The effect of dramatizing the curricula on acquiring Arabic language grammar and increasing motivation towards it among third-average students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/18/1/4Abstract
The current research aims at studying the impact of theatring curriculums on gaining Arabic Language grammar and increase their motivation towards it for intermediate school class pupils To achieve the aim, the researchers intentionally chose Ninewa intermediate school for girls to the field of the research and randomly chosen two divisions (D) to be experimental who used the suggested method and (C) to be control group who used traditional method . The equivalence between Them was achieved regarding time age and academic achievement of parents . To measure gain of Arabic Language grammar , the researchers made atest for such purpose the validity and stability of wich were verified . The researchers made ascale toward grammar motivation characterized with validity and stability , the researchers used the following statistical means : T- test to achieve equation and measure variance for the pupils in both groups in favor of experimental .Finally, the researchers made some recommendations as well as other materials and made anumber of suggestions .
References
١-أبو جادو ، صالح محمد علي( ٢٠٠٠ .(علѧم الѧنفس التربѧوي،الطبعѧة الثانیѧة، دار
المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة، عمان- الأردن. .
٢ -أبو مغلي ، لینا نبیل ومصطفى قسیم ھیلات (٢٠٠٨ :(الѧدراما والمسѧرح فѧي
التعلیم النظریة والتطبیق ، ط١ ، دار الرایة ، عمان – الأردن .
٣ -احمد ، سمیر عبد الوھاب (٢٠٠٦ : (أدب الأطفال ، قѧراءات نظریѧة ونمѧاذج
تطبیقیة ، ط١ ، دار المسیرة / عمان – الأردن .
٤ -الثقفي ، طارق (٢٠١١ :(خبیر تربوي یدعو لمسرحة المناھج : جریدة
الشرق الأوسط
http://www.aawsat.com/details.asp?section=55&article=650717
&issueno=12045#.UlrNXKzwk6Q
٥ -حسین ، كمال الدین ( ٢٠٠٤ : (المسرح التعلیمѧي ، المصѧطلح والتطبیѧق ،
الدار المصریة اللبنانیة / القاھرة .
٦ -الدلیمي ، كامل محمود نجم وطھ علي حسین (١٩٩٩ :(طرائق تدریس اللغѧة
العربیة ، جامعة بغداد – كلیة التربیة / ابن رشد ، دار الكتب ، بغداد – العراق .
٧ -دي سوسیر ، فردینان (١٩٨٥ : (علم اللغѧة العѧام ، ترجمѧة د. یوئیѧل یوسѧف
عزیز ، سلسلة آفاق عربیة ، دار آفاق عربیة ، بغداد – العراق .
٨ -الربیعي ، جمعة رشید (١٩٩٩ : (اثر استخدام التغذیѧة الراجعѧة فѧي تحصѧیل
طلبة المرحلة الإعدادیة في مادة قواعد اللغة العربیة ، مجلة كلیة المعلمین ، ع١٦ ،
.( ١٩٦ – ١٦٧ )ص
٩ -زایѧѧѧѧر ، سѧѧѧѧعد علѧѧѧѧي وإیمѧѧѧѧان إسѧѧѧѧماعیل عѧѧѧѧایز (٢٠١١ : (منѧѧѧѧاھج اللغѧѧѧѧة
العربیة وطرائق تدریسھا مطبعة ثائر جعفر العصامي ، بیروت – لبنان .
١٠ -الزغول ، عماد عبد الرحیم (٢٠٠٤ :(مبادئ علم النفس التربѧوي ، دار ابѧن
الأثیر جامعة الموصل .
١١ -زیѧن الѧدین ، ھشѧام (٢٠٠٨ : (التربیѧة المسѧرحیة / الѧدراما وسѧیلة لبنѧѧاء
الإنسان ، ط١ ، دار الفارابي – بیروت – لبنان .
١٢ -سعد ، نھاد صبیح (١٩٩٠ :(الطرق الخاصة في تدریس العلوم الاجتماعیة ،
مطابع التعلیم العالي ، جامعة البصرة .
١٣ -سعید ، محمود (٢٠٠٩ :(النزعة التعلیمیة في فن المسرح ، مصѧر العربیѧة
للنشر والتوزیع ، القاھرة .
١٤ -الطائي ،محمد إسماعیل (٢٠٠١١ : (المسرح التربوي ، مكتبة الجیل العربي
، الموصل –العراق.
