Social Facilitation and its Relationship with some Variables among Kindergarten Children

Authors

  • Kalthoom Abd Aon Raddam College of Education for Women, Department of Kindergarten, University of Baghdad https://orcid.org/0000-0001-8079-6077
  • Hala Abdulwahead College of Education for Women, Department of Kindergarten, University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/2/2

Keywords:

: Social Facilitation, Kindergarten Children., Social Facilitation, Kindergarten Children

Abstract

The current research aims to identify social facilitation and its relationship to a group of variables, such as the specialization of the kindergarten teacher and the type of kindergarten, government and private. The research sample included (160) male and female kindergarten children for the academic year 2023-2024. The two researchers built a measure of social facilitation for the sample members. The researchers used statistical methods including the t-test for two independent samples and the Pearson correlation coefficient. The results showed that the children have moderate social facilitation, and that the teacher’s specialization has no relationship to social facilitation, nor to the type of kindergarten, governmental or private. The researchers also came up with a set of recommendations and proposals.

References

المصادر والمراجع العربية :

• القرآن الكريم .

الحاوري، عبد الغني احمد علي، العلاقات الأسرية في ظل الادمان على وسائل التواصل الاجتماعي، ٢٠٢١ إصدارات المركز الديمقراطي العربي للدراسات الاستراتيجية والسياسية والاقتصادية، ألمانيا - برلين

أحمد الشناوي وآخرون، التنشئة الاجتماعية للطفل، دار الصفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2001

أحمد زكي بدوي (1977) , معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية , ساحة رياض الصلع , مكتبة لبنان , بيروت .

أبو عياش ، نضال (2005) الاتصال الإنساني من النظرية إلى التطبيق".

a. أطفال الروضة ، مجلة كلية التربية، المجلد العشرون، العدد الأول .

ثورندايك، روبرت وهيجن، ايزابيث (١٩٨٩):القياس والتقويم في علم النفس والتربية، ج٤، ترجمة عبد الرحمن عدس، مركز الكتب الأردني للنشر والتوزيع، الأردن.

شریت، أشرف محمد ، بشیر، هدی ابراهیم (۲۰۰۸). كيف تعدل سلوك طفلك الاجتماعي، الإسكندرية، مؤسسة حورس للنشر والتوزيع

زايد،احمد ( 2006 :)سيكولوجية العلاقات بين الجماعات، قضايا في الهوية الاجتماعية وتصنيف الذات ، عالم المعرفة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .

السعدني، مصطفى( 2008 ) : أسس تحديد نظام الحوافز المادية.

القره غولي،. (1991). تطور السلوك الايثاري عند الاطفال مدينة بغداد (رسالة ماجستير غير منشورة) كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد.

الموسوي ،فاطمه سعيد (2022 ) : اسلوب ( التروي –الاندفاع ) لدى اطفال الروضة وعلاقته بالتيسير الاجتماعي . رسالة ماجستير غير منشورة، بغداد ، العراق .

-ملحم (2002) , مناهج البحث في التربية و علم النفس , دار المسيرة , اربد.

وزارة التربية(٢٠٠٥):المديرية العامة للتعليم العام' مديرية رياض الأطفال 'النسخة المعدلة لنظام رياض الأطفال لعام (١٩٧١)'الطبعة الثانية 'بغداد

واكيم، نجاح قيصر و سلوى مرتضى، 2015، الثواب والعقاب في الاسرة ورياض الأطفال وتأثيرهما في التفاعل الاجتماعي للأطفال، رسالة ماجستير، كلية التربية جامعة دمشق.

ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources

• The Holy Quran.

Al-Hawari, Abdul Ghani Ahmed Ali. Family Relations in the Shadow of Addiction to Social Media. 2021, Arab Democratic Center for Strategic, Political, and Economic Studies Publications, Germany - Berlin.

Ahmed El-Shenawy et al. Socialization of the Child. Safaa Publishing and Distribution House, Amman, Jordan, 2001.

Ahmed Zaki Badawi. Dictionary of Social Science Terms. Riyadh As-Sulh Square, Lebanon Library, Beirut, 1977.

Abu Ayyash, Nidal. Human Communication from Theory to Application. 2005.Kindergarten Children. Journal of the College of Education, Volume 20, Issue 1.

Thorndike, Robert, and Hagen, Elizabeth. Measurement and Evaluation in Psychology and Education. Vol. 4, translated by Abdul Rahman Adas, Jordanian Center for Publishing and Distribution, Jordan, 1989.

Shereet, Ashraf Mohammed, and Bashir, Huda Ibrahim. How to Modify Your Child's Social Behavior. Alexandria, Horus Foundation for Publishing and Distribution, 2008.

Zayed, Ahmed. The Psychology of Intergroup Relations: Issues in Social Identity and Self-Categorization. Alam Al-Maarifa Publishing and Distribution, Amman, Jordan, 2006.

El-Saadani, Mustafa. The Basics of Setting Up a Material Incentive System. 2008.

Al-Qara Ghuli. Development of Altruistic Behavior in Children in Baghdad (Unpublished Master's Thesis), College of Education Ibn Rushd, University of Baghdad, 1991.

Al-Moussawi, Fatima Saeed. Style (Deliberation - Impulsiveness) Among Kindergarten Children and Its Relationship with Social Facilitation. Unpublished Master's Thesis, Baghdad, Iraq, 2022.

Melhem. Research Methods in Education and Psychology. Dar Al-Maseera, Irbid, 2002.

Ministry of Education. The General Directorate of Public Education, Kindergarten Directorate: The Revised Version of the Kindergarten System for the Year 1971 (2nd ed.), Baghdad, 2005.

Wakim, Najah Kaisar, and Salwa Murtada. Rewards and Punishments in the Family and Kindergartens and Their Impact on Children's Social Interaction. Master's Thesis, Faculty of Education, University of Damascus, 2015.

المصادر والمراجع الأجنبية References

Reber, A, (1985) Dictionary of psychology. England, Penguin Book.

Klehe, U, Anderson, N., & Hoefnagels, E.A. (2007) Social behavior, London.

Jonson (2001), Activities That Promote Social and Emotional Development in Toddlers Retriere.

Nuttall (1995), Middle Childhood Development Retried.

Maslow (1968), Toward A Psychology of Being, 2nd Ed New Yourk: Van No Strand Revhohod Company.

Published

2025-06-02

How to Cite

[1]
كلثوم عبد عون ردام and حلا عبد الواحد, “Social Facilitation and its Relationship with some Variables among Kindergarten Children”, jfath, vol. 29, no. 2, pp. 24–41, Jun. 2025.