The Level of Writing Skills among Students of the College of Basic Education-University of Diyala

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/2/12

Keywords:

Writing Skills, Students of the College of Basic Education

Abstract

The current research aims to assess the level of writing skills among students at the College of Basic Education, University of Diyala, specifically in the Department of Arabic Language. To achieve this objective, the researcher adopted a descriptive methodology and conducted the study on a purposive sample of 109 male and female students from the Arabic Language Department across the first, second, and third academic classes. Statistical tools such as the arithmetic mean, percentage, and standard deviation were used in the analysis, which revealed three proficiency levels in certain aspects: good, average, and weak.

      The researcher developed a measurement tool consisting of a 20-item questionnaire covering various writing skills, which was reviewed by jury members  in teaching methods. Among the skills, neat handwriting and sentence structure coordination received the highest ratings, while other skills (items 2, 4, 6, 8, 9, 10, 13, 16, 17, 18, and 19) were rated as average. Some skills (items 1, 3, 5, 7, 11, 12, and 15) were rated as weak. The questionnaire demonstrated the students' actual level of writing skills.

The researcher recommended focusing on writing skills and encouraging students to apply and understand them, as these skills are foundational. Additionally, students should be made aware of the importance of writing skills in the learning and teaching process. The researcher encourages further studies on writing, reading, and other skills, and suggests studies on the writing skills of elementary school students and reading skills of university students.

References

المصادر والمراجع

القران الكريم

-ابن منظور(1405هـ) ابى الفضل جمال الدين محمد بن مكرم بن منظور الانصاري ،معجم لسان العرب،وزارة الشؤون الاسلامية والاوقاف والدعوة المملكة العربية السعودية، المجلد الرابع عشر

ابن منظور(698هـ) ابى الفضل جمال الدين محمد بن مكرم بن منظور الانصاري ،معجم لسان العرب،وزارة الشؤون الاسلامية والاوقاف والدعوة المملكة العربية السعودية، المجلد الاول

-الاسطل ، أحمد رشاد مصطفى (2010 م)،مستوى المهارات القرائية والكتابية لدى طلبة الصف السادس وعلاقته بتلاوة وحفظ القران الكريم ،رسالة ماجستير منشورة فلسطين ، غزة

البجة ،عبد الفتاح حسن(1999م )، أصول تدريس العربية بين النظرية والتطبيق ، ط 2 ، عمان دار الفكر للنشر والتوزيع ، الطبعة الاولى.

البصيص ، د حاتم حسين (2011م) ، تنمية مهارات القراءة والكتابة استراتيجيات متعددة للتدريس والتقويم ،ط1 ، منشورات الهيئة العامة السورية .

بكور واخرون، حسن فالح (2010 م) ، ابراهيم عبد الرحمن، محمود عبد الرحيم صالح، فن الكتابة واشكال التعبير، ط1 ،دار جرير للنشر والتوزيع .

الجعافرة ، عبد السلام يوسف(2011م)، مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها بين النظرية والتطبيق ، ط1، مكتبة المجتمع العربي للنشر .

الرازي ، محمد بن ابى بكر بن عبد القادر (1995م)،ج 1، مختار الصحاح ،تحقيق محمود خاطر ، مكتبة لبنان ناشرون بيروت ، لبنان

رياض حسين علي وفتحي حمدي لطيف.( 2020)، الكفايات التدريسية لدى الاساتذة الجامعيين بقسم اللغة العربية في كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى من وجهة نظرهم، مجلة كلية التربية، جامعة واسط، https://doi.org/10.31185/eduj.Vol3.Iss38.1274

زايد ،فهد خليل (2013م) ، أساليب تدريس اللغة العربية بين المهارة والصعوبة ،ط 2، دار اليازوري للنشر والطباعة .

سالمة صالح العمامي( 2020م)، دور مادتي التعبير والقصة في تنمية مهارة الكتابة الإبداعية، جامعة توبرك.

السلامي. محمد (2019م) تقييم مهارات الكتابة الأكاديمية لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة أم القرى، جامعة ام القرى.

السيد ، مروة ابراهيم محمد( 2021 )، فاعلية برنامج قائم على المدخل الكلي في تنمية مهارات الكتابة الابداعية والكتابة الوظيفية لدى طلاب المرحلة الاعدادية ، رسالة ماجستير منشورة ، القاهرة ، جامعة الزقازيق

صالح ، هدى محمد (2000م)الانشطة التربوية واثرها على تنمية بعض مهارات الكتابية لدى طلاب الصف الاول ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة عين شمس كلية التربية .

طعيمة ، رشدي احمدي( 1998م) ، الاسس العامة لمناهج تعليم اللغة العربية إعدادها تطويرها وتقويمها، ط1، القاهرة دار الفكر العربي للنشر.

عاشور والمقدادي ،راتب قاسم ، محمد فخري (2005م)، المهارات القرائية والكتابية طرائق تدريسها واستراتيجياتها ، ط1،دار المسيرة للطباعة والنشر ، عمان .

عبد الباري ،ماهر سفيان( ٢٠١٠.م)، المهارات الكتابية من النشأة الى التدريس ،ط1 ،دار المسيرة للطباعة والنشر .