١٥ -عاقѧѧѧѧل ، فѧѧѧѧاخر (١٩٨٨ :(معجѧѧѧѧم العلѧѧѧѧوم النفسѧѧѧѧیة ، دار الرائѧѧѧѧد العربѧѧѧѧي ،
ط٢ ، بیروت – لبنان .
١٦ -عفانة ،عزو إسماعیل ، واحمد حسن اللوح (٢٠٠٨ : (التدریس الممسرح ،
ط١ ،دار المسیرة.
١٧ -العمѧѧر ، بѧѧدر عمѧѧر ( ١٩٨٧ :(دراسѧѧة مسѧѧحیة للدافعیѧѧة لѧѧدى طلبѧѧة جامعѧѧة
الكویت ، مجلة العلوم الاجتماعیة ،مج ١٥ ، ع٤ ، ص(٧٥ -٩٥. (
١٨ -عودة ، احمد سلیمان (١٩٩٨ : (القیاس والتقѧویم فѧي العملیѧة التدریسѧیة ، دار
الأمل ، عمان – الأردن .
١٩ -العیسѧѧوي ، سѧѧوزان عبѧѧدالله (٢٠٠٥ ): (اسѧѧتخدام مسѧѧرحة المنѧѧاھج فѧѧي اللغѧѧة
العربیة )/ مركز النظم العالمیة لخدمات البحث العلمي - اثѧر مسѧرحة المنѧاھج للصѧم
١٨ -قطامي ، یوسف ( ١٩٩٨ : (سѧیكولوجیة الѧتعلم والتعلѧیم الصѧفي ، ط٢ ، دار
الشروق ، عمّان - الأردن.
١٩ -الماضي ، رندة (١٩٩٤ : (أثر اسلوب الدور التمثیلي في تحصیل تلامذة
الخامس الابتدائي في قواعد اللغة العربیة ، كلیة التربیة (ابن رشد)، جامعة بغداد ،
رسالة ماجستیر غیر منشورة .
٢٠ -الناصر ، محمد عبدالله محمد (٢٠١٣ ) : (أثر التدریس باستخدام الدراما
وفق منحى مسرحة المناھج لمادة قواعد اللغة العربیة)
http://repository.yu.edu.jo/handle/123456789/525480lsvpm
٢١ -نشѧواتي : عبѧد المجیѧد (٢٠٠٥ : ( علѧم الѧنفس التربѧوي ، مؤسسѧة الرسѧالة ،
الطبعة العاشرة ، بیروت – لبنان .
٢٢ -النعیمي ، فیصل داؤد سلمان (١٩٩٦ : (أثر استخدام أسلوب المواقف التعلیمیة
في تحصیل الدارسین الأجانب فѧي قواعѧد اللغѧة العربیѧة ، كلیѧة التربیѧة (ابѧن رشѧد) ،
جامعة بغداد ، أطروحة دكتوراه غیر منشورة .
٢٣ -فѧѧѧان دالѧѧѧین ، دیوبولѧѧѧد وآخѧѧѧرون (١٩٨٥ : (منѧѧѧاھج البحѧѧѧث فѧѧѧي التربیѧѧѧة
وعلѧѧѧѧѧم الѧѧѧѧѧنفس ، ترجمѧѧѧѧѧة : د. محمѧѧѧѧѧد نبیѧѧѧѧѧل نوفѧѧѧѧѧل وآخѧѧѧѧѧرون، مكتبѧѧѧѧѧة الانجلѧѧѧѧѧو
المصریة – القاھرة .
– Davidson , David M.(1978) : Language in education ,
Theory and practice , Eric , U.S.A
- (2001). The Practice of English Language Teaching
Pearson Education, Inc Essex Harmer, J.
- riyadhedu.gov.sa/alan/fntok/arab/36w.htm مادة تدریس طرق
النحو
http://www.dahsha.com/viewarticle.php?id=2925
ناشر الموضوع : حادي الركب .
www.mansaf.org/amana/tanous2.htm : انترنت : الدافعیة عن دراسات
-
،ویكیبیدیا - دافع28 - http://en.wikipedia.org/wiki/Motivation
)دافع)ar.wikipedia.org/wiki/الحرة الموسوعة
نقلا ً عن مصادر المكتبة الافتراضیة
٢٩ -اكتساب العلم والمعرفة
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 محمد إسماعیل الطائي، عائشة إدریس الكلاك

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.