Cognitive Agility and its Relationship to Agentic Thinking among Students of Fine Arts Institutes
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/29/2/19Keywords:
Cognitive Agility,Agentic Thinking,Fine Arts Institute StudentsAbstract
This research aims to explore the level of cognitive agility and Agentic thinking among students at Fine Arts Institutes, examine the correlation between these two variables, and identify gender differences (male-female) in both variables. To achieve these objectives, the researcher adopted Kazem's (2024) Cognitive Agility Scale and constructed an Agentic Thinking Scale based on Snyder's (2002) model and its dimensions: perseverance and persistence, goal-directed determination, and self-talk endorsement for thinking. The psychometric properties of the scales, including face validity, reliability, and construct validity (for the Agentic Thinking Scale), were verified. The Agentic Thinking Scale, in its final form, consisted of 36 items. The scales were applied to a sample of 200 students, selected randomly and equally from the Fine Arts Institute in Diyala. Statistical analyses using the t-test for one and two independent samples and Pearson's correlation coefficient revealed that students at Fine Arts Institutes exhibit a high level of cognitive agility and Agentic thinking. Additionally, significant gender differences were found in cognitive agility favoring males and in Agentic thinking favoring females. The results also showed a positive correlation between cognitive agility and Agentic thinking.
References
المصادر والمراجع
القران الكريم.
أبوحلاوة، محمد السعيد والفيل حلمي محمد(2022): قضايا معاصرة في علم النفس التربوي والصحة النفسية، دار الوفاء القانونية، الإسكندرية.
الاسدي، سعيد جاسم وفارس، سندس عزيز (2015): الاساليب الاحصائية في البحوث للعلوم التربوية والنفسية والاجتماعية والادارية، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان
جاسم، حياة علي (2023): التفكير التدبري وعلاقته بالتفوق المدرك لدى طلبة المرحلة الاعدادية ، مجلة العلوم الأساسية، العدد ٢٠.
حمد، نشوه ناصر حسين والشطري، أثمار شاكر مجيد( 2023): التفكير التدبري لدى طلبة الجامعة، مجلة البحوث التربوية والنفسية جامعة بغداد، العدد 79، المجلد 20
خلف، رسول عادل (2024 ): التفكير التدبري وعلاقته بالرفاهية الاجتماعية لدى مدرسي المرحلة الاعدادية، رسالة ماجستيركلية التربية للعلوم الانسانية، جامعة ديالى .
دويدري، رجاء وحيد (2000): البحث العلمي : اساسياته النظرية، دار الفكر، دمشق.
سليمان، أمين علي وأبوعلام، رجاء (2012): القياس والتقويم، ط2، دار الكتاب الحديث، الأردن.
عبد الحافظ، ثناء عبد الودود (2024): الرشاقة المعرفية وعلاقتها بالتنظيم الذاتي لدى معلمي المدارس الابتدائية في بغداد، مجلة الدراسات المستدامة ، المجلد 6 العدد 1.
عبد ربه، محمد عبد الرؤوف (2012): دور الرشاقة المعرفية في الاستجابة للتغذية المرتدة العكسية اثناء مهام اتخاذ القرار الدينامي لدى المعلمين، المجلة التربوية لكلية التربية جامعة سوهاج،ج 2 ،عدد 28.
عجیل ، انتصار علي وصالح ، عامر مهدي( 2024): الرشاقة المعرفية وعلاقتها بالأداء الاكاديمي لدى طلبة الجامعة، مجلة جامعة تكريت للعلوم الانسانية، المجلد 31 العدد4.
عرفي كريم محمد (2023): السكينة النفسية والرشاقة المعرفية كمنبئين بالتوجه نحو المستقبل لدى طلاب التعليم الفني الثانوي (دراسة مقارنة)، مجلة البحث العلمي في التربية، المجلد (24) العدد السادس.
علام، صلاح الدين (2015):القياس النفسي، ط1، دار الفكر ناشرون وموزعون.
الفيل، حلمي محمد (2020): فعالية نموذج التعلم القائم على التحدي في تحسين عقلية الإنماء والرشاقة المعرفية لدى طلاب كلية التربية النوعية جامعة الاسكندرية، المجلة التربوية لكلية التربية ، جامعة سوهاج.
كاظم، لؤي عباس (2024): اثر برنامج ارشادي بأسلوب فاعلية الذات في تنمية الرشاقة المعرفية لدى المرشدين التربويين، مجلة ديالى للبحوث الانسانية، العدد100،المجلد 3.
مجيد، عبد الحسن رزوقي وعيال، ياسين عبد الحميد (2012): القياس والتقويم للطالب الجامعي ، مكتبة اليمامة للطبع والنشر، بغداد.