عبد الرحمن، عبد الله محمد ، والبدوي محمد علي(٢٠٠٧م) مناهج وطرق البحث الاجتماعي، ط2، الاسكندرية مطبعة كثرة.

العجيلي ، محمد صالح ربيع (2012م)، التعليم العالي في الوطن العربي الواقع واستراتيجيات المستقبل ، ط 1،دار صفاء للنشر والتوزيع .

عليان وغنيم ، ريحي مصطفى، ، عثمان محمد (2013م)،اساليب البحث العلمي والاسس النظرية والتطبيق العلمي ،ط2،دار صفاء للطباعة والنشر.

عيد، زهدي محمد(2011م) ، مدخل الى تدريس مهارات اللغة العربية، ط1،دار صفاء للنشر والتوزيع ـ عمان .

محمد ، علي ابراهيم (2018 م)، تاريخ الكتابة العربية ،ط1،دار الشرق العربي للطباعة والنشر.

مرعي والحيلة ، توفيق أحمد ، محمد محمود (2002م)، طرائق التدريس العامة ، ط1،دار المسيرة للنشر والطباعة .

المشهداني، سعد سلمان(2019م) ، منهجية البحث العلمي، ط1، عمان - دار اسامة لطباعة والنشر.

مصطفى واخرون ، محمد صلاح (2010م)، احمد رجاء عبد الحميد ،احمد عبد المنعم ، ماجدة محمد عبد الحميد ، خطوات البحث العلمي ومناهجه ، جامعة الدول العربية .

ملحم ، سامي محمد( 2000م)، القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ،ط1 ،دار المسيرة للنشر للطباعة والنشر .

الناقة ، محمود كامل(1977م) اساسيات تعليم اللغة العربية والتربية الدينية ،ط1، القاهرة دار الثقافة للطباعة والنشر .

النعيمي واخرون( 2015م)، طرق ومناهج البحث العلمي ،ط2،عمان مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع .

ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources

The Holy Qur’an

Ibn Manzur (1405 A.H.), Abu al-Fadl Jamal al-Din Muhammad ibn Makram ibn Manzur al-Ansari, Mu'jam Lisan al-Arab[Tr. Lisan al-Arab Dictionary ], Ministry of Islamic Affairs, Endowments, and Da'wah, Kingdom of Saudi Arabia, Vol. 14.

Ibn Manzur (698 A.H.), Abu al-Fadl Jamal al-Din Muhammad ibn Makram ibn Manzur al-Ansari, Mu'jam Lisan al-Arab [Tr. Lisan al-Arab Dictionary ], Ministry of Islamic Affairs, Endowments, and Da'wah, Kingdom of Saudi Arabia, Vol. 1.

Al-Asṭal, Ahmad Rashad Mustafa (2010), The Level of Reading and Writing Skills among Sixth Grade Students and its Relationship to the Recitation and Memorization of the Holy Quran, published master’s thesis, Palestine, Gaza.

Al-Bajja, Abd al-Fattah Hasan (1999), Usul Tadris al-‘Arabiyya bayn al-Nazariyya wa al-Tatbiq [Tr. Principles of Teaching Arabic: Theory and Practice], Amman: Dar al-Fikr for Publishing and Distribution, 1st edition.

Al-Basīs, Dr. Hatim Husayn (2011), Developing Reading and Writing Skills Multiple Strategies for Teaching and Assessment , Publications of the Syrian General Authority, Damascus, 1st edition.

Beckur and others, Hasan Faleh (2010), Ibrahim Abd al-Rahman, Mahmud Abd al-Rahim Saleh, Fan al-Kitabah wa Ashkal al-Ta'bir[Tr. The Art of Writing and Forms of Expression], Dar Jarir for Publishing and Distribution, 1st edition.

Al-Ja'afara, Abd al-Salam Yusuf (2011), Manahij al-Lughah al-Arabiyya wa Tara'iq Tadrisiha bayn al-Nazariyya wa al-Tatbiq[Tr. Arabic Language Curricula and Teaching Methods: Theory and Practice], Arab Society Library for Publishing, 1st edition.

Al-Razi, Muhammad ibn Abi Bakr ibn Abd al-Qadir (1995), Mukhtar al-Sihah, edited by Mahmoud Khater, Library of Lebanon Publishers, Vol. 1, Beirut, Lebanon.

Riyadh Husayn Ali and Fathi Hamdi Latif (2020), Teaching Competencies of University Professors in the Arabic Language Department at the College of Basic Education / University of Diyala from their Point of View , Journal of the College of Education, Wasit University. https://doi.org/10.31185/eduj.Vol3.Iss38.1274

Zayed, Fahd Khalil (2013), Asalib Tadris al-Lughah al-Arabiyya bayn al-Mahara wa al-Sa'uba[Tr. Methods of Teaching Arabic Language: Between Skill and Difficulty], Dar al-Yazuri for Publishing and Printing, 2nd edition

Salamah Saleh al-Amami (2020), Dawr Madatay al-Ta'bir wa al-Qissah fi Tanmiya Maharat al-Kitabah al-Ibda'iyya[Tr. The Role of Expression and Story Subjects in Developing Creative Writing Skills], Tobruk University.

