The Effect of Using Classroom Dialogue on the Acquisition of Arabic Grammar Rules among Second-Grade Intermediate School Students and the Development of their Divergent Thinking
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/29/2/13Keywords:
Classroom dialogue, achievement, Arabic language, divergent thinkingAbstract
The study designed to investigate the effect of using classroom dialogue on the acquisition of Arabic grammar rules among second-grade intermediate school students and the development of their divergent thinking. The researcher chose an experimental design for the research due to the presence of an independent variable, which is classroom dialogue, and two dependent variables (achievement - divergent thinking). Thus, there was an experimental group and a control group. The researcher conducted equivalence and the results showed that there were no statistical differences between these two groups. The research sample consisted of (48) students, (25) for the control group and (23) for the experimental group. The researcher constructed an achievement test consisting of (15) multiple choice items with four alternatives, and a thinking skills test. Then, the stability of this test was extracted using the split-half method after applying it to a survey sample consisting of (20) second-grade intermediate school students in the Ramadi Governorate. The researcher analyzed the results he reached using the T-Test for two independent samples. The results appeared as follows: There were statistically significant differences in achievement and thinking among the average scores of the students of the experimental group who learned using the classroom dialogue method and the average scores of the students of the control group who learned the same subject using the traditional method (lecture) in benefit of the classroom dialogue method. Thus, the first hypothesis was rejected.
References
المصادر والمراجع:
- ابو جادو، صالح محمد علي (2007).علم النفس التربوي، ط4،عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
- أبو حويج، مروان (2002). القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، عمان: الدار العلمية الدولية للنشر والتوزيع .
- الأحمد، ردينة عثمان، حذام عثمان يوسف (2001). طرائق التدريس ، منهج، أسلوب، وسيلة، ط1، عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع .
- الإمام، مصطفى محمود(1990). التقويم والقياس، بغداد : دار الحكمة للطباعة والنشر جامعة بغداد ، كلية التربية.
- البغدادي، محمود رضا (1997). الأهداف والاختبارات بين النظرية والتطبيق ،الكويت: مكتبة الفلاح .
- التميمي، صنعاء يعقوب خضير(1996). بناء اختبار مقنن للتفكير التباعدي عند طلبة المرحلة الإعدادية (بناء وتطبيق)،(أطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية- إبن رشد، جامعة بغداد.
- جاسم، سلام داود (2001). الطرق التعليمية في دورات القران الكريم العلمية ، ط1 ، معهد الشرق للتنمية البشرية.
- جامل، عبد الرحمن عبد السلام (2000). طرق التدريس العامة ومهارات تنفيذ وتخطيط عملية التدريس، ط 1، عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع .
- الحسيني، وصال مؤيد (2016). اثر طريقة تسلق التلة في تحصيل طالبات الصف الرابع الادبي في مادة اللغة العربية. مجلة ابحاث ميسان، المجلد (12)، العدد (42)، ص ص 181 – 122.
- خليل، كمال محمد (2006). سيكولوجيه التفكير برامج تدريبية واستراتيجيات، عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع .
- دروزة، أفنان نظير(2000). النظرية في التدريس وترجمتها عمليا ، ط1 ، عمان: دار الشؤون والنشر والتوزيع.
- الدليمي, طه علي، وكامل محمود (1996). صعوبات تدريس قواعد اللغة العربية , مجلة الأستاذ , جامعة بغداد, مكتب أربد للخدمات الطباعية .العدد الثامن, أيلول.
- رزوقي، رعد ولطيف، أستبرق (2018). سلسلة التفكير وأنماطه، ط1، بغداد: دار الكتب العالمية
- سعادة، جودت (2003). تدريس مهارات التفكير مع مئات الأمثلة التطبيقية .عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع .
- شوقي، محمد احمد، محمد مالك ومحمد سعيد (1995). تربية المعلم للقرن الحادي والعشرين، ط1، الرياض: مطبعة العبيكات .
- صالح، مظهر خلف (2021). اثر طريقة الحوار باستخدام المجاميع التعاونية في تحصيل طلاب الصف الخامس الادبي في مادة الجغرافية. مجلة آداب الفراهيدي، العدد (13)، ص ص 437- 453.
- عبد الهادي، جودت (2000) . نظريات التعلم وتطبيقاتها التربوية، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
- عدس، محمد عبد الرحيم(2000). المدرسة وتعليم التفكير، ط1، عمان: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.
- علام ، صلاح الدين ، محمود (2000). القياس والتقويم التربوي والنفسي ، أساسياته وتقنياته وتوجهاته المعاصرة ، جامعة الأزهر، كلية التربية ، ط1.
- علوان، الاء عبد الحسين (2022). اثر الحوار الصفي في تنمية التذوق الادبي لدى طالبات الاعدادية في مادة الادب والنصوص .مجلة الفتح، العدد (91)، ص ص 384- 404.
- علي، حسين علي (2014).أثر التدريس بأنموذجي (وودز) و(بايبي) في تحصيل مادة النحو وتنمية مهارات التفكير المعرفية لدى طلبة كلية التربية الأساسية. رسالة ماجستير غير منشورة .الجامعة المستنصرية. كلية التربية الاساسية. بغداد.
- عليان, ربحي مصطفى , وغنيم عثمان محمد (2000). أساليب البحث العلمي , عمان: دار صفاء للطباعة والنشر .
- فاندالين، د. يوبولد ، وآخرون (1985). مناهج البحث في التربية وعلم النفس، المطبعة الثالثة، مطبعة الانجلو مصرية .
- فرج ، صفوت (1997).القياس النفسي ، ط 3 ،القاهرة : مكتبة الانجلو المصرية .
