The effect of the Pressly model on lateral thinking skills of elementary school students in mathematics Prepared by the researcher

Authors

  • Jalal Rahim Hammoud / Baghdad, Rusafa

Keywords:

The effect - Presley model - lateral thinking skills

Abstract

   The current research aims to identify the impact of the Presley model on the lateral thinking skills of primary school students in mathematics. To achieve the goal of the research, the researcher developed the null hypothesis, which states (there are no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average of the scores of the experimental group students who will study mathematics according to the Presley model and the grades of the control group students who will study the same material in the usual way in the lateral thinking test). The researcher followed the experimental approach, and determined the sample with (61) students Of the fifth grade students at Al-Ackermeen Primary School for Boys of Rusafa II, and conducted a test for lateral thinking, and the research came out with the superiority of the experimental group over the control group in the test of lateral thinking skills.

References

ابراهيم، فرح عدنان(2023): "اثر انموذج Bransford & Stein's في التحصيل والتفكير الجانبي لدى طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الرياضيات" (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية الأساسية، الجامعة المستنصرية.

أبراهيم ، مجدي عزيز (2009) : معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم ،ط1 ،عالم الكتب ،القاهرة ، مصر.

ابو حويج ,واخرون(2002): مدخل إلى علم النفس التربوي, دار اليازوري العلمية, عمان, ‏الاردن.‏

بحيري، مها السيد، و عبد الفتاح، ابتسام عز الدين (2019): التعرف على فاعلية برنامج قائم على سكامبر في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفكير الجانبي واتخاذ القرار لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية، مجلة تربويات الرياضيات، مجلد(22)، عدد(5).

جابر، عبد الحميد جابر (1998): التدريس والتعلم – الأسس والنظرية- الاستراتيجيات والفاعلية، ط(1)، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر.

الجبوري، صبحي ناجي عبدالله، والزبيدي، عذراء عزيز عفان(2012): "أثر إنموذج برسلي في تحصيل طالبات الصف الأول المتوسط في تدريس مادة الجغرافية العامة" مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية / جامعة بابل.

الدباغ، فخري واخرون(1983): "اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة المقننة للعراقيين"، ‏مطبعة جامعة الموصل.‏

الدليمي، إحسان عليوي، وعدنان المهداوي، (2005), القياس والتقويم في العملية ‏التعليمية، ط2، مكتبة أحمد الدباغ للطباعة، العراق.‏

الزغلول ،عماد عبد الرحيم (2016) :مبادئ علم النفس التربوي ،ط2 ،دار الكتاب الجامعي ،العين, الامارات العربية المتحدة.

الزهيري، حيدر عبد الكريم، (2017): "مناهج البحث التربوي"، ط1 مركز ديبونو لتعليم ‏التفكير للنشر، عمان, الاردن. ‏

السامرائي, نبهة صالح(2012): الاستراتيجيات الحديثة في طرائق تدريس العلوم المفاهيم,المبادئ والتطبيقات, دار المناهج للنشر والتوزيع, عمان, الاردن.

سبيتان، فتحي ذياب(2012): أساليب وطرائق تدريس الرياضيات للمرحلة الأساسية، دار الخليج للنشر والتوزيع.

الساعدي ،حسن حيال محسين (2020): "المعلم الفعال واستراتيجيات ونماذج تدريسه" ، ط2 ‏،مكتب الشروق للطباعة والنشر ،بعقوبة .‏

الطباع ، أياد خالد (‏‎2004 ‎‏ ) : الوجيز في أصول البحث والتأليف ، منشورات وزارة الثقافة ‏، ‏سوريا.‏

عبد الرحمن، أنور حسين وعدنان حقي زنكنة (2007): "الانماط المنهجية وتطبيقاتها ‏في ‏العلوم الانسانية والتطبيقية"، دار الوفاق للنشر والتوزيع، بغداد, العراق.‏

العبسي, محمد مصطفى (2010): التقويم الواقعي في العملية التدريسية, دار المسيرة للطباعة والنشر, عمان.