Al-Salami, Muhammad (2019), Taqyim Maharat al-Kitabah al-Akademiyya lada Tullab al-Dirasat al-Uliya fi Jami'at Umm al-Qura[Tr. Evaluation of Academic Writing Skills among Graduate Students at Umm Al-Qura University], Umm al-Qura University.

Al-Sayyid, Marwa Ibrahim Muhammad (2021), The Effectiveness of a Program based on the Holistic Approach in Developing Creative Writing and Functional Writing Skills among Middle School Students , published master’s thesis, Cairo, Zagazig University.

Saleh, Huda Muhammad (2000), Educational Activities and their Impact on Developing some Writing Skills among First Grade Students , unpublished master’s thesis, Ain Shams University, College of Education.

Ta'ima, Rushdi Ahmadi (1998), Al-Asas al-'Amma li Manahij Ta’lim al-Lughah al-‘Arabiyya I’daduha Tattwiruha wa Taqwimuha[Tr. General Principles of Arabic Language Curriculum Development, Preparation, and Evaluation], Cairo: Dar al-Fikr al-Arabi for Publishing, 1st edition.

Ashour and al-Miqdadi, Ratib Qasim, Muhammad Fakhri (2005), Al-Maharat al-Qira'iyya wa al-Kitabiya: Tara'iq Tadrisiha wa Istratijiyatihha[Tr. Reading and Writing Skills: Teaching Methods and Strategies], Dar al-Maseera for Printing and Publishing, Amman.

Abd al-Bari, Maher Sufyan (2010), Al-Maharat al-Kitabiya min al-Nash'ah ila al-Tadris[Tr. Writing Skills: From Foundation to Teaching], Dar al-Maseera for Printing and Publishing, 1st edition.

Abd al-Rahman, Abdullah Muhammad, and al-Badawi Muhammad Ali (2007), Manahij wa Turuq al-Bahth al-Ijtima'i[Tr. Social Research Methods and Techniques], Alexandria: Matba'at Kithrah, 2nd edition.

Al-'Ajili, Muhammad Saleh Rabee' (2012), Al-Ta'lim al-Ali fi al-Watan al-Arabi: al-Waqi’ wa Istratijiyat al-Mustaqba[Tr. Higher Education in the Arab World: Reality and Future Strategies]l, Dar Safa for Publishing and Distribution, 1st edition.

'Allayan and Ghunaym, Rihiy Mustafa, Othman Muhammad (2013), Asalib al-Bahth al-'Ilmi wa al-Asas al-Nazariyya wa al-Tatbiq al-'Ilm[Tr. Scientific Research Methods: Theoretical Foundations and Practical Application]i, Dar Safa for Printing and Publishing, 1st edition.

Eid, Zuhdi Muhammad (2011), Madkhal ila Tadris Maharat al-Lughah al-Arabiyya[Tr.Introduction to Teaching Arabic Language Skills], Dar Safa for Publishing and Distribution, Amman, 1st edition.

Muhammad, Ali Ibrahim (2018), Tarikh al-Kitabah al-Arabiyya[Tr. History of Arabic Writing ], Dar al-Sharq al-Arabi for Printing and Publishing, 1st edition.

Mar'i and al-Hila, Tawfiq Ahmad, Muhammad Mahmoud (2002), Tara'iq al-Tadris al-'Amma[Tr. General Teaching Methods], Dar al-Maseera for Publishing and Printing, 1st edition.

Al-Mashhadani, Sa'd Salman (2019), Manhajiyat al-Bahth al-Ilmi[Tr. Scientific Research Methodology], Amman: Dar Usama for Printing and Publishing, 1st edition.

Mustafa and others, Muhammad Salah (2010), Ahmad Raja' Abd al-Hamid, Ahmad Abd al-Mun'im, Magda Muhammad Abd al-Hamid, Khutuwat al-Bahth al-Ilmi wa Manahijihi[Tr. Steps and Methods of Scientific Research], Arab League.

Mulhim, Sami Muhammad (2000), Al-Qiyas wa al-Taqwim fi al-Tarbiyya wa 'Ilm al-Nafs[Tr. Measurement and Evaluation in Education and Psychology], Dar al-Maseera for Printing and Publishing, 1st edition.

Al-Naqah, Mahmoud Kamil (1977), Asasiyat Ta'lim al-Lughah al-Arabiyya wa al-Tarbiyya al-Diniyya[Tr. Basics of Teaching Arabic Language and Religious Education], Cairo: Dar al-Thaqafa for Printing and Publishing, 1st edition.

Al-Na’imi and others (2015), Turuq wa Manahij al-Bahth al-'Ilmi[Tr. Methods and Techniques of Scientific Research], Amman: al-Waraq Institution for Publishing and Distribution, 2nd edition.

Published

2025-06-02

How to Cite

[1]
شهلاء سعدي عبد, “The Level of Writing Skills among Students of the College of Basic Education-University of Diyala”, jfath, vol. 29, no. 2, pp. 272–299, Jun. 2025.