The Effect of Teaching Using the Educational Pillars and 4Mat Strategies on the Achievement and Creative Thinking of Fourth Scientific Grade Students in Chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/2/16

Keywords:

Educational Pillars Strategies, 4Mat Strategies, Creative Thinking

Abstract

The aim of the study is to determine the effect of teaching using the Educational Pillars and 4Mat strategies on the achievement and creative thinking of fourth-grade scientific students in chemistry. To achieve the research objective, the researcher formulated two null hypotheses. To confirm these hypotheses, an experiment was conducted using a quasi-experimental design with post-testing for the three research groups.أعلى النموذج

أسفل النموذج

The research sample consisted of fourth-grade scientific students from Al-Adhamiya Preparatory School for Boys, divided into three randomly assigned groups. Group (A) represented the first experimental group, taught using the Educational Pillars strategy, with 33 students. Group (B) represented the second experimental group, taught using the 4Mat strategy, with 33 students. Group (C) was the control group, taught using the traditional method, with 32 students.

The researcher ensured equivalence among the groups in several variables, including prior academic achievement in chemistry, chronological age (in months), and pre-measurements of creative thinking. The researcher developed a research tool, a multiple-choice achievement test consisting of 40 items, and verified its psychometric properties. A creative thinking scale was also adopted.

The experiment was conducted during the first semester of the academic year (2023-2024), with the researcher herself teaching all three groups. After completing the experiment, statistical analysis was conducted for the three samples.

The results revealed that the students in the first and second experimental groups outperformed the control group in both the achievement test and creative thinking. No significant difference was found between the first and second experimental groups in terms of achievement. However, a significant difference was observed in creative thinking test results, favoring the second experimental group, which was taught using the 4Mat strategy.

Based on these findings, the researcher drew several conclusions and provided recommendations relevant to the study results. Additionally, suggestions for further research were proposed. 

References

المصادر والمراجع:

المصادر والمراجع العربية

ابو جادو ، صالح محمد (2007) تطبيقات علمية في تنمية التفكير الابداعي باستخدام نظرية الحل الابداعي للمشكلات ، دار الشروق للنشر ، عمان

ابو غزال. معاوية محمود (2006 ).نظريات التطور الإنساني وتطبيقاتها التربوية. دار المسيرة للنشر والتوزيع. عمان.

ابو الحديد، فاطمة (2017) برنامج مقترح قائـم عمى نظاـم الفورمات (System 4Mat )وفاعليته في عالج عسر الحساب وتنمية الاستمتاع بتعليمه لذوي صعوبات التعلم ـ بالمرحلة الابتدائية مجلة تربويات 0012-22 ،8 ع،

الحربى، منى (2017 ) فاعلية استخدام ـ نموذج مكارثي في تنمية عمليات العلم والميل نحو العلوم ـ لدى طالبات الصف الاول المتوسط ,رسالة ماجستير، جامعة القصيم السعودية

الحقيل ، سليمان عبد الرحمن (2003) نظام وسياسة التعليم في المملكة العربية السعودية ، ط15،فهرس الملك فهد الوطنية ، الرياض

الخلايلة ، عبد الكريم و عفاف اللبابيدي (1998) طرق تعليم التفكير للأطفال ، ط2، دار الفكر ، عمان

الدريج ، محمد (2004)التدريس الهادف من نموذج التدريس بالأهداف الى نموذج التدريس بالكفايات ، دار الكتاب الجامعي ، العين

زيتون ، عايش (1987) تنمية الابداع والتفكير الابداعي في تدريس العلوم ، دار الشروق ، عمان

زيتون ، كمال عبد الحميد (2002) تدريس العلوم للفهم رؤية بنائية ، عالم الكتاب ، القاهرة

زيتون. حسن حسين(2003)استراتيجيات التدريس رؤية معاصرة طرق التعليم والتعلم. عالم الكتب. القاهرة

سعادة ، جودت احمد (2006) تدريس مهارات التفكير مع مئات الامثلة التطبيقية ، دار الشروق ، عمان

سليمان ، علي السيد (1999) عقول المستقبل استراتيجيات التعليم الموهوبين وتنمية الابداع ،الصفحات الذهبية ، الرياض

السيد ، جيهان كامل محمد وفوزية محمد الدوسري (2003) اثر استخدام الاكتشاف شبه الموجه في تدريس العلوم على تنمية المفاهيم العلمية والمهارات العقلية والتفكير الابتكاري لتلاميذ التعليم الاساسي ، مجلة البحث في التربية وعلم النفس ، كلية التربية بالمينا ،المجلد 3 العدد3 ص 401- 488

