The effect of the strategy (List, Collect, Name) on the acquisition of scientific concepts among fifth-grade primary school students in science

Authors

  • Bahaa Sinan Abbas Mashgal ALharbi Ministry of Education, General Directorata of Education , Babylon

Keywords:

strategy (List, Collect, Name), Acquisition of scientific concepts, fifth -grade primary school students

Abstract

The research aims to identify the effect of the strategy (List, Add, Name) on the acquisition of scientific concepts among fifth-grade primary school students in the science subject. To achieve the goal of the research, the researcher formulated the null hypothesis and adopted an experimental design with partial control (experimental group and control group) for the post-test.  The teacher Al-Ateeqi for boys affiliated with the Babylon Education Directorate / Babylon Governorate Center was chosen randomly, and through a random lottery, the researcher chose Division (A) to be the experimental group who is going to study the science subject according to the strategy (make a list, collect, name) according to (  21) students, while Section (B) represents the control group who is going to study the science subject according to the usual method, with (21) students. The results showed superiority for the experimental group that studied according to the strategy (make a list, collect, name) over the control group that studied by using the usual method to test the acquisition of scientific concepts in the science subject According to the research results, the researcher recommended a number of recommendations and proposals.

References

المصادر

إبراهيم، فاضل خليل(2010): المدخل إلى طرائق التدريس العامة، ط1، دار ابن الأثير للطباعة والنشر، جامعة الموصل، العراق.

أبو دية، عدنان احمد(2011): أساليب معاصرة في تدريس الاجتماعيات، ط1، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

أبو سمور، محمد عيسى(2015): مهارات التدريس الصفي والسيطرة على المنهج الدراسي، ط1، دار دجلة، عمان، الأردن.

أبو عقيل، إبراهيم (2027): القياس والتقويم المدرسي والتربوي، ط1، دار الأيام للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

أمبو سعيدي، وآخرون(2019): استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

بدير، كريمان محمد (2008): التعلم النشط، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

بقلي، ضي عبد الحسين مكي وحسنين صادق صالح عبكة(2017): التفكير الإبداعي(الابتكار) والتحصيل الدراسي، ط1، دار الرضوان، عمان، الأردن.

الخزرجي، سليم إبراهيم (2011): أساليب معاصرة في تدريس العلوم، ط1، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

خضر، فخري رشيد (2016): طرائق تدريس الاجتماعيات، دار المسيرة، عمان، الأردن.

دروزة، أفنان نظير(1995): اساسيات في علم النفس التربوي استراتيجيات الادراك ومنشطاتها كأساس لتصميم التعليم، ط1، مطبعة الحرية التجارية، نابلس، فلسطين.

رجاء، وحيد دويري(2010): المصطلح في اللغة العربية عمقه التراثي وبعده المعاصر، ط1، دار الفكر، دمشق، سوريا.

زيـتـُون، عايش محمود(1999): أساليب تدريس العلوم، ط2، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

زيتون، عايش محمود(2010) الاتجاهات العالمية المعاصرة في مناهج العلوم وتدريسها، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

زيتون، كمال عبد حميد(2003): التدريس نماذجه ومهاراته، ط1، عالم الكتب، القاهرة، مصر.

سبيتان، فتحي ذياب(2010): أصول وطرائق تدريس العلوم، ط1، الجنادرية للنشر والتوزيع، عمان الأردن.

سعدية، عبد الرحمن إبراهيم(2023): درجة تطبيق أعضاء الهيئة التدريسية لمهارات التدريس الفعال في بعض المساقات العلمية من وجهة نظر كليات التربية وعلوم الرياضية في الأردن، رسالة ماجستير غير منشورة.

سلامة، عادل أبو العز أحمد(2000): المفـاهيـم العلمية في مرحلة الطفولة، ط1، عامر للطباعة والنشر، المنصورة، مصر.

السليتي، فراس محمد(2015): استراتيجيات التدريس المعاصرة، ط1، عالم الكتب الحديث، إربد، الأردن.

الظاهر، زكريا محمد، وآخرون(1999): مبادئ القياس والتقويم في التربية، ط1، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن

علوان وآخرون(2014): المفـاهيـم العلمية استراتيجيات تعليمها، ط1، دار الكتب العلمية، عمان، الأردن.

الفلاح، فخري علي(2013): معايير بناء المنهاج وطرق تدريس العلوم، ط1، يافا العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

الكريمين، رائد أحمد أبراهيم(2021): استراتيجيات التدريس بين الكفايات التعليمية ونظريات التعلم، دار الأكاديميون للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

مجيد، سوسن شاكر(2014): أسس بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية، ط1، مركز ديبونو لتعليم التفكير عمان، الأردن.

المحسين، إبراهيم بن عبد الله(2007): تدريس العلوم تأصيل وتحديث، ط2، دار العبيكان للنشر والتوزيع، الرياض، السعودية.

محمد، نبأ قاسم (2023): أثر فاعلية استراتيجية القصة التعليمية في اكتـساب المفـاهيـم العلمية لدى تلاميذ الصف الخـامـس الابتدائي وحب الاستطلاع لديهم، رسالة ماجستير غير منشورة الجامعة ديالى، العراق.

