The reality of biology teachers' practice of the constructivist theory principles in the middle school stage from the supervisors’ perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/29/2/20

Keywords:

Biology teachers' practices, constructivist theory, supervisors.

Abstract

The constructivist approach represents a theory that explains how knowledge is constructed within a student’s cognitive framework through experience and experimentation. The current research aimed to explore the extent to which middle school biology teachers’ practicing the principles of constructivist theory, as perceived by supervisors. The research population consisted of 34 male and female supervisors specializing in biology, distributed across three directorates of Education in Rusafa district (directorate of Education of first Rusafa, directorate of Education of second Rusafa, and directorate of Education of Third Rusafa) and three directorates in the Karkh district (directorate of Education of  First Karkh, directorate of Education of  Second Karkh, and directorate of Education of  Third Karkh).

The research tool, represented by a questionnaire, was applied to assess the extent to which female biology teachers at the middle school level practice the principles of constructivist theory, as observed by subject supervisors. The questionnaire items were designed to cover the fundamental principles of constructivist theory, resulting in a total of( 41) items that reflect the general principles of the theory. The validity and reliability of the tool were established, and appropriate statistical methods, including the arithmetic mean, standard deviation, and percentage weight, were utilized to evaluate the reality of the practice.

The research findings indicated that the level of practice of constructivist theory principles by male and female biology teachers at the middle school level was low. This result does not meet the anticipated level necessary to achieve educational outcomes characterized by high efficiency and quality. While some principles of the theory were practiced at a moderate level, others were practiced at a low level.

References

المصادر والمراجع :

-جمال ، محمد (2019) : "التعلم النشط " ، كلية التربية ، جامعة بنها ، مصر .

-الخالدي ، جمال (2013) :" درجة ممارسة معلمي التربية الاسلامية ومعلماتها للتدريس البنائي" ، مجلة جامعة بابل ، 21(1) ، العراق .

-الدليمي ، عصام (2014) :"النظرية البنائية وتطبيقاتها التربوية "، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان.

-الزعانين ، جمال عبد ربه (2015) :"درجة توظيف معلمي العلوم للتدريس البنائي في حصص العلوم بمحافظات غزة وعلاقته ببعض المتغيرات " مجلة جامعة الاقصى (سلسلة العلوم الانسانية ) ، المجلد التاسع عشر ، العدد الاول ، غزة ، فلسطين.

-زيتون ، حسن حسين (2002) :"استراتيجيات التدريس رؤية معاصرة لطرق التعليم والتعلم " ، مكتبة عالم الكتب ، القاهرة ، مصر.

-زيتون ، حسن حسين وكمال عبد الحميد زيتون(2003) : التعلم والتدريس من منظور البنائية ، عالم الكتاب ، القاهرة ، مصر .

-زيتون ، عايش محمود (2007) : النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم .

-السامرائي ، قصي محمد ورائد ادريس الخفاجي (2014) :الاتجاهات الحديثة في طرائق التدريس ، دار دجلة ، الاردن

-سعادة ، جودت (2018) :" استراتيجيات التدريس المعاصرة" ، دار الميسرة للنشر والتوزيع ، عمان.

-السعود، راتب (2020) :" الاشراف التربوي مفهومه . ونظرياته . وأساليبه" ، دار طارق للنشر والتوزيع ، عمان . العدوان ، زيد وأحمد داود (2016) :"النظرية البنائية الاجتماعية وتطبيقاتها في التدريس " ، مركز ديبونو لتعليم التفكير ، عمان .

-عبيدات ، ذوقان واخرون (1984) :" البحث العلمي مفهومه وأدواته وأساليبه" ، مكتبة الوثائق الوطنية ، عمان .

-العساف ، صالح محمد (2007) :" المدخل الى البحث في العلوم السلوكية " ، العبيكان للنشر ، الرياض

-عطية ، محسن علي (2015) :"البنائية وتطبيقاتها استراتيجيات تدريس حديثة "، دار المنهجية للنشر ، عمان.

-العفون ، ناديا وحسين مكاون (2012) :"تدريب معلم العلوم وفقا للنظرية البنائية " ، دار الصفاء للنشر والتوزيع ، عمان .

-عليان ، ربحي مصطفى (2001) :"البحث العلمي أسسه،مناهجه وأساليبه،إجراءاته" ، بيت الافكار الدولية ، الآردن.