العاني ، رؤوف عيد الرزاق (1996) اتجاهات حديثة في تدريس العلوم ، ط4 ، جامعة بغداد ، بغداد

عبيدات، ذوقان و سهيلة ابو السميد (2005) استراتيجيات التدريس في القرن الحادي والعشرين ،سلسلة معارف في التطوير التربوي 1,عمان

عدس ، محمد عبد الرحيم (2000) المدرسة وتعليم التفكير ، ط1 ، دار الفكر ,عمان

الكناني ، ممدوح عبد المنعم (1990) الاسس النفسية للابتكار ، مكتبة الفلاح ، الكويت

عياش، امل زهران (2017) أثر استخدام ـ نموذج فورمات MAT4على تحصيل طالبات السادس الاساسي في مادة العلوم والاتجاهات نحوها جامعة القدس المفتوحة للبحاث والدراسات التربوية والنفسية ,ع 15904-182

عيسى، علياء (2014) فاعلية برنامج تدريبي قائـم عمى نموذج مكارثي لتنمية الممارسات التدريسية لمعممي العموـ وأثرها في أداء تلاميذهم ـ الاختبارات TIMSS مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس ،ع 0027 -012 ،22

غباري ، ثائر وخالد ابو شعيرة ، (2010) القدرات العقلية بين الذكاء والابداع ، ط1،مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان

القذافي، رمضان (2000) رعاية الموهوبين والمبدعين ، ط2 ‘المكتبة الجامعية ، الاسكندري

الكبيسي. عبد الواحد حميد. فائدة ياسين طه. 2014 .فاعلية استراتيجية الدعائم التعليمية على التحصيل والتفكير التفاعلي لطالبات الأول متوسط في الرياضيات ,مجلة جامعة القدس المفتوحة للابحاث والدراسات التربوية والنفسية. المجلد الثالث. العدد 12 .تشرين أول. 2015

المعايطة ، خليل عبد الرحمن ، محمد عيد السلام البواليز (2000) الموهبة والتفوق ، دار الفكر ، عمان

موسى، عبد السلام(2017) أثر تدريس العلوم ـ باستخدام ـ نموذج مكارثي فورمات في الاحتفاظ بالتعليم ـ لدى طلبة الصف التاسع الأساسي في الاردن مجلة الدراسات التربوية والنفسية، سلطنة عمان ع1، 191- 203

نصر الله، عمر عبد الرحيم، 2010، تدني مستوى التحصيل والإنجاز المدرسي أسبابه وعلاجهِ، ط1، دار وائل، عمان.

النوبي ، ناهد عبد الراضي (1998) انشطة إثراءيه في العلوم للتلاميذ المتفوقين بالصف الاول الاعدادي واثرها على اكسابهم بعض جوانب التعلم والاستدلال المنطقي ،مجلة التربية العلمية ،المجلد الاول ، العدد3 ، ص 145-181

الهاشمي. عبد الرحمن عبد. و طه علي حسين الدليمي. 2007 .استراتيجيات حديثة في التدريس. دار الشروق. عمان.

ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources

Abu Al-Hadeed, F. (2017). A proposed program based on the 4Mat system and its effectiveness in addressing dyscalculia and enhancing enjoyment in learning mathematics for students with learning difficulties in elementary school. Journal of Educational Studies, 22(8), 12-22

Abu Ghazal, M. M. (2006). Human development theories and their educational applications. Amman: Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution

Abu Jado, S. M. (2007). Practical applications in developing creative thinking using the creative problem-solving theory. Amman: Dar Al-Shorouk Publishing

Alani, R. A. R. (1996). Modern trends in science teaching (4th ed.). Baghdad: University of Baghdad

Al-Harbi, M. (2017). The effectiveness of using McCarthy’s model in developing science processes and attitudes toward science among first-grade intermediate female students. Master’s thesis, Qassim University, Saudi Arabia

Al-Hashemi, A. R., & Al-Dulaimi, T. A. H. (2007). Modern strategies in teaching. Amman: Dar Al-Shorouk

Al-Huqail, S. A. (2003). The system and policy of education in the Kingdom of Saudi Arabia (15th ed.). Riyadh: King Fahd National Library

Al-Kanani, M. A. (1990). The psychological foundations of innovation. Kuwait: Al-Falah Library

Al-Kibaisi, A. W. H., & Taha, F. Y. (2014). The effectiveness of the educational scaffolding strategy on the achievement and interactive thinking of first-grade intermediate female students in mathematics. Journal of Al-Quds Open University for Educational and Psychological Research and Studies, 3(12), October

Al-Maayta, K. A., & Al-Bawalis, M. E. (2000). Giftedness and excellence. Amman: Dar Al-Fikr

Nasrallah, Omar Abdel Rahim, 2010, The Low Level of Academic Achievement and Achievement: Its Causes and Treatment, 1st ed., Wael Publishing House, Amman.

