين محمود، 2006، الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية، ط1، دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان، الأردن.
-علي، محمد السيد، 2011، اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرق التدريس، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
-عواد، يوسف ذياب، مجدي علي زامل،2009، التعلم النشط نحو فلسفة تربوية تعليمية فاعلة،ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
-عودة، أحمد سليمان، وخليل يوسف الخليلي، 1988، الإحصاء للباحث في التربية والعلوم الإنسانية، ط1، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
-فردوس، غنى، 2018، "استخدام استراتيجية أسئلة البطاقات (Quiz Quiz Trade) في تعليم المفردات لدى تلاميذ مدرسة دار الحكمة المتوسطة الإسلامية بامولانج"، شهادة الدرجة الجامعية الأولى غير منشورة، جامعة شريف هداية الله الإسلامية الحكومية، جاكارتا، اندنوسيا.
-قطاوي، محمد إبراهيم،2007، طرق تدريس الدراسات الأجتماعية، ط1، دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان، الأردن.
-اللقاني، أحمد حسين، واخرون، 1990، تدريس المواد الأجتماعية، الجزء الأول، ط4، الناشر دار الكتب، القاهرة، مصر.
-مجيد، عبد الحسين رزوقي، وياسين حميد عيال،2011، القياس والتقويم للطالب الجامعي، ط1، مكتب اليمامة للطباعة والنشر، بغداد، العراق.
-المحمودي، محمد سرحان علي،2019، مناهج البحث العلمي، ط3، دار الكتاب، صنعاء، الجمهورية اليمنية.
-ملحم، سامي محمود، 2006، سيكولوجية التعلم والتعليم الأسس النظرية والتطبيقية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
-منسي، حسن، 1996، سيكولوجية التعلم والتعليم، ط1، دار الكندي للنشر والتوزيع، إربد، الأردن.
-المنيزل، عبد الله فلاح، وعدنان يوسف العتوم،2010، مناهج البحث في العلوم التربوية والنفسية، ط1، إثراء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
-موسى، انتصار عودة، 2018، " اثر استراتيجيتي اسئلة البطاقات واللوحات المعلقة في تنمية مهارات القراءة والتفكير التأملي عند تلاميذ الصف الثالث الأبتدائي"، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد، كلية التربية للعلوم الإنسانية ابن رشد قسم العلوم التربوية والنفسية/ طرائق تدريس اللغة العربية، بغداد، العراق.
-نايف، حيدر شاكر، 2013، "أثر أنموذج ديفز في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الجغرافية وتنمية تفكيرهم المنظومي" رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة المستنصرية، كلية التربية الأساسية/ طرائق تدريس الاجتماعيات، بغداد، العراق.
-Cook, E., D. & Hazelwood, A., C (2002). Active Learning; good Practice use Active Learning Techniques. Journal of Accounting Education, N(2).
-Marzano, R., Pickering, D. & Pollock, J. (2001). Research-based Strategies for increasing student achievement. Classroom instruction that works, Alexandria VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
-Frank, Edward. (2003). Teaching Faster Reading. A manual, Cambridge : The University Press.
Resources
- Abu Jado, Saleh Muhammad Ali, 2006, Educational Psychology, 5th Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.
- Abu Dakka, Muhammad Sadj Muhammad, 2016, "The Impact of Flexible Group and Expert Teams Strategies on Geography Achievement among Second Intermediate Grade Students and Motivation towards it", Unpublished PhD thesis, University of Baghdad, Ibn Rushd College of Education for Humanities, Baghdad, Iraq.
- Al-Imam, Mustafa Mahmoud, et al., 1990, Evaluation and Measurement, 1st Edition, Dar Al-Hikma for Printing and Publishing, Baghdad, Iraq.
- Ambo Saidi, Abdullah bin Khamis, Huda bint Ali Al-Hosaniyeh, 2016, Active Learning Strategies 180 Strategies with Applied Examples, 2nd Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.
- Al-Amin, Shaker Mahmoud, and others, 1990, Fundamentals of Teaching Social Subjects, 1st Edition, Ministry of Higher Education and Scientific Research - University of Baghdad - College of Education, Baghdad, Iraq.
-__________________________________ 1997, Principles of Teaching Social Subjects, 6th Edition, Safadi Press, Republic of Iraq / Ministry of Education, Baghdad, Iraq..
-Al-Mustansiriya University, 2013, the fifteenth scientific conference, College of Basic Education, Baghdad, Iraq.
- Republic of Iraq, Ministry of Education, (2011), Educational Philosophy, Directorate General of Curricula, Baghdad, Iraq.
- Al-Hathani, Abdel Moneim, 1991, Encyclopedia of Psychoanalysis, 1st Edition, Dar Madbouly, Cairo, Egypt.
-Al-Husseini, Saad, and Adel Abdul Karim Yassin, 2004, Introduction to Research in Education, 1st Edition, Publisher, University Book House, Al Ain, United Arab Emirates.
