The impact of the intellectual harvest strategy on the achievement of first-year intermediate female students in literature and texts and developing their critical thinking
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/28/3/14Keywords:
intellectual harvest strategy, literature and texts, critical thinkingAbstract
This study aims to identify (the effect of intellectual gain strategies on the performance of female first-year intermediate students in literary and textual subjects and to develop their critical thinking). To achieve this goal, the researchers selected a sample of (67) first-year female students in the education major (the outstanding female students of Umm al-Shuhada). Diarra, there were (33) female students in the experimental group, and (34) female students in the control group. The researchers rewarded the female students in the two study groups based on variables such as chronological age in months, parents’ academic performance, intelligence tests, and pre-critical thinking tests. After identifying the scientific materials, the researchers set a final behavioral goal to reach (128) behavioral goals. The researchers prepared model teaching plans for each subject designated for the experiment. To measure the performance and critical thinking of students in the two study groups, the researchers prepared two tests. The first is that the achievement test consists of (42) test items, and its validity has been verified, while the consistency and critical thinking test has a total of (75) test items, and its validity and reliability have been verified. After applying the research tools and statistical analysis of the results obtained by the researchers, it was found that the experimental group was superior to the control group in both the achievement and critical thinking tests. The researchers also concluded that the effectiveness of the intelligence harvesting strategy lies in its compatibility with the usual methods for comparing the gains of first-year intermediate female students in achievement and thinking. Critic in literary and textual disciplines. This is an important goal advocated by all modern educational conferences and literature, and recommends benefiting from the results of current research by moving away from old methods of teaching literature and texts.
References
ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم،(2003)، لسان العرب، دار صادر، بيروت.
أبو جادو ، صالح محمد علي و محمد بكرنوفل، (2007)، تعليم التفكير النظرية والتطبيق، دار المسير، عمان
أبو جودة، صافية سليمان (2004)، اثر برنامج تعليمي تعلمي مستند إلى نظرية العبء المعرفي في تنمية مهارات التفكير الناقد، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية.
الامام، مصطفى محمود واخرون،(1990)، التقويم والقياس، دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد.
بَدّوٌیَ، رمّضأَنٌ مّسُعَدّ، (2010)، أَلَتٍعَلَمّ أَلَنٌشطَ ، دّأَر أَلَفٍكَر، عَمّأَنٌ-أَلَأَردّنٌ.
التميمي، أسماء فوزي، (2016)، مهارات التفكير العليا –التفكير الإبداعي –التفكير الناقد- مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان.
التميميّ , عواد جاسم والزجاجيّ، باقر جواد (2004)، واقع تعليم اللغة العربية في المرحلة الابتدائية في الوطن العربي / مشكلات ومقترحات، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، تونس.
الجبوري، فلاح صالح حسين،(2015م)، طرائق تدريس اللغة العربية في ضوء معايير الجودة الشاملة، دار الرضوان، عمان.
حسين، بيداء حسن،(2018)، أثر توظيف استراتيجية الحصاد في تنمية العلامات الاعرابية لدى طالبات المرحلة المتوسطة، مجلة الجامعة العراقية، العدد (47) ج1.
الحلاق،علي سامي علي،(2007)، اللغة والتفكير الناقد أسس نظرية واستراتيجيات تدريسية، دار المسيرة ،عمان.
الختاتنة، سامي محسن، وآخرون. (2010)، مبادئ علم النفس، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان .
الدليمي، طه علي حسين ،سعاد عبد الكريم الوائلي ، (2005), اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية، عالم الكتب الحديث، عمّان.
الدليمي, طه علي حسين وسعاد عبد الكريم الوائلي، (2009)، اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية، دار الكتب الحديث، عمان - الاردن.
زاير، سعد علي، ايمـان اسـماعـيل عـايـز،(٢٠١١)، مناهج اللغة العربية وطـرائـق تدريسها، مكتبة الامين، بيروت.
زاير، سعد علي ، وآخرون(2016)، الموسوعة التعليمية المعاصرة، ج١، مكتب نور الحسن،الاردن.
زاير، سعد علي،وآخرون. (2019)، التفكير ومهاراته التعليمية رؤية نظرية تطبيقية، مكتبة نور الحسن، بغداد.
