The effect of an organizational-style guidance program on developing the optimistic personality among married female teachers in the middle school

Authors

  • Fatima Hassan Mishal وزارة التربية/ المديرية العامة لتربية ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/28/3/12

Keywords:

counseling program, organizational style, optimistic personality, married female teachers.

Abstract

The current research aims to find out: (The effect of an organizational-style guidance program on developing the optimistic personality among married female teachers in the middle school(

To achieve the goal and hypotheses of the research, the researcher used the experimental method, and the research community was determined from married female teachers working in middle schools for the academic year (2022-2023). As for the research sample, it was intentionally selected from married female teachers who had a weakness in the optimistic personality, as ( 20) schools of married female teachers as a sample for the counseling program, with (10) female teachers for each of the (experimental) and (control) groups. The number of counseling program sessions reached (10) counseling sessions. The researcher concluded that: Married female teachers have a weakness in the personality variable optimism. A statistically significant difference also appeared in the experimental group in the pre- and post-tests, in favor of the post-test. As for the control group, no statistically significant difference appeared in the pre- and post-tests. As for the post-test, a statistically significant difference appeared between members of the experimental and control groups, in favor of the experimental group. The researcher reached a number of conclusions, recommendations and proposals.

References

باترسون ، س ( 1990 ) نظريات الارشاد والعلاج النفسي ، ترجمة حامد عبد العزيز الفقي ، ط2 ، دار القلم ، الكويت.

بسيوني ,سوزان بنت صدقة بن عبدالعزيز (2011): التفاؤل والتشاؤم وعلاقتهما بالانجاز الاكاديمي والرضا عن الحياة لدى عينة من الطالبات الجامعيات في مكة المكرمة ,بحث منشور, كلية الاداب والعلوم الادارية , العدد (28) , جامعة ام القرى , مكة المكرمة , المملكة العربية السعودية .

جودة , آمال و عسلية ,محمد( 2008) : علم النفس الأيجابي , مكتبة الصيرفي – غزة .

جولمان , دانيل (2008) :الذكاء العاطفي , الكويت , دار عالم المعرفة .

الحربي , عبدالله بن محمد هادي (2008) : اساليب التنشئة الاسدية وعلاقتها بكل من التفاؤل والتشاؤم لدى عينة من تلاميذ المرحلة المتوسطة بمنطقة جازان , جامعة ام القرى , كلية التربية , مكة المكرمة , المملكة العربية السعودية.

الحسن , الحسن عبد الحي (2016) : اسرار القلب بين القرآن والعلم , الرياض , المملكة العربية السعودية , دار الطيبة لنشر. العربية السعودية .

حمد ، ليث كريم ، ( 2011 ) الارشاد النفسي في التربية والتعليم ، المطبعة المركزية ، جامعة ديالى ، العراق.

الحنفي , عبد المنعم.1991موسعه التحليل النفسي المجلد الاول مكتبه مدلولي القاهره

الدوسري ، صالح جاسم ( 1985 ) : الاتجاهات العلمية في تخطيط برامج التوجيه والارشاد ، مجلة الخليج العربي ، العدد ( 15 ) ، السعودية.

رزوقي , رعد مهدي , جميلة عيدان سهيل (2018) : التفكير وانماطه , بيروت , لبنان , دار الكتاب العلمية .

الرشيدي ، بشير صالح ، والسهل ، رائد علي ( 2000 ) مقدمة في الارشاد النفسي ، مكتب الفلاح للنشر و التوزيع ، ط1 ، دولة الكويت.

رؤوف ، ابراهيم عبد الخالق ( 2001 ) : التصاميم التجريبية في الدراسات النفسية والتربوية ، ط1 ، دار عمان للنشر و التوزيع ، عمان – الاردن.

زهران ، حامد عبد السلام ( 1988 ) : مفهوم الذات والسلوك الاجتماعي للشباب بين الواقع والمثالية ، مجلة كلية التربية ، جامعة الملك عبد العزيز.

الزوبعي ، عبد الجليل ( 1988 ) : الاختبارات والمقاييس النفسية ، مطبعة جامعة الموصل ، الموصل – العراق.

الزوبعي ، عبد الجليل ( 1988 ) : الاختبارات والمقاييس النفسية ، مطبعة جامعة الموصل ، الموصل – العراق.

الصميدعي, فاطمة ياسين محمد(2020): الشخصية المتفائلة وعلاقتها بالجهد العاطفي لدى مدرسي المرحلة الأعدادية , رسالة ماجستير , جامعة ديالى , كلية التربية للعلوم الأنسانية.

عبد اللطيف ،هاله (٢٠١٣): الامل ،القاهرة ،مصر، دار الشمس للنشر والاعلام.

العيسوي ، عبد الرحمن ( 1985 ) : القياس و التجريب في علم النفس والتربية، دار المعرفة الجامعية ، الاسكندرية.

