positive thinking and the relationship with meaninglessness and intellectual immunity for females students in education college for pure sciences / Ibn Alhaytham
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/28/4/4Keywords:
positive thinking - emptiness of meaning - intellectual immunityAbstract
The aim of the current research is to identify positive thinking and its relationship to the emptiness of meaning and intellectual immunity among female students of the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham. To achieve the objectives of the research, the researchers followed the descriptive, correlational approach. The research community is represented by all female students of the College of Education for Pure Sciences / Ibn Al-Haytham, who number (1692) students. The research sample consisted of (300) female students who were selected by a stratified random method for all levels of study. As for the research tools, they were represented by the positive thinking scale, as the researchers adopted the scale (Alhilaly, 2013), as the validity and stability of the scale was verified, and the emptiness of meaning scale, as the researchers built a scale that was appropriate to the sample of their research. The researchers also adopted the scale of (Al-Shimary,2019) for intellectual immunity, and the psychological characteristics were verified. Metrics for the items of the two scales, as well as the validity and reliability of the two scales. The results were analyzed using the (SPSS) program, The results showed that the female students possessed positive thinking skills, as well as that they did not possess the emptiness of meaning, and that the female students possessed intellectual immunity, and that there was an inverse correlation between the positive thinking skills and the emptiness of meaning among the female students of the College of Education for Pure Sciences / Ibn al-Haytham at the level of significance (0.05), and there was a positive correlation between the thinking skills and intellectual immunity are at a significance level of (0.05) among the research sample. According to the results of the current research, a number of recommendations and proposals have been developed.
References
المصادر العربية :
ابو جادو, صالح محمد علي(٢٠١٣): علم النفس التربوي ،ط. ٧، دار المسيرة للنشر والتوزيع:عمان.
إبراهيم ، عبد الستار (٢٠٠٨) : عين العقل؟ دليل المعالج المعرفي لتنمية التفكير العقلاني _ الإيجابي، دار الكاتب.
إبراهيم، عبد الستار (٢٠١١): عين العقل؟ دليل المعالج النفسي للعلاج المعرفي الإيجابي، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.
الانصاري ، بدر محمد و كاظم، علي مهدي(٢٠٠٨) : قياس التفاؤل والتشاؤم لدى طلبة الجامعة : دراسة ثقافية مقارنة بين الطلبة الكويتيين والعمانيين ،مجلة العلوم التربوية والنفسية. مج. 9، ع. 4.
بياجيه، جان (٢٠٠٤): الإبستمولوجيا التكوينية، التكوين للطباعة والنشر والتوزيع.
البريثن, عبد العزيز عبد الله (٢٠٠٨ ): الارشاد الاسري, دار الشرق, عمان, الاردن.
الجمعان ، سناء عبد الزهرة ، و الخيكاني ، حسين رحيم ( ٢٠١٨ ): خواء المعنى لدى طلبة الجامعة ، بحث منشور، مجلة ابحاث البصرة للعلوم الانسانية ،العدد 4 ، المجلد 34
حجازي ، مصطفى ،( ٢٠١٢ ): إطلاق طاقات الحياة ( قراءات في علم النفس الإيجابي ) ، التنوير للطباعة والنشر ، بيروت – لبنان.
دندي، إيمان رافع (٢٠١٣) :التفكير الإيجابي وعلاقته بمهارات التواصل المدركة لدى المرشدين في مدارس محافظة دمشق الرسمية. (اطروحة دكتوراه غير منشورة). جامعة دمشق،سوريا.
الريماوي ، محمد عودة وآخرون ( ٢٠٠٨ ): علم النفس العام ، ط3 ،دار المسيرة ، عمان – الأردن.
الساعدي, امجد كاظم ( ٢٠٠٩) : الاحباط الوجودي في علاقته بالأسلوب المعرفي تحمل - عدم تحمل الغموض لدى طلبة الجامعة, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية , الجامعة المستنصرية .
سيد ،عبد العظيم, ومحمد عبد الوهاب( ٢٠٠١ ) : خواء المعنى في علاقته ببعض المتغيرات النفسية والاجتماعية لدى عينة من طلاب الجامعة, مجلة البحث في التربية وعلم النفس, كلية التربية, جامعة المنيا, المجلد( 15), العدد 2.
الشمري ، صهيب اسعد ويس (٢٠١٩): المناعة الفكرية وعلاقتها ببعض الذكاءات وعادات العقل المنتجة لدى طلبة الجامعة ، مجلة سامراء ،المجلد الخامس عشر ، العدد الحادي و الستون.
الطبيب، احمد محمد ( ١٩٩٩) : الاحصاء في التربية وعلم النفس،ط١، كلية التربية،جامعة الفاتح، المكتب الجامعي الحديث.