الزبيدي، محمد بن محمد بن عبد الرزاق المرتضى، (1972)، تاج العروس من جواهر القاموس، التراث العربي سلسلة تصدرها وزارة الاعلام، طبعة الكويت، الجزء 10.
الزوبعي، عبد الجليل، والغنام، محمد احمد،(1981) ، مناهج البحث في التربية، ج1، مطبعة جامعة بغداد.
شفيق ، محمد (2001)، البحث العلمي والخطوات المنهجية لإعداد البحوث الاجتماعية ، المكتبة الجامعية، الاسكندرية.
الشويلي، فيصل عبد منشد واخرون ,(2016)، أساليب التدريس الإبداعي ومهاراته، دار صفاء.
صالح، علي عبد الرحيم (2014) ، المعجم العربي لتحديد المصطلحات النفسية, دار الحامد, عمان -الاردن.
عبد عون, فاضل ناهي, (2013)، طرائق تدريس اللغة العربية وأساليب تدريسها، دار الصفاء، عمان.
عبد عون، فاضل ناهي، وزيد بدر محمد العطار، (2017)، استراتيجيات حديثة لتدريس مادة الأدب والنصوص، دار الرضوان، عمان.
عطا، ابراهيم محمد، (2006)، المرجع في تدريس اللغة العربية، مركز الكتاب - القاهرة.
عطيوي ، جودت عزت (2000)، أساسيات البحث العلمي، دار الثقافة، عمان_الأردن .
علام، صلاح الدين محمود(2011)، القياس والتقويم في العملية التدريسية ، دار الامل، عمان.
علي ، الدكتور محمد السيد علي (2011)، موسوعة المصطلحات التربوية، دار المسيرة - عمان.
العيسوي ,عبد ارحمن(2004م) علم النفس التربوي دراسة في التعلم وعادات الاستذكار ومعوقاتها، دار النهضة العربية ,بيروت –لبنان.
القيم ، كامل حسون (2007)، مناهج وأساليب البحث العلمي في الدراسات الإنسانية، ط1، السيماء للتصاميم والطباعة، بغداد_العراق .
مجاور، محمد صلاح الدين وآخرون،(1998)، سيكولوجية القراءة، ط3،القاهرة، دار النهضة المصرية.
مدكور , علي احمد ( 2006 )، تدريس فنون اللغة العربية، دار الفكر العربي ,القاهرة.
مدكور، علي أحمد,(2010)، طرق تدريس اللغة العربية، دار المسيرة ، عمان.
ملحم ، سامي محمد(2010م) مناهج البحث في التربية وعلم النفس, دار المسيرة , عمان – الاردن.
وزارة التربية، جمهورية العراق (2010)، نظام المدارس الثانوي، مطبعة وزارة التربية – بغداد.
المصادر الاجنبية:
162-Watson , G. & Glaser , E. 1991 , Watson – Glaser : Critical Thinking Appraisal form , Harcourt Brace , Jovanovich publishers , London .
Ibn Manzur, Abu al-Fadl Jamal al-Din Muhammad bin Makram, (2003), Lisan al-Arab, Dar Sader, Beirut.
Abu Jado, Saleh Muhammad Ali and Muhammad Bakrnoufal, (2007): Teaching Thinking Theory and Practice, Dar Al-Masir, Amman.
Abu Jaoudeh, Safia Suleiman (2004): The effect of an educational program based on cognitive load theory in developing critical thinking skills, unpublished doctoral thesis, Faculty of Graduate Studies, University of Jordan.
Al-Imam, Mustafa Mahmoud and others, (1990), Evaluation and Measurement, Dar Al-Hikma for Printing and Publishing, Baghdad.
Badawi, Ramadan Massad, (2010) Active Learning, Home to Thought, Amman, Jordan.
Al-Tamimi, Awad Jassim and Al-Zajjaji, Baqir Jawad (2004), The reality of teaching the Arabic language at the primary level in the Arab world / problems and proposals, Arab Organization for Education, Culture and Science, Tunisia.
Al-Tamimi, Asmaa Fawzi, (2016), Higher Thinking Skills - Creative Thinking - Critical Thinking - Debono Center for Teaching Thinking, Amman.