وزارة التربية (1977): نظام معاهد اعداد المعلمين والمعلمات، المرقم (11)، العراق
ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources
The Holy Quran
Abdel Hafiz, S. A. W. (2024). Cognitive agility and its relationship to self-regulation among elementary school teachers in Baghdad. Journal of Sustainable Studies, 6(1).
Abdel Rabbo, M. A. (2021). The role of cognitive agility in responding to feedback during dynamic decision-making tasks among teachers. Educational Journal, Faculty of Education, Sohag University, 2(28).
Ajil, I. A., & Saleh, A. M. (2024). Cognitive agility and its relationship to academic performance among university students. Journal of Tikrit University for Humanities, 31(4).
Alam, S. (2015). Psychological Measurement (1st ed.). Dar Al-Fikr Publishers and Distributors.
Al-Asadi, S. J., & Fares, S. A. (2015). Statistical Methods in Educational, Psychological, Social, and Administrative Research (1st ed.). Safa Publishing and Distribution, Amman.
Abu Halawa, Mohammed Al-Saeed, and Al-Fil Helmy Mohammed (2022). Contemporary Issues in Educational Psychology and Mental Health, Dar Al-Wafa Al-Qanuniya, Alexandria.
Al-Feel, H. M. (2020). The effectiveness of a challenge-based learning model in enhancing growth mindset and cognitive agility among students of the Faculty of Specific Education, Alexandria University. Educational Journal, Faculty of Education, Sohag University.
Arifi, K. M. (2023). Psychological tranquility and cognitive agility as predictors of future orientation among technical secondary school students (A comparative study). Journal of Scientific Research in Education, 24(6).
Dweidari, R. W. (2000). Scientific Research: Theoretical Foundations. Dar Al-Fikr, Damascus.
Hamad, N. N. H., & Al-Shatari, A. S. M. (2023). Reflective thinking among university students. Journal of Educational and Psychological Research, University of Baghdad, 20(79).
Jassim, H. A. (2023). Reflective thinking and its relationship to perceived excellence among high school students. Journal of Basic Sciences, (20).
Kazem, L. A. S. (2024). The effect of a counseling program using self-efficacy in developing cognitive agility among educational counselors. Diyala Journal for Humanities, 3(100).
Khalaf, R. A. (2024). Reflective thinking and its relationship to social well-being among high school teachers (Master's thesis, Faculty of Education for Humanities, University of Diyala).
Majid, A. H. R., & Ayal, Y. A. H. (2012). Measurement and Evaluation for University Students. Baghdad: Al-Yamamah Library for Printing and Publishing.
Ministry of Education. (1977). Teacher Training Institute System, No. 11.
Suleiman, A. A., & Abu Al-Am, R. (2012). Measurement and Evaluation (2nd ed.). Dar Al-Kitab Al-Hadith, Jordan.
المصادر والمراجع الاجنبية: References
Anastasi,A &Urbina (2010): Psychological, PHI Learning private limited, New Delhi.
Dane, E. (2010). Reconsidering the trade-off between expertise and flexibility: A cognitive entrenchment perspective. Academy of Management Review, 35(4), 579-603.
Good, D., Yeganeh, B. (2012): Cognitive Agility: Adapting to real-time decision making at work. OD Practitioner, 44(2), 13-17.
Good,D.J.(2009):Explorations of cognitive agility: A real time adaptive capacity, Unpublished ph.D.dissertation, USA:Case Western Reserve University.
Hutton, R. & Tuner, P. (2019): Cognitive agility: Providing the performance: edge, Wavell Room Articles: Concepts and Doctorine,. https://wavellroom.com/2019/07/09/cognitive-providing-aperformance extracted edge, from: at
Hutton, R. & Tuner, P. (2020): Cognitive agility & the thinking approach space, Wavell Room Articles: Concepts and Doctrine, extracted from:.
Jost, J.T., Kruglanski, A.W. & Nelson, T.O. (1998): Social metacognition: An expansionist review, J. of Personality & Social Psychology Review, 2 (2) ;137-154.
Ross, J., Miller, L. & Deuster, P, A. (2018): Cognitive Agility as a Factor in Human Performance Optimization. Journal of special operations medicine, 18(3):86-91.middle school students, Journal of Tikrit University for the Humanities, Vol25 Release7
Snyder, & Hamilton, N. (2008). The Effectiveness of in coping with cold press orpain. Journal of Health psychology , Vol 13 (6)
Snyder, C. R. (2000). Hypothesis: There is Hope. In C. R. Snyder (Ed.), Handbook of hope: Theory, measures, and applications . San Diego: Academic Press
Snyder, C.R., (2002) Hand book of hope: Theory, measures, and applications. San Diego, CA: Academic
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.