The Effect of the Modeling Strategy on Developing Systematic Thinking Among Fifth- Grade Literary Students in History Subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/2/15

Keywords:

Modeling Strategy – Systematic Thinking- History subject

Abstract

This study aims to investigate the effect of the modeling strategy on developing systematic thinking among fifth-grade literary students in history. To test the validity of the null hypotheses formulated by the researcher, an experimental design with partial control was employed (experimental group and control group) using pre- and post-tests.

The study sample consisted of 60 students divided equally into two groups (30 students in each group). The researcher ensured equivalence between the two groups in variables such as (parental academic achievement, students' chronological age calculated in months, final history grades for the second semester of the 2021-2022 academic year, intelligence test scores, and pre-test scores on the systematic thinking scale).

The study tool used was the systematic thinking scale prepared by Al-Sarai (2015), consisting of 40 items, each with five response options: always, often, sometimes, rarely, never. The validity and reliability of the tool were verified. The researcher used the T-test for two independent samples of equal size and the T-test for two dependent samples.

The results showed that the experimental group outperformed the control group in the post-application of the systematic thinking scale, demonstrating the growth of systematic thinking among the experimental group students compared to the control group. Based on these findings, the researcher recommended that teachers adopt the modeling strategy due to its effectiveness in developing systematic thinking.

As an extension and continuation of this study, the researcher suggested conducting further studies on the effect of the modeling strategy on other variables, such as inferential thinking or reflective thinking.

References

المصادر والمراجع

المصادر العربية:-

ابوحويج،مروان،واخرون(2002):القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط2،الدار العلمية، عمان، الاردن.

امبوسعيد، عبدالله ،سليمان البلوشي(2009):طرائق تدريس العلوم، ط1، دار المسيرة للنشر و التوزيع، عمان ، الاردن

جمهورية العراق، وزارة التربية(2008): الفلسفة التربوية الحديثة المقررة من قبل وزارة التربية.

جودت،عبدالسلام،فاضل عمران،دعاء رضا داخل(2015): اثر استعمال استراتيجية النمذجة المعرفية في التحصيل والتفكير الابداعي لدى طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الكيمياء،العدد23، مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم التربوية والانسانية، جامعة بابل.

حميدة،فاطمة ابراهيم(2012):مدى فعالية استخدام ما وراء الادراك في اكتساب الطالبات المعلمات لبعض المهارات القرائية في المواد الاجتماعية،العدد38،الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس.

الحيالي، عصام عدنان (2019):اثر استراتيجية البدائل في تنمية التفكير المنظومي لدى طلاب الصف الرابع الادبي في مادة التاريخ، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الاساسية، جامعة ديالى.

خطاب،ناصر(2007):طرق تدريس الاستراتيجيات المعرفية للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم،كلية المعلمين بجدة.

زاير،سعد علي،فارس مطشر حسن(2014):برنامج مقترح لتنمية التفكير المنظومي لطلبة اقسام اللغة العربية في كليات التربية،العدد18، مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم التربوية والانسانية، جامعة بابل.

الزويني، ابتسام صاحب وضياء العرنوسي و حيدر حاتم (2013): المناهج وتحليل الكتب ، ط1 ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان.

زيدان، عبدالرزاق عبدالله، خالد جمال حمدي (2015): اثر انموذج كلوزماير ودرايفر في اكتساب المفاهيم التاريخية واستبقائها لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، بحث منشور في المؤتمر العلمي الثامن، كتاب البحوث ، ك2،جامعة ديالى.

السراي،صادق فاضل(2015):التفكير المنظومي وعلاقته بالقدرة على حل المشكلات لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير غير مطبوعة، كلية التربية، جامعة واسط، العراق.

السعيد،رضا مسعد،محمدعبدالقادر النمر(2004):مهارات التفكير المنظومي،كلية التربية جامعة المنوطية،مصر.

عباس،محمد خليل ،واخرون(2009):مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس،ط2، دار المسيرة للنشر،عمان،الاردن.

عبد الجواد، مصطفى خلف(2013): الاحصاء الاجتماعي المبادئ والتطبيقات، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن.

عبيد،وليم ، عزو عفانة(2003):التفكير والمنهاج المدرسي، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.

عبيد،وليم(2002):المعرفة وما وراء المعرفة،المؤتمر العلمي الرابع حول رياضيات التعليم العام في مجمع المعرفة،الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات.

عبيد،وليم(2009):استراتيجيات التعليم والتعلم في سياق ثقافة الجودة،ط1، دارالمسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

العدوان، زيد سليمان، محمد فؤاد الحوامدة (2011): تصميم التدريس بين النظرية والتطبيق، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان ، الاردن.

العساف، صالح بن حمد (1995): المدخل الى البحث في العلوم السلوكية، مكتبة العبيكان، الرياض، السعودية.

الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم (2010): المدخل الى التدريس، مطبعة الشروق.

القاضي، سعيد اسماعيل(2013):التربية الاخلاقية للأبناء والاباء، مكتبة دار القلم، الرياض.

قطاوي،محمدابراهيم(2007):طرق تدريس الدراسات الاجتماعية،ط1،دار الفكر،عمان ،الاردن.

ملحم، سامي محمد (2012): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط6، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

نشواتي، عبد المجيد (2003): علم النفس التربوي، ط4، دار الفرقان ،الاردن.

ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources

Abu Haweij, Marwan, and others (2002): Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 2nd edition, Al-Dar Al-Ilmiyya, Amman, Jordan.

Ambusaid, Abdullah, Sulaiman Al Balushi (2009): Methods of Teaching Science, 1st edition, Dar Al Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Republic of Iraq, Ministry of Education (2008): The modern educational philosophy established by the Ministry of Education.

Jawdat, Abdul Salam, Fadel Omran, Doaa Reda Dakhel (2015): The effect of using the cognitive modeling strategy on achievement and creative thinking among second-year intermediate school students in chemistry, Issue 23, Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences, University of Babylon.

Hamida, Fatima Ibrahim (2012): The effectiveness of using metacognition in student teachers’ acquisition of some reading skills in social subjects, Issue 38, Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods.

Al-Hayali, Issam Adnan (2019): The impact of the alternatives strategy in developing systemic thinking among fourth-grade literary students in history, unpublished master’s thesis, College of Basic Education, University of Diyala.

Khattab, Nasser (2007): Methods of teaching cognitive strategies to students with learning difficulties, Teachers College in Jeddah.

Zayer, Saad Ali, Faris Mutashar Hassan (2014): A proposed program for developing systemic thinking for students of Arabic language departments in colleges of education, Issue 18, Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences, University of Babylon.

Al-Zwaini, Ibtisam Sahib, Dhia Al-Arnusi, and Haider Hatem (2013): Methods and Book Analysis, 1st edition, Dar Safaa for Publishing and Distribution, Amman.

Zaidan, Abdul Razzaq Abdullah, Khaled Jamal Hamdi (2015): The impact of the Klausmeyer and Driver model on the acquisition and retention of historical concepts among primary school students, research published in the Eighth Scientific Conference, Research Book, Volume 2, University of Diyala.

Al-Saray, Sadiq Fadel (2015): Systemic thinking and its relationship to the ability to solve problems among university students, unprinted master’s thesis, College of Education, Wasit University, Iraq.

Al-Saeed, Reda Massad, Muhammad Abdel Qader Al-Nimr (2004): Systemic Thinking Skills, Faculty of Education, Manoutia University, Egypt.

Abbas, Muhammad Khalil, and others (2009): An Introduction to Research Methods in Education and Psychology, 2nd edition, Dar Al Masirah Publishing House, Amman, Jordan.

Abdel-Jawad, Mustafa Khalaf (2013): Social Statistics, Principles and Applications, 2nd edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman, Jordan.

Obaid, William, Izzo Afana (2003): Thinking and the School Curriculum, Al-Falah Library for Publishing and Distribution.

Obaid, William (2002): Knowledge and Metacognition, the Fourth Scientific Conference on General Education Mathematics at the Knowledge Complex, Egyptian Society for Mathematics Education.

Obaid, William (2009): Teaching and learning strategies in the context of a culture of quality, 1st edition, Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Al-Adwan, Zaid Suleiman, Muhammad Fouad Al-Hawamdeh (2011): Teaching Design between Theory and Practice, 1st edition, Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Al-Assaf, Saleh bin Hamad (1995): Introduction to Research in Behavioral Sciences, Obeikan Library, Riyadh, Saudi Arabia.

Al-Fatlawi, Suhaila Mohsen Kazem (2010): Introduction to Teaching, Al-Shorouk Press.

Al-Qadi, Saeed Ismail (2013): Moral education for children and parents, Dar Al-Qalam Library, Riyadh.

Qatawi, Muhammad Ibrahim (2007): Methods of Teaching Social Studies, 1st edition, Dar Al-Fikr, Amman, Jordan.

Melhem, Sami Muhammad (2012): Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 6th edition, Dar Al Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Nashwati, Abdul Majeed (2003): Educational Psychology, 4th edition, Dar Al-Furqan, Jordan.

المصادر والمراجع الاجنبية: References

Shaked, H., & Schechter, C. (2018): Holistic school leadership: Development of systems thinking in school leaders. Teachers College Record20(2).

Published

2025-06-02

How to Cite

[1]
عـلي متـعـب عــمران, “The Effect of the Modeling Strategy on Developing Systematic Thinking Among Fifth- Grade Literary Students in History Subject ”, jfath, vol. 29, no. 2, pp. 357–373, Jun. 2025.