Al-Jubouri, Falah Saleh Hussein, (2015), Methods of Teaching the Arabic Language in Light of Comprehensive Quality Standards, Dar Al-Radwan, Amman.
Hussein, Bedaa Hassan, (2018), The effect of employing the harvest strategy on developing grammatical signs among middle school female students. Iraqi University Journal, Issue (47), Part 1.
Al-Hallaq, Ali Sami Ali, (2007), Language and Critical Thinking, Theoretical Foundations and Teaching Strategies, Dar Al-Masirah, Amman.
Al-Khatatna, Sami Mohsen, and others. (2010): Principles of Psychology, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman.
Al-Dulaimi, Taha Ali Hussein, Souad Abdul Karim Al-Waeli, (2005), Modern Trends in Teaching the Arabic Language, The Modern World of Books, Amman.
Al-Dulaimi, Taha Ali Hussein and Souad Abdul Karim Al-Waeli, (2009), Modern Trends in Teaching the Arabic Language, Dar Al-Kutub Al-Hadith, Amman - Jordan.
Zayer, Saad Ali, and others (2016), Contemporary Educational Encyclopedia, Part 1, Nour Al-Hassan Office, Jordan.
Zayer, Saad Ali, Iman Ismail Ayez, (2011), Arabic language curricula and teaching methods, Al-Amin Library, Beirut.
Zayer, Saad Ali, and others. (2019), Thinking and its Educational Skills, An Applied Theoretical Vision, Nour Al-Hassan Library, Baghdad.
Al-Zubaidi, Muhammad bin Muhammad bin Abdul Razzaq Al-Murtada, (1972) The Bride’s Crown from the Jewels of the Dictionary, Arab Heritage, a series issued by the Ministry of Information, Kuwait Edition, Part 10.
Al-Zubaie, Abdul Jalil, and Al-Ghannam, Muhammad Ahmed, (1981), Research Methods in Education, Part 1, Baghdad University Press.
Al-Shuwaili, Faisal Abd Munshid and others, (2016), Creative Teaching Methods and Skills, Dar Safaa.
Shafiq, Muhammad (2001), Scientific Research and Methodological Steps for Preparing Social Research, University Library, Alexandria.
Saleh, Ali Abdel Rahim (2014), The Arabic Dictionary for Defining Psychological Terms, Dar Al-Hamid, Amman - Jordan.
Abd Aoun, Fadel Nahi, and Zaid Badr Muhammad Al-Attar, (2017), Modern Strategies for Teaching Literature and Texts, Dar Al-Radwan, Amman.
Abd Aoun, Fadel Nahi, (2013), Methods of Teaching the Arabic Language and Teaching Methods, Dar Al-Safa, Amman.
Al-Issawi, Abdul Rahman (2004 AD), Educational Psychology, a Study of Learning and Study Habits and Their Obstacles, Dar Al-Nahda Al-Arabiyah, Beirut - Lebanon.
Al-Qayyim, Kamel Hassoun (2007), Scientific Research Methods and Methods in Human Studies, 1st edition, Al-Simaa Designs and Printing, Baghdad, Iraq.
Atta, Ibrahim Muhammad, (2006), Reference in Teaching the Arabic Language, Book Center - Cairo.
Attiwi, Jawdat Ezzat (2000), Basics of Scientific Research, House of Culture, Amman, Jordan.
Allam, Salah al-Din Mahmoud (2011): Measurement and Evaluation in the Teaching Process, Dar Al-Amal, Amman.
Ali, Dr. Muhammad Al-Sayyid Ali (2011), Encyclopedia of Educational Terms, Dar Al-Masirah - Amman.
Megawar, Muhammad Salah El-Din et al., (1998), The Psychology of Reading, 3rd edition, Cairo, Dar Al-Nahda Al-Misriyah.
Madkour, Ali Ahmed (2006): Teaching Arabic Language Arts, Dar Al-Fikr Al-Arabi, Cairo.
Madkour, Ali Ahmed, (2010), Methods of Teaching the Arabic Language, Dar Al-Masirah, Amman.
Melhem, Sami Muhammad (2010 AD), Research Methods in Education and Psychology, Dar Al-Masirah, Amman - Jordan.
Ministry of Education, Republic of Iraq (2010), Secondary School System, Ministry of Education Press - Baghdad.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.