العبيدي, عفراء ابراهيم(٢٠١٣) : الفراغ الوجودي في علاقته ببعض المتغيرات، مجلة الاستاذ, العدد الخاص بالمؤتمر العلمي الثالث لسنة 2013 .
عروة، هاشم حسن ( ١٩٩٧) : علم المناعة ، مجلة العلوم التقنية ، مجلد 37 .
العتوم، عدنان يوسف;( ٢٠١٢) : علم النفس المعرفي - النظرية والتطبيق ، دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع، عمان.
عودة، احمد سليمان وفتحي حسن المكاوي ( ١٩٩٢): اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية ، ط2 ، مكتبة الكناني ، اربد .
عودة، احمد سليمان ( ١٩٩٨) : القياس والتقويم في العملية التربوية ، المطبعة الوطنية ، الاردن .
العنزي ، يوسف محيلان سلطان (٢٠٠٧): أثر التدريب على التفكير الإيجابي واستراتيجيات التعلم في علاج التأخر الدراسي لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي في دولة الكويت ، أطروحة دكتوراه ، كلية التربية الأساسية ، جامعة الكويت.
غانم ، زياد بركات (٢٠٠٥) : التفكير الايجابي والسلبي لدى طلبـة الجامعـة : دراسـة مقارنـة في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية والتربوية ، مجلة دراسات عربية في علم النفس ،3(85) ، 4- 138.
غابريال ، طلعت منصور ﻭ اخرون(٢٠١٧): الخصائص ﺍﻟﺴﻴﻜﻭﻤﺘﺭﻴﺔ لمقياس الفراغ الوجودي لدى شباب الجامعة ، مجلة الارشاد ، القاهرة.
الفتلاوي ، علي شاكر (٢٠١٠ ): سيكولوجية الزمن ، ط1 ،دار صفحات للدراسات والنشر ، دمشق ، سوريا.
قاسم ، رمضان محمد ( ٢٠٠٩) : رعاية الموهوبين والمبدعين ، المكتبة الجامعية ، الاسكندرية ، مصر .
معوض, محمد عبد التواب( ١٩٩٨) : اثر الارشاد بالمعنى في خفض خواء المعنى لدى عينة من العميان، مجلة الارشاد النفسي, العدد الثامن, السنة السادسة, مركز الارشاد النفسي .
المهداوي ، عدنان محمود عباس و الدليمي ، جمعة نجم عبد الله ( ٢٠١٥) :اثر برنامج ارشادي في تنمية مقاومة الاغراء لدى طلبة المرحلة الاعدادية ، مجلة ديالى ، العدد 65 .
الهلالي، حسام (٢٠١٣) : التفكير الإيجابي وعلاقته بأساليب التعامل مع الضغوط النفسية لدى المعلمين، رسالة ماجستير آداب في علم النفس التربوي، جامعة كربلاء، العراق.
Abu Jado, Saleh Muhammad Ali (2013): Educational Psychology, ed. 7, Dar Al Masirah for Publishing and Distribution: Amman.
Ibrahim, Abdul Sattar (2008): The mind’s eye? The Cognitive Therapist's Guide to Developing Rational-Positive Thinking, Dar Al-Kateb.
Ibrahim, Abdul Sattar (2011): The Mind’s Eye? The Psychotherapist's Guide to Positive Cognitive Therapy, Anglo-Egyptian Library, Cairo.
Al-Ansari, Badr Muhammad and Kazem, Ali Mahdi (2008): Measuring optimism and pessimism among university students: a comparative cultural study between Kuwaiti and Omani students, Journal of Educational and Psychological Sciences. Mg. 9, p. 4.
Piaget, Jean (2004): Compositional epistemology, composition for printing, publishing, and distribution.
Al-Braithen, Abdul Aziz Abdullah (2008): Family Guidance, Dar Al-Sharq, Amman, Jordan.
Al-Jamaan, Sanaa Abdel-Zahra, and Al-Khikani, Hussein Rahim (2018): The emptiness of meaning among university students, published research, Basra Research Journal for the Humanities, Issue 4, Volume 34
Hijazi, Mustafa, (2012): Releasing the Energies of Life (Readings in Positive Psychology), Al-Tanweer Printing and Publishing, Beirut - Lebanon.
Dandi, Iman Rafi (2013): Positive thinking and its relationship to the perceived communication skills of counselors in Damascus Governorate public schools. (Unpublished doctoral dissertation). Damascus University, Syria.
Al-Rimawi, Muhammad Odeh and others (2008): General Psychology, 3rd edition, Dar Al-Masirah, Amman - Jordan.
Al-Saadi, Amjad Kazem (2009): Existential frustration in its relationship to the cognitive style: tolerance - intolerance of ambiguity among university students, unpublished master’s thesis, College of Education, Al-Mustansiriya University.