-عياش ،أمال ومحمد مصطفى العبسي (2013) :"مستوى معرفة وممارسة معلمي العلوم والرياضيات للنظرية البنائية من وجهة نظرهم " مجلة العلوم التربوية والنفسية ،(البحرين ) ، 14(3) .

-الغامدي ، عبدالله احمد أل عطية (2010) :"مدى معرفة مدرسي الاحياء في المرحلة المتوسطة مبادىء النظرية البنائية وممارساتها التدريسية " مشروع بحث غير منشور ، قسم المناهج وطرق التدريس ، كلية التربية ، جامعة الملك اسعود ، الرياض ، السعودية.

-فلبس ، دنس (2010) :"البنائية في التربية "، المترجم عمر الشيخ ، دار وائل ، عمان .

-القحطاني ، سالم بن سعيد واحمد بن سالم العامري ومعدي وال مذهب وبدران العمر (2004) : منهج البحث في العلوم السلوكية مع تطبيقات على spss .(ط2) ، مكتبة العبيكان ، الرياض ، السعودية.

-القحطاني ، منيرة بنت محمد بن عبدالله وصالح بن سليمان بن محمد الحديثي (2020) :" مستوى معرفة وممارسة مبادئ النظرية البنائية لدى معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة" مجلة كلية التربية ، جامعة الازهر ، العدد (185) ،ج1 . مصر.

-قرني ، زبيدة محمد (2013) :"استراتيجيات التعلم النشط المتمركز حول الطالب" ، اللمكتبة العصرية للنشر والتوزيع ، مصر .

-قطامي ، نايفة (2004 ) : "مهارات التدريس الفعال" ، دار الفكر ، عمان .

-الكيلاني ، ماجد ( 2015) :" التربية والتجديد " ، دار القلم ، دبي .

-المسعودي ، محمد وسنابل الهداوي (2018) :" استراتيجيات التدريس في البنائية والمعرفية ما وراء المعرفة ، دار الرضوان للنشر والتوزيع ، عمان .

-مصطفى ، عفاف (2014) :"استراتيجيات التدريس الفعال " ، دار الوفاء لدينا الطباعة والنشر ، الاسكندرية.

-المعجم الوسيط (ب .س) ، لبنان ، بيروت ، المكتبة العلمية ، الجزء الثاني .

-المغربي ، نبيل (2018) :"أبعاد التعلم" ، عمادة البحث العلمي ، جامعة القدس المفتوحة ، رام الله ، فلسطين.

-الموسوي ، نجم (2003) :"النظرية البنائية واستراتيجيات ما وراء المعرفة" ، دار الرضوان للنشر والطباعة ، عمان .

-ميلاد ، محمود (2015) :"علم نفس نمو الطفل المعرفي " ، دار الاعصار العلمي للنشر والتوزيع ، عمان.

-النوبي ، غاده (2016) : "النظرية البنائية" ، عالم الكتب ، القاهرة ، مصر.

-وجيه ، محجوب (2005) :" أصول البحث العلمي ومناهجه" ، ط 2 ، دار المناهج للنشر والتوزيع ،عمان.

ترجمة المصادر والمراجع العربية :Arabic sources

Jamal, Mohamed (2019). Active Learning. College of Education, Benha University, Egypt.

Al-Khalidi, Jamal (2013). "The Degree of Practicing of Islamic Education Male and Female Teachers in Constructivist Teaching," University of Babylon Journal, 21(1), Iraq.

Al-Dulaimi, Issam (2014). “Constructivist Theory and Its Educational Applications”. Safa Publishing and Distribution House, Amman.

Al-Zaanin, Jamal Abid Rabah (2015). "The Degree of Utilization of Constructivist Teaching by Science Teachers in Science Classes in Gaza Governorates and Its Relationship to Certain Variables," Al-Aqsa University Journal (Humanities Series), Vol. 19, Issue 1, Gaza, Palestine.

Zeitoun, Hassan Hussein (2002). “Teaching Strategies: A Contemporary Perspective on Teaching and Learning Methods”. Al-Alam Al-Kutub Library, Cairo, Egypt.

Zeitoun, Hassan Hussein, & Kamel Abdel Hamid Zeitoun (2003). “Learning and Teaching from a Constructivist Perspective”. Al-Alam Al-Kutub, Cairo, Egypt.

Zeitoun, Ayesh Mahmoud (2007). “Constructivist Theory and Science Teaching Strategies”.

