The Effect of Using Small Games on Some Elements of Physical Fitness for Children (4 - 6) Years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/2/5

Keywords:

small games physical fitness

Abstract

Childhood is considered the basic brick for the development and urbanization of society. The interest in this group is, in fact, an interest in the future of the whole nation. In addition, preparing and raising children is preparation to face the civilizational challenges imposed by the inevitability of development. Games play a key role in improving elements of physical fitness; therefore, the researcher aimed to study the effect of small games on certain elements of physical fitness in children from 4 to 6 years.This is because modern technology and the use of electronic devices have led to a weakness in the physical fitness of children in particular, which has led to a weakness in their physical structure as a result of frequent sitting and using electronic devices, and since children tend to play, the researcher decided to prepar a program of small games to find the extent of its impact on these elements. It was hypothesized that, there were significant differences between the pre-and post-tests in favor of the post- tests for the experimental group in the effect of using small games on some elements of physical fitness for children (from 4 to 6) years. There are also significant differences between the experimental and control groups in the post-tests on some elements of physical fitness for children (from 4 to 6) years. The sample of the research consisted of children of Qatr Al-Nada Kindergarten (from 4 to 6) years in Baghdad. The time frame was from (23/2/2024) to (4/5/2024). The spatial frame was the indoor hall of Qatr Al-Nada Kindergarten in addition to the outdoor yard of Qatr Al-Nada Kindergarten.

References

المصادر والمراجع

الين وديع فرج)2002) خبرات الألعاب للصغار والكبار . ط2،الإسكندرية،منشأة المعارف،ص256.

دراجي ايمان,لبرش صفاء(2019_2020) دور الالعاب التربوية في تنمية بعض مهارات التفكير الرياضي لدى التلاميذ المرحلة الابتداية من وجهة نظر المدرسين(مذكرة مكملة لنيل سهادة الماستر,ص27)

بسطويسي احمد(1999) أسس ونظريات التدريب الرياضي ، القاهرة ، دار الفكر العربي ، ص450 .

عباس احمد صالح(2000) طرق تدريس التربية الرياضية .ح2،ط2،جامعة بغداد ،دار الكتب للطباعة والنشر،ص191.

عبد الحميد شرف(2005) التربية الرياضية والحركية للأطفال الأسوياء ومتحدي الإعاقة بين النظرية والتطبيق.ط2،القاهرة،مركز الكتاب للنشر،ص147.

عرب خيون (2002) التعلم الحركي بين المبدأ والتطبيق.بغداد،مكتب الصخرة،ص21.

علي جواد سلوم الحكيم(2004) الاختبارات والقياس والاحصاء في المجال الرياضي ، جامعة القادسية ، الطيف للطباعة ،ص152.

سندس فاروق حوني(2023) الصحة والنشاط البدني, مؤسسة ثائر العصامي ,ص162.

رائد عبد الأمير(2006) نسبة مساهمة القياسات الجسمية والقدرات الحركية في انتقاء براعم الجمناستك بعمر (4-5) سنوات ،رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة بابل – كلية التربية الرياضية،ص65.

مروان عبد المجيد ابراهيم ، (2001) اللياقة والرياضة للجميع ، عمان : مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع ، ط1 ، ص29 .

مفتي إبراهيم حماد(2001) التدريب الرياضي الحديث،تخطيط وتطبيق وقيادة ،ط2،القاهرة،دار الفكر العربي،ص199.

محمد حسن علاوي ومحمد نصر الدين رضوان(1994) اختبارات الأداء الحركي. القاهرة،دار الفكر العربي،ص232.

محمد جاسم الياسري ومروان عبد المجيد(2005) الأساليب الإحصائية في مجالات البحوث التربوية .ط1،عمان ، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع ،

مهند حسين واحمد إبراهيم(2005) مبادئ التدريب الرياضي . ط1،عمان،دار وائل للنشر والتوزيع،ص340.

وديع ياسين التكريتي وحسن محمد عبد ألعبيدي(1999) التطبيقات الإحصائية واستخدامات الحاسوب في بحوث التربية الرياضية . الموصل ، دار الكتب، ص102، 272،178.

وجيه محجوب(2004) البحث العلمي ومناهجه . بغداد ،دار الكتب للطباعة والنشر،ص234.

دويلي، المنصورية. (2012).أثر استخدام برنامج تعليمي مقترح ببعض الألعاب الصغيرة في تنمية المهارات الحركية الأساسية لدى تلميذات المدرسة الابتدائية.مجلة الرافدين للعلوم الرياضية (نصف سنوية ).جامعة بابل.العراق. 18 (59). 205-216.