-Al-Haila, Muhammad Mahmoud, 2014, Classroom Teaching Skills, 4th Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.
- 12-Rifai, Aqeel Mahmoud, 2012, Active Learning (Concept, Strategies, and Evaluation of Learning Outcomes), 1st Edition, New University Publishing House, Alexandria, Egypt.
-Al-Zghoul, Imad Abdul Rahim, 2001, Principles of Educational Psychology, 1st Edition, University Book House, Al Ain, United Arab Emirates.
-Zeitoun, Kamal Abdel Hamid, 2003, Teaching Models and Skills, 1st Edition, World of Books for Publishing, Cairo, Egypt.
-Shehata, Hassan, and Zainab Al-Najjar, 2003, Dictionary of Educational and Psychological Terms Arabic-English, English-Arabic, 1st Edition, Egyptian-Lebanese House, Cairo, Egypt.
-Al-Shammari, Mashi bin Muhammad, 2011, 101 Strategy in Active Learning, 1st Edition, Ministry of Education - General Administration of Education in Hail Region (Boys) Educational Affairs - Educational Supervision, Department of Science, Kingdom of Saudi Arabia..
-Al-Sayegh, Amna Hatem Abdul Wahid, 2014, "The Impact of the Toms and Robinson Strategy (PQ4R) on the Achievement of Second Intermediate Grade Students in Geography", Unpublished Master's Thesis, University of Babylon, College of Basic Education / Methods of Teaching Sociology, Babylon, Iraq.
-Al-Tanawi, Effat Mustafa, 2013, Effective Teaching: Planning, Skills, Strategies, Evaluation, 3rd Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.
-Al-Titi, Mohammed Hamad, 2002, Social Studies, Their Nature, Objectives, Teaching Methods, 1st Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.
-Abdul Halim, Ahmed Al-Mahdi, and others, 2009, The Contemporary School Curriculum Founded by its Construction and Development Organizations, 2nd Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.
-Abdul Hadi, Nabil, 2001, Educational measurement and evaluation and its use in the field of classroom teaching, 2nd Edition, Wael Publishing House, Amman, Jordan.
-Allam, Salah Al-Din Mahmoud, 2006, Educational and Psychological Tests and Measures, 1st Edition, Dar Al-Fikr Publishers and Distributors, Amman, Jordan.
-Ali, Muhammad Al-Sayed, 2011, Modern Trends and Applications in Curricula and Teaching Methods, 1st Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jorda
-Awad, Yousef Diab, Majdi Ali Zamil, 2009, Active Learning Towards an Effective Educational Philosophy, Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
-Odeh, Ahmad Suleiman and Khalil Yousef Al-Khalili, 1988, Statistics for the Researcher in Education and Humanities, Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
- Firdaus, Ghina, 2018, "Using the Card Questions Strategy (Quiz Quiz Trade) in Teaching Vocabulary among Students of Dar Al-Hekma Islamic Middle School Bamulang", Unpublished First Degree Certificate, Sharif Hidayatullah Islamic State University, Jakarta, Indonesia.
-Qatawi, Mohammed Ibrahim, 2007, Methods of Teaching Social Studies, 1st Edition, Dar Al-Fikr Publishers and Distributors, Amman, Jordan.
-Al-Laqani, Ahmed Hussein, and others, 1990, Teaching Social Subjects, Part One, 4th Edition, Publisher Dar Al-Kutub, Cairo, Egypt.
-Majeed, Abdul Hussein Razouki, and Yassin Hamid Eyal, 2011, Measurement and Evaluation of University Students, 1st Edition, Al-Yamamah Office for Printing and Publishing, Baghdad, Iraq.
-Al-Mahmoudi, Muhammad Sarhan Ali, 2019, Scientific Research Methods, 3rd Edition, Dar Al-Kitab, Sana'a, Republic of Yemen.
-Melhem, Sami Mahmoud, 2006, The Psychology of Learning and Teaching: Theoretical and Applied Foundations, 2nd Edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.
-Mansi, Hassan, 1996, The Psychology of Learning and Teaching, 1st Edition, Dar Al-Kindi for Publishing and Distribution, Irbid, Jordan.
-Al-Munizil, Abdullah Falah, and Adnan Yousef Al-Atoum, 2010, Research Methods in Educational and Psychological Sciences, 1st Edition, Ithra for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
-Musa, Intisar Odeh, 2018, "The Impact of the Strategies of Questions of Cards and Hanging Boards on Developing Reading and Reflective Thinking Skills among Third Grade Primary Students", Unpublished PhD thesis, University of Baghdad, College of Education for Human Sciences Ibn Rushd, Department of Educational and Psychological Sciences / Methods of Teaching Arabic, Baghdad, Iraq.
- Nayef, Haidar Shaker, 2013, "The Impact of the Davis Model on the Achievement of Second Grade Students in Geography and the Development of Their Systems Thinking", unpublished master's thesis, Al-Mustansiriya University, College of Basic Education / Methods of Teaching Sociology, Baghdad, Iraq.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.