-alsaamaraayiy , qisayu muhamad warayid adris alkhafajiu (2014) :aliatijahat alhadithat fi tarayiq altadris , dar dijlat , alardin

Saadeh, Joudat (2018). “Contemporary Teaching Strategies”. Al-Maysara Publishing and Distribution House, Amman.

Al-Saud, Rateb (2020). “Educational Supervision: Its Concept, Theories, and Methods”. Tareq Publishing and Distribution House, Amman.

Obaidat, Thoqan et al. (1984). “Scientific Research: Its Concept, Tools, and Methods”. National Documents Library, Amman.

Al-Assaf, Saleh Mohammed (2007). “Introduction to Research in Behavioral Sciences” . Obeikan Publishing, Riyadh.

Atiya, Mohsen Ali (2015). “Constructivism and Its Applications: Modern Teaching Strategies”. Almanhajiah Publishing House, Amman.

Al-Afoun, Nadia & Hussein Makoun (2012). “Training Science Teachers According to the Constructivist Theory”. Safa Publishing and Distribution House, Amman.

Alian, Rabeh Mustafa (2001). “Scientific Research: Its Foundations, Methods, and Procedures”. International Ideas House, Jordan.

Ayyash, Amal & Mohammed Mustafa Al-Absi (2013). "The Level of Knowledge and Practice of Science and Mathematics Teachers Regarding Constructivist Theory from Their Perspective," Journal of Educational and Psychological Sciences* (Bahrain), 14(3).

Al-Ghamdi, Abdullah Ahmed Al-Atiyah (2010). "The Extent of Middle School Biology Teachers' Knowledge and Practice of Constructivist Theory Principles," Unpublished Research Project, Department of Curriculum and Teaching Methods, College of Education, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia.

Phillips, Dennis (2010). “Constructivism in Education”. Translated by Omar Sheikh, Wael Publishing House, Amman.

Al-Qahtani, Salem bin Saeed, Ahmed bin Salem Al-Amri, Maddi Wal-Madhhab, & Badran Al-Omar (2004). “Research Methodology in Behavioral Sciences with SPSS Applications” (2nd Ed.), Obeikan Library, Riyadh, Saudi Arabia.

Al-Qahtani, Munira bint Mohammed bin Abdullah & Saleh bin Suleiman bin Mohammed Al-Hadithi (2020). "The Level of Knowledge and Practice of Constructivist Theory Principles Among Middle School Science Female Teachers," Journal of the College of Education, Al-Azhar University, Issue (185), Part 1, Egypt.

Qarni, Zubaida Mohammed (2013). “Student-Centered Active Learning Strategies”. Modern Library for Publishing and Distribution, Egypt.

Qatami, Naifah (2004). “Effective Teaching Skills”. Dar Al-Fikr, Amman.

Al-Kilani, Majid (2015). “Education and Renewal*. Al-Qalam Publishing House, Dubai.

Al-Masoudi, Mohammed & Sanabel Al-Haddawi (2018). “Teaching Strategies in Constructivism and Meta-Cognition”, Al-Radwan Publishing and Distribution House, Amman.

Mustafa, Afaf (2014). “Effective Teaching Strategies”. Al-Wafaa Printing and Publishing House, Alexandria.

-almuejam alwasit (b .s) , lubnan , bayrut , almaktabat aleilmiat , aljuz' althaan

Al-Maghribi, Nabil (2018). “Dimensions of Learning”. Scientific Research Deanship, Al-Quds Open University, Ramallah, Palestine.

Al-Moussawi, Najm (2003). “Constructivist Theory and Meta-Cognition Strategies”. Al-Radwan Publishing and Printing House, Amman.

Milad, Mahmoud (2015). “The Cognitive Developmental Psychology of the Child”. Scientific Cyclone Publishing and Distribution House, Amman.

Al-Nubi, Ghada (2016). “Constructivist Theory”. Al-Alam Al-Kutub, Cairo, Egypt.

Wajih, Mahjoub (2005). “Foundations and Methods of Scientific Research” (2nd Ed.), Dar Al-Manahij Publishing and Distribution House, Amman.

المصادر والمراجع الاجنبية: References

Fahmy ,Muhammad Shamil Bahaa El-Din (2005) : Statistics without suffering –Part One , first edition , Research Center , Saudi Arabia

Published

2025-06-02

How to Cite

[1]
سماء ابراهيم عبدالله, “The reality of biology teachers’ practice of the constructivist theory principles in the middle school stage from the supervisors’ perspective”, jfath, vol. 29, no. 2, pp. 486–508, Jun. 2025.