The Styles of Facing Identity Crises and Its Relationship with Socialization for High School Students

Authors

  • Ayad Hashim Mohammed University of Diyala College of Education for Humanities
  • Jehaan Zahim Mohammed Zake General Directorate of Education of Diyala

Keywords:

identity crises, socialization

Abstract

    This research aims to identify “the Styles of Facing Identity Crises and Its Relationship with Socialization for sample of study”, and to identify the differences of identity crises according to gender variables and study class and to identify the level of socialization according to gender variables and study class. The sample of study contained (200 male and female students) at High School at Governorate of Diyala. The amount of males were (100 students) and females were (100 students) of the three stages (fourth, fifth, and sixth). The measurement of identity crises was used prepared by (AL-Aboude, 2013) and socialization measurement prepared by (Mahdi, 2009) after checking validity and stability. The statistical law Pearson Correlation Coefficient between the identity crises variables and socialization. It has been noticed that there is powerful relationship between socialization and identity crises. The sample of current research generally had the awareness of reduced level of identity crises and there is no interaction available between variables of (gender and specialization) in identity crises between Academic and Literally specializations for research sample.

References

المراجع العربية :

جون كونجر ، ١٩٨٦ أسس سيكولوجية الطفولة والمراهقة (ترجمة د ، أحمد عبد العزيز سلامة) مكتبة الفلاح ، الكويت.

زهران،حامد عبد السلام ، (١٩٨١)،علم نفس النمو (الطفولة والمراهقة)،ط٢،عالم الكتاب القاهرة .

أبو جادو،صالح محمد علي(١٩٩٨)،سيكولوجية التنشئة الاجتماعية ، ط١ دار المسيرة ،عمان ، الأردن.

عبد الرحمن، محمد. (١٩٩٨) . نظريات الشخصية. ط١ .دار قباء للنشر والتوزيع. القاهرة. مصر.

ألغامدي ،حسين عبد الفتاح(٢٠٠١) تشكل أزمة هوية الأنا لدى عينة من الجانحين وغير الجانحين بالمنطقة الغربية في المملكة العربية السعودية، المجلة العربية للدراسات الأمنية والتدريب و أكاديمية نايف للعلوم الأمنية ،المجلد الخامس ، عدد ٣٠ : ١٨٢-٢١٣ .

محمود,احمد محمد نوري(2011) ازمة الهوية لدى طلبة المرحلة الاعدادية,مجلة البحوث التربوية والنفسية ,جامعة الموصل (31).

زين العابدين درويش (1999)علم النفس الاجتماعي، أسسه وتطبيقاته، دار الفكر العربي، القاهرة ، صـ 68.

عبد الفتاح تركي موسى(1998)التنشئة الاجتماعية ( منظور إسلامي)، المكتب العلمي للنشر والتوزيع، القاهرة، ، صـ2.

علي ليلة (2006) : الطفل والمجتمع التنشئة الاجتماعية وأبعاد الانتماء الاجتماعي، المكتبة المصرية،القاهرة، صـ193.

محمد عاطف عيث(1979) قاموس علم الاجتماع، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة ، صـ449.

زينب حسن المهدي(2006) دور الضوابط والمحددات الاجتماعية في التنشئة الجمالية لدى أفراد المجتمع، رسالة دكتوراة، قسم أصول التربية الفنية، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، صـ14.

وزارة التربية (١٩٧٧) نظام المدارس الثانوية ، رقم (٢)لسنة١٩٧٧مطبعة وزارة التربية،بغداد، العراق.

جابر عبد الحميد جابر (1990 ) : نظريات الشخصية . البناء . الديناميات .النمو . طرق البحث .التقويم . القاهرة : دار النهضة ، ط1.

محمد السعيد أبو حلاوة(د.ت ) :النمو الاجتماعي الانفعالي في ضوء نموذجي إريك إريكسون وبينجهام وستراكير . ورقة عمل ، المكتبة الإلكترونية ، .www.gulfkids.com

باربرا أنجلر (1991) : مدخل إلي نظريات الشخصية .ترجمة فهد بن عبد الله بن دليم .مكة المكرمة : مكتبة التراث ، ط1.