المحمدي، عبد الله نايف علي وماهر إسماعيل صبري محمد(2010): فاعلية التعليم الالكتروني المدمج في تدريس العلوم على استيعاب المفـاهيـم العلمية لدى العلمية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بالمدينة المنورة، دراسات عربية في التربية وعلم النفس، المجلد(4)، العدد (2)

النبهان، موسى(2004): أساسيات القياس في العلوم السلوكية، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

نمر، انسام محمد (2021): استراتيجية التعليب ودورها في اكتـساب المفـاهيـم العلمية، ط1، دار اليزوري للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

الوائلي، عباس لفته عودة، وخالد ثامول (2020): أثر استراتيجية 5W’s&1H في اكتـساب في مـادة العلوم لدى تلاميذ الصف الخـامـس الابتدائي، مجلة نسق، العدد (28) 615-617.

المصادر العربية والمترجمة الى اللغة الإنجليزية

Ibrahim, Fadel Khalil (2010): Introduction to General Teaching Methods, 1st edition, Dar Ibn Al-Atheer for Printing and Publishing, University of Mosul, Iraq.

Abu Dayyeh, Adnan Ahmed (2011): Contemporary Methods in Teaching Social Studies, 1st edition, Dar Osama for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

1. Abu Samour, Muhammad Issa (2015): Classroom Teaching Skills and Controlling the Curriculum, 1st edition, Dar Degla, Amman, Jordan.

2. Abu Aqeel, Ibrahim (2027): School and Educational Measurement and Evaluation, 1st edition, Dar Al-Ayyam for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

Ambo Saeedi, et al. (2019): Teacher Strategies for Effective Teaching, 1st edition, Dar Al Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

Badir, Kariman Muhammad (2008): Active Learning, 1st edition, Dar Al Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

Bakli, Dhi Abdul Hussein Makki and Hassanein Sadiq Saleh Abka (2017): Creative Thinking (Innovation) and Academic Achievement, 1st edition, Dar Al-Radwan, Amman, Jordan.

Al-Khazraji, Salim Ibrahim (2011): Contemporary Methods in Teaching Science, 1st edition, Dar Osama for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Khader, Fakhri Rashid (2016): Methods of Teaching Social Studies, Dar Al Masirah, Amman, Jordan.

Darwaza, Afnan Nazir (1995): Fundamentals of Educational Psychology, Cognitive Strategies and Their Activators as a Basis for Educational Design, 1st edition, Al-Hurriya Commercial Press, Nablus, Palestine. 11. Raja, Wahid Doueiri (2010): The term in the Arabic language, its traditional depth and its contemporary dimension, 1st edition, Dar Al-Fikr, Damascus, Syria.

Zaitoun, Ayesh Mahmoud (1999): Methods of Teaching Science, 2nd edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Zaitoun, Ayesh Mahmoud (2010) Contemporary Global Trends in Science Curricula and Teaching, 1st edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan. 14. Zaitoun, Kamal Abdel Hamid (2003): Teaching, Its Models and Skills, 1st edition, Alam al-Kutub, Cairo, Egypt.

Sbitan, Fathi Dhiyab (2010): Principles and Methods of Teaching Science, 1st edition, Al-Janadriyah Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Saadia, Abdul Rahman Ibrahim (2023): The degree to which faculty members apply effective teaching skills in some cientific courses from the point of view of the colleges of education and physical sciences in Jordan, unpublished master’s thesis.

Salama, Adel Abu Al-Ezz Ahmed (2000): Scientific Concepts in Childhood, 1st edition, Amer Printing and Publishing, Mansoura, Egypt.

Al-Saliti, Firas Muhammad (2015): Contemporary Teaching Strategies, 1st edition, Modern World of Books, Irbid, Jordan.

Al-Zaher, Zakaria Muhammad, and others (1999): Principles of Measurement and Evaluation in Education, 1st edition, Dar Al-Thaqafa for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Alwan et al. (2014): Scientific concepts and strategies for teaching them, 1st edition, Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah, Amman, Jordan.

Al-Falah, Fakhri Ali (2013): Standards for building the curriculum and methods of teaching science, 1st edition, Jaffa Scientific Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Al-Karimin, Raed Ahmed Ibrahim (2021): Teaching strategies between educational competencies and learning theories, Dar Al-Academies for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Majeed, Sawsan Shaker (2014): Foundations of Building Psychological and Educational Tests and Measures, 1st edition, Debono Center for Teaching Thinking, Amman, Jordan.

Al-Mohsen, Ibrahim bin Abdullah (2007): Teaching Science, Rooting and Modernizing, 2nd edition, Dar Al-Obeikan for Publishing and Distribution, Riyadh, Saudi Arabia.

Muhammad, Nabaa Qasim (2023): The effect of the effectiveness of the educational story strategy on the acquisition of scientific concepts among fifth-grade primary school students and their love of curiosity, unpublished master’s thesis, Diyala University, Iraq.

Al-Muhammadi, Abdullah Nayef Ali and Maher Ismail Sabri Muhammad (2010): The effectiveness of blended e-learning in teaching science on understanding scientific concepts among middle school students in Medina, Arab Studies in Education and Psychology, Volume (4), Issue (2).

Al-Nabhan, Musa (2004): Fundamentals of Measurement in Behavioral Sciences, 1st edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Nimr, Ansam Muhammad (2021): The packaging strategy and its role in acquiring scientific concepts, 1st edition, Dar Al-Yazouri for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Al-Waeli, Abbas Laftah Odeh, and Khaled Thamul (2020): The impact of the 5W’s & 1H strategy on science acquisition for fifth-grade primary school students, Nasq Magazine, Issue (28) 615-617.

Published

2024-12-03

How to Cite

[1]
بهــــــــــاء سنان عباس مشجل الحربي, “The effect of the strategy (List, Collect, Name) on the acquisition of scientific concepts among fifth-grade primary school students in science”, jfath, vol. 28, no. 4, pp. 388–407, Dec. 2024.