Sayed, Abdel Azim, and Mohamed Abdel Wahab (2001): The emptiness of meaning in its relationship to some psychological and social variables among a sample of university students, Journal of Research in Education and Psychology, Faculty of Education, Minya University, Volume (15), Issue 2.
Al-Shammari, Suhaib Asaad Wais (2019): Intellectual immunity and its relationship to some intelligences and productive habits of mind among university students, Samarra Magazine, Volume Fifteen, Issue Sixty-One.
Al-Tabeeb, Ahmed Muhammad (1999): Statistics in Education and Psychology, 1st edition, Faculty of Education, Al-Fateh University, Modern University Office.
Al-Obaidi, Afra Ibrahim (2013): The existential vacuum in its relationship to some variables, Al-Ustath Magazine, special issue of the Third Scientific Conference for the year 2013.
Orwa, Hashim Hassan (1997): Immunology, Journal of Technical Sciences, Volume 37.
Al-Atoum, Adnan Yousef (2012): Cognitive Psychology - Theory and Application, Dar Al-Masirah for Printing, Publishing and Distribution, Amman.
Odeh, Ahmed Suleiman and Fathi Hassan Al-Makawi (1992): Fundamentals of Scientific Research in Education and Human Sciences, 2nd edition, Al-Kinani Library, Irbid.
Al-Enezi, Yousef Mahilan Sultan (2007): The effect of training on positive thinking and learning strategies in treating academic delay among fourth-grade primary school students in the State of Kuwait, doctoral thesis, College of Basic Education, Kuwait University.
Ghanem, Ziad Barakat (2005): Positive and negative thinking among university students: a comparative study in light of some demographic and educational variables, Journal of Arab Studies in Psychology, 3 (85), 4- 138.
Gabriel, Talaat Mansour and others (2017): Psychometric properties of the existential emptiness scale among university youth, Al-Irshad Journal, Cairo.
Al-Fatlawi, Ali Shaker (2010): The Psychology of Time, 1st edition, Pages for Studies and Publishing House, Damascus, Syria.
Qasim, Ramadan Muhammad (2009): Caring for the Gifted and Creative, University Library, Alexandria, Egypt.
Moawad, Muhammad Abdel Tawab (1998): The effect of guidance with meaning in reducing the emptiness of meaning among a sample of blind people, Journal of Psychological Counseling, Issue Eight, Sixth Year, Center for Psychological Counseling.
Al-Mahdawi, Adnan Mahmoud Abbas and Al-Dulaimi, Jumah Najm Abdullah (2015): The effect of a counseling program in developing resistance to temptation among middle school students, Diyala Magazine, No. 65.
Al-Hilali, Hossam (2013): Positive thinking and its relationship to methods of dealing with psychological stress among teachers, Master of Arts thesis in educational psychology, University of Karbala, Iraq.
المصادر الأجنبية:
Anastasia. A. and Urbina . S. (1997): Psychological Testing, 7" Printice Hill.
Crumbaugh, J, C& Majolical. T(1964): An E experimental study in existentialism; the psychometric approach to frank's concept of nonorganic neurosis, Journal of clinical psychology 20:200 .
Eble,R,L(1972):essential of educational measurement ,new jersey : prenlic- hall.
Frankl, Vektor, E(2006): Man's search for meaning : An introduction to logo therapy, Beacon press. Boston U.S.A.
———, (1984):Man's search for meaning: An introduction to logo therapy, New York; Washington square press.
Gable, S. L., & Haidt, J. (2005): What (and why) is positive psychology? Review of General Psychology, 9(2), 103–110.
Gallant, M. Christina(2001): "Existential Expeditions: Religious orientation and personal meaning", Graduate counseling psychology program. Published master thesis .
Kanu, T.& Som, R.R.(2020):The predictive role of resilience in psychological immunity: A theoretical review.Int J Cur Res Rev, vol 12, Issue 22, 139-143.
-Molasso, W.R (2006):Exploring Frankl's purpose in life with College student. Journal of College & character, 20(1)
Neck, C.P. and Manz, C.C. (1992): “Thought self-leadership: the impact of self-talk and mental imagery on performance”, Journal of Organizational Behavior, Vol. 12, pp. 681-99.
Lewis, Marshall (2007): The Existential Vacuum. Ph. D, thesis Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004): Character strengths and virtues: A handbook and classification. Oxford University Press; American Psychological Association
Patterson, C.H (1966): Theories of counseling and Psychology, Harper and Row publishers, New York .
Kaur.t, & Som.R.R. (2020): The predictive Role of Resilience in Psychological Immunity: A Theoretical review ,international journal of current research and review int J Cur ResRev| Vol.12,issue.22, November.
Seligman, M. E. P, K. Routh & R. J. DeRubeis. (1998):The prediction and prevention of depression. In D. (Eds.), The science of clinical psychology: Accomplishments and future directions (pp. 201–214). American Psychological Association.
Seligman, M. E. P. (2002): Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. Free Press
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.