- محجوب، عباس (1986) . مشكلات تعليم اللغة العربية ، ط1 ، الدوحة: دار الثقافة للنشر والتوزيع .
- المحلاوي، وليد خالد (2013).تـقويـم تـمـريـنـات كـتـب قـواعـد اللـغـة العـربـيـة للمرحلة الابتدائية فـي ضوء أهـداف المنهاج ونواتـج التعـلّم. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية ابن رشد. العراق.
- المعلم الجديد (2003). مجلة المعلم الجديد ، العدد (2) ، مجلد (47) شباط .
ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources
- Abdul Hadi, Jawdat (2000). Learning Theories and Their Educational Applications, Amman: Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution.
- Abu Huwaij, Marwan (2002). Measurement and evaluation in education and psychology, Amman: International Scientific House for Publishing and Distribution.
- Abu Jado, Saleh Mohammed Ali (2007). Educational Psychology, 4th ed., Amman: Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing.
- Adas, Muhammad Abdul Rahim (2000). School and Teaching Thinking, 1st ed., Amman: Dar Al Fikr for Printing, Publishing and Distribution.
- Al-Ahmad, Radina Othman, Hidham Othman Yousef (2001). Teaching Methods, Curriculum, Style, Means, 1st ed., Amman: Dar Al-Manahij for Publishing and Distribution.
- Al-Baghdadi, Mahmoud Reda (1997). Objectives and tests between theory and application, Kuwait: Al-Falah Library.
- Al-Dulaimi, Taha Ali, and Kamel Mahmoud (1996). Difficulties in teaching Arabic grammar, Al-Ustadh Magazine, University of Baghdad, Irbid Office for Printing Services. Issue Eight, September.
- Al-Hussaini, Wasal Mu'ayyad (2016). The effect of hill climbing method on the achievement of fourth-grade literary female students in the Arabic language subject. Maysan Research Journal, Volume (12), Issue (42), pp. 181-122.
- Ali, Hussein Ali (2014). The effect of teaching using the (Woods) and (Bibby) models on the achievement of grammar and the development of cognitive thinking skills among students of the College of Basic Education. Unpublished master's thesis. Al-Mustansiriya University. College of Basic Education. Baghdad.
- Al-Imam, Mustafa Mahmoud (1990). Evaluation and Measurement, Baghdad: Dar Al-Hikma for Printing and Publishing, University of Baghdad, College of Education.
- Allam, Salah El-Din, Mahmoud (2000). Educational and psychological measurement and evaluation, its foundations, techniques and contemporary trends, Al-Azhar University, Faculty of Education, 1st ed.
- Al-Mahlawi, Walid Khaled (2013). Evaluation of Arabic grammar exercises for primary school students in light of curriculum objectives and learning outcomes. Unpublished master's thesis, University of Baghdad, Ibn Rushd College. Iraq.
- Al-Tamimi, Sana'a Yaqoub Khadir (1996). Constructing a standardized test for divergent thinking among middle school students (construction and application), (unpublished doctoral dissertation), College of Education - Ibn Rushd, University of Baghdad.
- Alwan, Alaa Abdel Hussein (2022). The effect of classroom dialogue on developing literary taste among preparatory school students in the subject of literature and texts. Al-Fath Magazine, Issue (91), pp. 384-404.
- Alyan, Rabhi Mustafa, and Ghanem Othman Muhammad (2000). Scientific research methods, Amman: Safaa Printing and Publishing House.
- Drouzeh, Afnan Nazir (2000). Theory in Teaching and its Practical Translation, 1st ed., Amman: Dar Al Shu'un for Publishing and Distribution.
- Farag, Safwat (1997). Psychological Measurement, 3rd ed., Cairo: Anglo Egyptian Library.
- Jamel, Abdul Rahman Abdul Salam (2000). General teaching methods and skills of implementing and planning the teaching process, 1st ed., Amman: Dar Al-Manahj for Publishing and Distribution.
- Jassim, Salam Dawood (2001). Educational methods in scientific Quran courses, 1st ed., Al-Sharq Institute for Human Development.
- Khalil, Kamal Muhammad (2006). Psychology of Thinking, Training Programs and Strategies, Amman: Dar Al Manahj for Publishing and Distribution.
- Mahjoub, Abbas (1986). Problems of Teaching Arabic Language, 1st ed., Doha: Dar Al-Thaqafa for Publishing and Distribution.
- Razouqi, Raad and Latif, Astabrak (2018). Thinking and its Patterns Series, 1st ed., Baghdad: Dar Al Kotob Al Alamiyyah
- Saada, Jawdat (2003). Teaching Thinking Skills with Hundreds of Practical Examples. Amman: Dar Al Shorouk for Publishing and Distribution.
- Saleh, Mazhar Khalaf (2021). The Effect of the Dialogue Method Using Cooperative Groups on the Achievement of Fifth-Year Literary Students in Geography. Journal of Adab Al-Farahidi, Issue (13), pp. 437-453.
- Shawqi, Muhammad Ahmad, Muhammad Malik and Muhammad Saeed (1995). Teacher Education for the Twenty-First Century, 1st ed., Riyadh: Al-Ubaykat Press.
- The New Teacher (2003). The New Teacher Magazine, Issue (2), Volume (47), February.
- Vandalin, Dr. Leopold, and others (1985). Research methods in education and psychology, third printing, Anglo-Egyptian Press.
المصادر والمراجع الأجنبية References
Pirrone, C., Tieken, C. & Nuovo, S. (2018) The influence of building block play on mathematics achievement and logical and divergent thinking in Italian primary school mathematics classes, The Eduacational Forum, 82, p 1-19
Wallace, C.E. & Russ, S.W. (2015) pretend play, divergent thinling, and math achievement in girl. Psychology of aesthetics, creativity and arts, 9(3), p 296-305.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.