العتوم, عدنان يوسف وآخرون(2011): تنمية مهارات التفكير نماذج نظرية وتطبيقات عملية,ط3, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ,عمان,الاردن.

العزاوي ، رحيم يونس كرو( 2008 ) ،القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط1 ، منشورات دار دجلة ، الأردن.

علام ،صلاح الدين محمود (2000)، القياس والتقويم التربوي والنفسي ،ط1،دار الفكر ‏العربي للطباعة والنشر ،القاهرة ، مصر .

علام, صلاح الدين محمود, (2006 ) : "القياس والتقويم التربوي والنفسي", ط1 ,دار ‏المسيرة للنشر والتوزيع, عمان, الاردن.‏

علام , صلاح الدين محمود (2007) : القياس والتقويم التربوي أساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة , مطبعه المفكر العربي, عمان.

قطامي، يوسف ونايفة قطامي (1993): نماذج التدريس الصفي، ط (1)، عمان.

الكبيسي، عبد الواحد حميد ثامر( 2013 ): التفكير الجانبي ( تدريبات وتطبيقات عملية (، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان.

الــكريم، فارس خلف جاسم (2006): أثر استعمال أنموذجي جوردن وبرسلي في استراتيجيات تعلم ودراسة طلاب الصف الثاني المتوسط وتحصيلهم في مادة التاريخ، (إطروحة دكتوراه غير منشورة)، جامعة بغداد، كلية التربية ابن الرشد، بغداد.

اللامي، زينب علي عبد الحسين(2011): "أثر أنموذجي برسلي ومكارثي في تحصيل مادة الجغرافية لدى طلبة كلية التربية الأساسية وميلهم نحو المادة" (اطروحة دكتوراه غير منشورة)، طرائق تدريس الجغرافية. جامعة بغداد. كلية التربية، إبن رشد.

محمود ، عبد الله جاد (2006): التوافق الزواجي في علاقته ببعض عوامل الشخصية والذكاء الانفعالي ,مصر, كلية التربية , جامعة المنصورة، بحث غير منشور.

American Dictionary (2010)

De Bono, Edward (2005) Thinking Course (Revised Edition) by Edward de Bono Hardcover.

__________ (1998) : Lateral thanking concepts,

Pressly,M and Other (1982) " The mnemonic Key world method ",review education research.

Stephen, A. (2010): "Solving business problems using a lateral

thinking approach", Management Decision, Vol. 48, No 1, pp.58-64

, https://doi.org/10.1108/00251741011014454

المصــــادر العربيــة مترجمــة إلــى اللغة الانكليـزية

Reference

American Dictionary (2010)

Ibrahim, Farah Adnan (2023): “The effect of Bransford & Stein’s model on the achievement and lateral thinking of female second-year intermediate students in mathematics” (unpublished master’s thesis), College of Basic Education, Al-Mustansiriya University.

Ibrahim, Magdy Aziz (2009): A Dictionary of Teaching and Learning Terms and Concepts, 1st edition, Alam al-Kutub, Cairo, Egypt.

Abu Huwaij, et al. (2002): Introduction to Educational Psychology, Al-Yazouri Scientific House, Amman, Jordan.

Behairy, Maha Al-Sayed, and Abdel Fattah, Ibtisam Ezz El-Din (2019): Identifying the effectiveness of a program based on SCAMPER in teaching mathematics to develop lateral thinking and decision-making skills among middle school students, Mathematics Educational Journal, Volume (22), Issue (5). ).

Jaber, Abdul Hamid Jaber (1998): Teaching and Learning – Foundations and Theory – Strategies and Effectiveness, 1st edition, Dar Al-Fikr Al-Arabi, Cairo, Egypt.

Al-Jubouri, Sobhi Naji Abdullah, and Al-Zubaidi, Athra Aziz Affan (2012): “The effect of the Pressley model on the achievement of first-year intermediate female students in teaching general geography,” Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences / University of Babylon.

Al-Dabbagh, Fakhri et al. (1983): “Raven’s Test for Normalized Progressive Matrices for Iraqis,” Mosul University Press.