غانم ، محمد حسن( ٢٠١٤):التفاؤل والتشاؤم تأهيل نظري دراسة ميدانيه ،القاهرة ، مصر ، دار مكتبة الانجلو المصرية .

محجوب ، وجيه ( 2002 ) : مقدمة في الارشاد النفسي ، ط1 ، دار الفلاح للنشر والتوزيع ، الكويت.

الموسوي ، عبد العزيز حيدر ،وحليم صخيل العنكوشي (٢٠١١): التفاؤل والتشاؤم لدى طلبة جامعة القادسية ،بحث منشور، المجلة النفسية في الآداب والعلوم التربوية ، مجلد( 10( ، العدد(٢٠١)، جامعة القادسية ، الديوانية ، العراق .

وزارة التربية ، العراق (2011 ) : قسم الاحصاء المديرية العامة للتخطيط التربوي.

Reviewer:

Patterson, S. (1990) Theories of Counseling and Psychotherapy, translated by Hamid Abdel Aziz Al-Faqi, 2nd edition, Dar Al-Qalam, Kuwait.

Bassiouni, Suzanne bint Sadaqa bin Abdulaziz (2011): Optimism and pessimism and their relationship to academic achievement and life satisfaction among a sample of female university students in Mecca, published research, College of Arts and Administrative Sciences, Issue (28), Umm Al-Qura University, Mecca, Kingdom. Saudi Arab .

Judeh, Amal and Asalia, Muhammad (2008): Positive Psychology, Al-Sayrafi Library - Gaza.

Goleman, Daniel (2008): Emotional Intelligence, Kuwait, Dar Alam Al-Maarifa.

Al-Harbi, Abdullah bin Muhammad Hadi (2008): Traditional upbringing methods and their relationship to both optimism and pessimism among a sample of middle school students in the Jazan region, Umm Al-Qura University, College of Education, Mecca, Kingdom of Saudi Arabia.

Al-Hassan, Al-Hassan Abdel-Hay (2016): Secrets of the Heart between the Qur’an and Science, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia, Dar Al-Taybah Publishing. Saudi Arab .

Hamad, Laith Karim, (2011) Psychological Counseling in Education, Central Press, Diyala University, Iraq.

Al-Hanafi, Abdel Moneim. 1991, Encyclopedia of Psychoanalysis, Volume One, Madlouli Library, Cairo.

Al-Dosari, Saleh Jassim (1985): Scientific trends in planning guidance and counseling programmes, Arabian Gulf Magazine, Issue (15), Saudi Arabia.

Razouki, Raad Mahdi, Jamila Idan Suhail (2018): Thinking and its Patterns, Beirut, Lebanon, Dar Al-Kitab Al-Ilmiyyah.

Al-Rashidi, Bashir Saleh, and Al-Sahl, Raed Ali (2000) Introduction to Psychological Counseling, Al-Falah Publishing and Distribution Office, 1st edition, State of Kuwait.

Raouf, Ibrahim Abdel Khaleq (2001): Experimental Designs in Psychological and Educational Studies, 1st edition, Amman Publishing and Distribution House, Amman - Jordan.

Zahran, Hamed Abdel Salam (1988): Self-concept and social behavior of young people between reality and idealism, Journal of the College of Education, King Abdulaziz University.

Al-Zubaie, Abdul Jalil (1988): Psychological Tests and Measures, Mosul University Press, Mosul - Iraq.

Al-Zubaie, Abdul Jalil (1988): Psychological Tests and Measures, Mosul University Press, Mosul - Iraq.

Al-Sumaidaie, Fatima Yassin Muhammad (2020): The optimistic personality and its relationship to emotional effort among middle school teachers, Master’s thesis, University of Diyala, College of Education for the Humanities.

Abdel Latif, Hala (2013): Al-Amal, Cairo, Egypt, Dar Al-Shams for Publishing and Media.

Al-Issawi, Abdul Rahman (1985): Measurement and Experimentation in Psychology and Education, University Knowledge House, Alexandria.

Ghanem, Mohamed Hassan (2014): Optimism and pessimism, theoretical training, field study, Cairo, Egypt, Anglo-Egyptian Library House.

Mahjoub, Wajih (2002): Introduction to Psychological Counseling, 1st edition, Dar Al-Falah for Publishing and Distribution, Kuwait.

Al-Mousawi, Abdul-Aziz Haider, and Halim Sakhil Al-Ankushi (2011): Optimism and pessimism among students at Al-Qadisiyah University, published research, Psychological Journal of Arts and Educational Sciences, Volume (10), Issue (201), Al-Qadisiyah University, Diwaniyah, Iraq.

Ministry of Education, Iraq (2011): Statistics Department, General Directorate of Educational Planning.

Published

2024-09-10

How to Cite

[1]
فاطمة حسن مشعل الحيالي, “The effect of an organizational-style guidance program on developing the optimistic personality among married female teachers in the middle school”, jfath, vol. 28, no. 3, pp. 262–289, Sep. 2024.