Al-Noubi, N. A. R. (1998). Enrichment activities in science for outstanding first-grade preparatory students and their impact on developing certain learning and logical reasoning skills. Journal of Science Education, 1(3), 145-181

Al-Qaddafi, (2000). Caring for the gifted and creative (2nd ed.). 13Alexandria: University Library

Al-Rubaie, T., & Abu Shuaira, K. (2010). Cognitive abilities: Between intelligence and creativity (1st ed.). Amman: Arab Community Library for Publishing and Distribution

Awwad, J. K. M., & Al-Dosari, F. M. (2003). The effect of using semi-guided discovery in teaching science on developing scientific concepts, mental skills, and creative thinking among basic education students. Journal of Research in Education and Psychology, 3(3), 401-488

Ayash, A. Z. (2017). The impact of using the 4Mat model on the achievement of sixth-grade female students in science and their attitudes towards it. Journal of Al-Quds Open University for Educational and Psychological Research and Studies, 1(9), 15904-182

Germain, C. (2002). Historical perspective: Major theories modeled in the 4Mat system for teaching, learning, and leadership. About Learning, Inc., Wauconda, USA

Ghaith, T., & Abou Samid, S. (2005). Teaching strategies in the 21st century. Amman: Knowledge Series for Educational Development

Hallenbeck, M. (2002). Taking charge: Adolescents with learning disabilities for their own writing. Learning Disability Quarterly, 25(4), 227-246

McCarthy, B., Germain, C., & Lippitt, L. (2002). The 4Mat Research Guide. About Learning, Inc., Wauconda, Illinois

McCarthy, M. (2009). Catalog of school reform models: Report on Illinois 4Mat system effectiveness. About Learning, Inc., Wauconda, Illinois

Musa, A. S. (2017). The impact of teaching science using McCarthy’s 4Mat model on the retention of learning among ninth-grade students in Jordan. Journal of Educational and Psychological Studies, 1(1), 191-203

Saada, J. A. (2006). Teaching thinking skills with hundreds of practical examples. Amman: Dar Al-Shorouk

Suleiman, A. S. (1999). Minds of the future: Strategies for teaching the gifted and fostering creativity. Riyadh: Golden Pages

.Zeitoon, A. (1987). Developing creativity and creative thinking in science teaching. Amman: Dar Al-Shorouk

Zeitoon, K. A. (2002). Teaching science for understanding: A constructive vision. Cairo: World of Books

.Zeitoon, H. H. (2003). Teaching strategies: A contemporary vision of teaching and learning methods. Cairo: World of Books .

المصادر والمراجع الاجنبية References

Germain,C. (2002). Historical Perspective: Major Theories Modeled in The 4MAT System for Teaching Learning and Leadership. About Learning, Inc, Wauconda ,USA

Hallenbeck ,M . (2002) : taking Charge: Adolescents with Learning disability for their own writing, Learning disability Quarterly, Vol .25, No .4,p .227- 246

McCarthy, B; Germain, C & Lippitt, L (2002). The 4mat Research Guide. About Learning Inc. Wauconda, Illinois

McCarthy, M.(2009). Catalog of School Reform Models. Report on Illinois 4mat System Effectiveness. About Learning inc. Wauconda, Illinois.

Wu, H-L., (2010): "Scaffolding in Technology-Enhanced Science Education", Ph.D., Educational Psychology, Texas A & M University, May

Yoon, S.A., Elinich, Y., Wang, J., Schoon eveld, J.B.V. & Anderson, E., (2013): "Scaffolding Informal Learning in Science Museums: How Much is Too Much?", Science Education, V. (97), N. (6)

Young, M .F . (1993) , Instructional design for situated, learning, Educational Technology Research and Development , 41 (1) , p .43- 58

Zydney, J., (2010): "The Effect of Multiple Scaffolding Tools on Students,Understand, Consideration of Different Perspective, and Misconception of different Perspective, and Misconceptions of a complex problem", Computers & Education, V (54).

Published

2025-06-02

How to Cite

[1]
اسراء ناجي كاظم, “The Effect of Teaching Using the Educational Pillars and 4Mat Strategies on the Achievement and Creative Thinking of Fourth Scientific Grade Students in Chemistry”, jfath, vol. 29, no. 2, pp. 374–405, Jun. 2025.