Al-Dulaimi, Ihsan Aliwi, and Adnan Al-Mahdawi, (2005), Measurement and Evaluation in the Educational Process, 2nd edition, Ahmed Al-Dabbagh Printing Library, Iraq.

Al-Zaghloul, Imad Abdul Rahim (2016): Principles of Educational Psychology, 2nd edition, University Book House, Al Ain, United Arab Emirates.

Al-Zuhairi, Haider Abdel Karim, (2017): “Educational Research Methods”, 1st edition, Debono Center for Teaching Thinking Publishing, Amman, Jordan. ‏

Al-Samarrai, Nabha Saleh (2012): Modern strategies in science teaching methods, concepts, principles and applications, Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Sbitan, Fathi Dhiyab (2012): Methods and methods of teaching mathematics for the basic stage, Dar Al-Khaleej for Publishing and Distribution.

Al-Saadi, Hassan Hayal Mohsin (2020): “The Effective Teacher and His Teaching Strategies and Models,” 2nd edition, Al-Shorouk Printing and Publishing Office, Baqubah.

Al-Tabbaa, Iyad Khaled (2004): Al-Wajeez fi Fundamentals of Research and Writing, Publications of the Ministry of Culture, Syria.

Abdul Rahman, Anwar Hussein and Adnan Haqqi Zangana (2007): “Methodological patterns and their applications in the human and applied sciences,” Dar Al-Wefaq for Publishing and Distribution, Baghdad, Iraq.

Al-Absi, Muhammad Mustafa (2010): Realistic Evaluation in the Teaching Process, Dar Al-Masirah for Printing and Publishing, Amman.

Al-Atoum, Adnan Yousef and others (2011): Developing thinking skills, theoretical models and practical applications, 3rd edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

Al-Azzawi, Rahim Younis Crow (2008), Measurement and Evaluation in the Teaching Process, 1st edition, Dar Dijlah Publications, Jordan.

Allam, Salah El-Din Mahmoud (2000), Educational and Psychological Measurement and Evaluation, 1st edition, Dar Al-Fikr Al-Arabi for Printing and Publishing, Cairo, Egypt.

Allam, Salah al-Din Mahmoud, (2006): “Educational and Psychological Measurement and Evaluation,” 1st edition, Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Allam, Salah al-Din Mahmoud (2007): Educational measurement and evaluation, its basics, applications, and contemporary directions, Arab Thinker Press, Amman.

Qatami, Youssef and Nayfa Qatami (1993): Models of Classroom Teaching, 1st edition, Amman.

Al-Kubaisi, Abdul Wahed Hamid Thamer (2013): Lateral Thinking (practical exercises and applications), Debono Center for Teaching Thinking, Amman.

Al-Karim, Faris Khalaf Jassim (2006): The effect of using the Gordon and Persley models on the learning and study strategies of second-year intermediate students and their achievement in history, (unpublished doctoral dissertation), University of Baghdad, Ibn al-Rushd College of Education, Baghdad.

Al-Lami, Zainab Ali Abdul Hussein (2011): “The effect of the Pressley and McCarthy models on the achievement of geography among students of the College of Basic Education and their inclination towards the subject” (unpublished doctoral dissertation), methods of teaching geography. Baghdad University. College of Education, Ibn Rushd.

Mahmoud, Abdullah Gad (2006): Marital compatibility in its relationship to some personality factors and emotional intelligence, Egypt, College of Education, Mansoura University, unpublished research.

De Bono, Edward (2005) Thinking Course (Revised Edition) by Edward de Bono Hardcover.

__________ (1998) : Lateral thanking concepts,

Pressly,M and Other (1982) " The mnemonic Key world method ",review education research.

Stephen, A. (2010): "Solving business problems using a lateral

thinking approach", Management Decision, Vol. 48, No 1, pp.58-64

, https://doi.org/10.1108/00251741011014454

Published

2024-12-03

How to Cite

[1]
جلال رحيم حمود, “The effect of the Pressly model on lateral thinking skills of elementary school students in mathematics Prepared by the researcher”, jfath, vol. 28, no. 4, pp. 263–287, Dec. 2024.