جمال حمادي، يعقوبي فاتح. (2014). أثر برنامج تدريبي مقترح بالألعاب الصغيرة لتنمية بعض عناصر الصفات البدنية ( المرونة، السرعة، الرشاقة) لدى تلاميذ الصف الخامس ابتدائي. مجلة الإبداع الرياضي. جامعة محمد بوضياف. المسيلة. الجزائر. (14). 242-250.

ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources

Aline Wadih Farag. (2002) Games Experiences for Children and Adults. 2nd (ed.). Alexandria, Manshaat Al-Maaref, p. 256.

Draji, Iman & Labash, Safaa (2019 – 2020). The Role of Educational Games in Developing some Mathematical Thinking Skills for Primary School Students from the Point of View of Teachers, (Supplementary Note for Obtaining a Master's Degree, p. 27.

Bastawisi, Ahmed. (1999). Foundations and Theories of Sports Training. Cairo, Dar Al-Fikr Al-Arabi,p. 450.

Abbas, Ahmed Saleh. (2000). Methods of Teaching Physical Education, Part 2, 2nd (ed.).University of Baghdad, Dar Al-Kutub for Printing and Publishing, p. 191.

Abdul Hamid, Sharaf. (2005). Physical and Motor Education for Normal and Disabled Children between Theory and Application. 2nd (ed.). Cairo, Book Center for Publishing, p. 147.

Arab, Khayoun. (2002). Motor Learning between Principle and Application. Baghdad, Al-Sakhra Office, p. 21.

Ali, Jawad Saloum Al-Hakim. (2004). Tests, Measurement, and Statistics in the Sports Field. Al- Qadisiyah University, Al-Tayf for Printing, p. 152.

Sondos, Farouk Houni. (2023). Health and Physical Activity. Thaer Al-Asami Foundation, p. 162.

Raed, Abdul Amir. (2006). The Percentage of Contribution of Body Measurements and Motor Abilities in Selecting Gymnastics Buds at the Age of (4-5) Years. Unpublished master's thesis, University of Babylon - College of Physical Education, p. 65.

Marwan, Abdul Majeed Ibrahim. (2001) Fitness and Sports for All, Amman: Al-Warraq Foundation for Publishing and Distribution, 1st ed., p. 29.

Mufti Ibrahim Hammad (2001). Modern Sports Training, Planning, Application and Leadership, 2nd (ed.). Cairo, Dar Al Fikr Al Arabi, p. 199.

Muhammad, Hassan Alawi & Muhammad, Nasr Al Din Radwan. (1994). Motor Performance Tests. Cairo, Dar Al Fikr Al Arabi, p. 232.

Muhammad, Jassim Al Yasiri & Marwan, Abdul Majeed. (2005). Statistical Methods in Educational Research Fields _ 1st (ed.). Amman, Al Warraq Publishing and Distribution Foundation.

Muhand, Hussein & Ahmad, Ibrahim. (2005). Principles of Sports Training. 1st (ed.). Amman, Dar Wael Publishing and Distribution, p. 340.

Wadih, Yassin Al Takriti & Hassan, Muhammad Abdul Obeidi. (1999). Statistical Applications and Uses of Computers in Physical Education Research. Mosul, Dar Al Kutub, p., 102, 178,272.

Wajih, Mahjoub. (2004). Scientific Research and Its Methods. Baghdad, Dar Al-Kutub for Printing and Publishing, p. 234.

Dowaili, Al-Mansouriya. (2012). The Effect of Using a Proposed Educational Program with some Small Games in Developing Basic Motor Skills among Primary School Students. Al-Rafidain Journal of Sports Sciences (semi-annual). University of Iraq. 18 (59)- 205-216.

Jamal, Hammadi, Yaqoubi Fateh. (2014). The Effect of a Proposed Training Program with Small Games on Developing some Elements of Physical Qualities (flexibility, speed, and agility) among Fifth grade primary school students. Journal of Sports Creativity. University of Mohamed Boudiaf M'sila, Algeria. (14). 242-250.

المصادر والمراجع الاجنبية: References

www.childhood.gov.sa/vb/archive/imdex

www.diwami.alazraq.com

www.childhood.gov.sa/vb/archive/imdex

Maria Francesca Piacentini (2016). Motor Skill Development in Italian Pre-School Children Induced by Structured Activities in a Specific Playground.PLOS ONE .Apeer-reviewed open access.journal. us national Library of médecine national institutes of health.11(7)..www.nbi.nlm.nih.gov.

Published

2025-06-02

How to Cite

[1]
قاهرة علوان صيوان الزهيري, “The Effect of Using Small Games on Some Elements of Physical Fitness for Children (4 - 6) Years”, jfath, vol. 29, no. 2, pp. 102–123, Jun. 2025.