الزهراني (٢٠٠٥)،( عبد االله محمد ،النمو النفسي ، اجتماعي وفق نظرية اريكسون وعلاقته بالتوافق والتحصيل الدراسي لدى عينة من طلاب وطالبات المرحلة الثانوية بمدينة الطائف ، جامعة ام القرى ، كلية التربية ، قسم علم النفس ،رسالة ماجستير غير منشورة.

احمد ،سهير كامل (٢٠٠٣)،سيكولوجية الشخصية ،مركز الإسكندرية للكتاب ،الإسكندرية.

الحجازي ، عيسى ، الشباب العربي ومشكلاته ، الطبعة الأولى ، الكويت ، ١٩٨٤.

د.أحمد مبارك الكندري في كتابه "علم النفس الأسري"، ص 23،كلية علوم التربية الأساسية.

روبرت مكايفين ، رتشارد غروس ، مدخل إلى علم النفس الاجتماعي.

خليل قطب أبو قرة(1996) سيكولوجيا العدوان، مكتبة الشباب ،ص 149.

حمدان ، محمد زياد (1989) ، تقييم التحصيل اختباراته و عملياته و توجيهه للتربية المدرسية ، عمان ، دار التربية الحديثة.

العبودي، علاء عبد الحسن حبيب عيسى (2013)، فاعلية الذات والانتماء الاجتماعي وأزمة الهوية لدى العاطلين عن العمل وأقرانهم من طلبة الجامعة : دراسة مقارنة ، جامعة بغداد. ، كلية التربية، إبن الهيثم.

الكبيسي، وهيب مجيد (2010)، الاحصاء التطبيقي في العلوم الاجتماعية ،ط1، موسسة مصر، مرتضى للكتاب العراقي، بيروت.

الزوبعي، عبد الجليل و اخرون (1981)، الاختبارات و المقايس النفسية، دار الكتب، جامعة الموصل، الموصل.

عبدالهادي، نبيل (2001)، القياس والتقويم التربوي واستخدامه في مجال التدريس الصفي، دار وائل للطباعة والنشر، عمان، الاردن.

الدلیمي ، إحسان علیوي ( 2010) القیاس والتقویم في العملیة التعلیمیة ، ط٢ ، دار الكتب والوثائق ، بغداد .

عبد الرحمن عيسوي (1985)، القياس و التجريب في علم النفس و التربية ، الاسكندرية، دار المعارف الجامعية.

ثورتدايك ، روبرت واليزابيث هيجن (1989) القياس والتقويم في علم النفس والتربية ، ترجمة عبد االله زيد الكيلان وعبد الرحمن عدس ، عمان ، مركز الكتاب الاردني.

المراجع الاجنبية:

Berzonsky, M.D & Kulk, L.S. (2005). Identity style, psychological maturity and academic performance. Personality and Individual Differences, 39, 235- 247.

Erikson, E.H. (1970). Reflections on the dissent of contemporary youth., International Journal of Psychoanalysis, 51, 11-22.

Ongchlu,A.S.(1981)Identit crisis in adolescence,Vol,Xvi ,no.63,p.629-632.

Berzonsky, M.D. (2007). Identity formation: The role of identity processing style and cognitive processes. Available online at: www. sciencedirect.com.

Erikson, Erik H. (2009). Encyclopædia Britannica. Ultimate Reference Suite. Chicago: Encyclopædia Britannica.

Ebel, R. L.(1972):Essential of educational measurement2th, New Jersey: Prentice Hall, Inc, Englewood Cliffs USA.

Crocker, L. and Algina, J. 1986. Introduction to classical and modern test theory. New York: Holt, Rinehart.

Nunnally , J . C . 1978 . Psychometric Theory . 2nd ed. New York : McGraw – Hill .

Zeller،R.A & Carmines، E.G. ( 1980 ): Measurement in the social sciences the link Between theory and Data . London، Cambridge University .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
اياد هاشم محمد and جيهان زاحم محمد زكي, “The Styles of Facing Identity Crises and Its Relationship with Socialization for High School Students”, jfath, vol. 22, no. 4, pp. 41–74, Aug. 2023.