The Effect of Entwistle Model in Developing Skills beyond Knowledge for Intermediate Students at History Material
Keywords:
Entwistle Model, Skills, and HistoryAbstract
This research aims to identify “The Effect of Entwistle Model in Developing Skills beyond Knowledge for Intermediate Students at History Material” through checking the validity of the following hypotheses:
- There are no statistical significant differences at the (0,05) level between the rank scores of experimental group of those whom studied History according to steps of Entwistle Model and those of control group whom studied History material according to the followed traditional method in measuring the skills beyond post knowledge.
- There are no statistical significant differences at the (0,05) level between the rank scores of experimental group of those whom studied History according to steps of Entwistle Model measuring the skills beyond pre and post knowledge.
- There are no statistical significant differences at the (0,05) level between the rank scores of control group of those whom studied History according to the followed traditional method in measuring the skills beyond of pre and post knowledge.
The researcher implemented the experimental method with partial control for the two groups of research experimental and control. The sample of students were (64 students) divide into (32 experimental group) and (32 control group). They were chosen from Thiqar Governorate-Department of Nasiriya Education. The researcher equaled between the two groups in variables of (chronical age counted by months and scores of pre-test to measure beyond knowledge). The researcher taught the two chapters of Islamic History book at Second Stage for Intermediate Schools. The researcher constructed the behavioral objects of the historical subjects about (104 behavioral objects). The researcher build a scale for skills beyond knowledge in History material for Second Stage for Intermediate Schools about (30 items). Also, the measurement of skills beyond knowledge was implemented on the sample. After gathering the data from students they were treated statistically by using SPSS Program and at the end of the experiment the researcher reached to a result that: the students of the experimental group that studied History according to Entwistle Model superior to those of control group that studied history according to the traditional followed method in measuring skills beyond knowledge. The second hypothesis the superiority was to the favour of experimental group that studied History. As for the third hypothesis, there were no differences between the pre and post-test for skills beyond knowledge in History material.
According to the results of research the researcher recommends the necessity of using Entwistle Model in teaching Islamic History for Second Grade Students because having effect in developing skills beyond knowledge for the students. The researcher suggests conducting similar studies about the effect of Entwistle Model in teaching other educational materials like Geography, Arabic such as Eloquence and literature.
References
المصادر:-
- القرآن الكريم.
- إبراهيم,مجدي عزيز, التفكير من منظور تربوي ,ط1,عالم الكتب القاهرة.للنشر والتوزيع ,عمان,20005م.
- إبن خلدون, عبد الرحمن بن محمد(د,ت), مقدمة أبن خلدون,المجلد1,ط3,دار الكتب , بيروت, للبنان.
- أبن منظور جمال الدين محمد عكرم ,لسان العرب، أعتنى بتصحيحه, أمين محمد عبدالوهاب ومحمد الصادق العبيدي, ط3، ج9, دار الإحياء التراث العربي,بيروت-لبنان,1999م.
- الاسدي, عباس حنون مهنا, علم النفس المعرفي, مطبعة العدالة دار الكتب ,الكتب والوثائق بغداد- العراق,2013م.
-الأمين, شاكر ومحمود واخرون, أصول تدريس المواد الإجتماعية,مكتبة الصياد, بغداد,1997م.
- ------- أصول تدريس المواد الإجتماعية,ط5,مطبعة وزارة التربية- بغداد,1983م.
- برغوث، محمود محمد فؤاد،أثر استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة عل تنمية بعض المهارات في التكنلوجيا لطلاب الصف السادس الاساسي بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة غزة ،فلسطين,2008م.
- البكر,رشيد أبن النوري, تنمية التفكير من خلال المنهج المدرسي,ط1,مكتبة الرشيد,الرياض,2002م.
- جمهورية العراق-وزارة التربية ,منهج الدراسة المتوسطة، ط1، شركة الفنون للطباعة المحدودة، العراق,1990م.
- حسون، سناء, قلق الامتحان وعلاقته بالمهارات ما بعد المعرفية لدى طلبه ثانويات المتميزين, أطروحة دكتوراه غير منشورة, الجامعة المستنصرية –كلية التربية,2006م.
- الحديدي مجيد حميد , أثر تدريس التاريخ على وفق استراتيجية سوم في تحصيل طلاب الصف الخامس الأدبي وتنمية مهاراتهم فوق المعرفية, رسالة ماجستير غير منشورة الجامعة المستنصرية كلية التربية,2012م.
- الدليمي,خالد جمال حمدي,المستويات المعرفية للأسئلة الإمتحانية في ضوء تحليل محتوى مادة التاريخ للسادس الإبتدائي, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية الأساسية, جامعة ديالى,2001م.
-*- الدليمي , احسان وعدنان المهداوي,(2005), القياس والتقويم في العملية التعليمية, دار الوثائق بغداد.
-الريماوي, محمد عودة, وآخرون,علم النفس العام, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان الاردن,2006م.
- زاير, سعد علي, سماء تركي داخل , اتجاهات حديثة في تدريس اللغة,ج1,دار المرتضى , شارع المتنبي, بغداد2012م.
- الزبيدي, الشيخ محمد مرتضى الحسيني,تاج العروس, تحقيق علي هلالي,ط2,دار التراث العربي، الكويت.2004م.
- السلامي, عامر سالم, ما وراء المعرفة, مكتب الامير للطباعة والاستنساخ, باب المعظم, بغداد.2012م.
- شحاته, حسن, زينب النجار, معجم المصطلحات التربوية والنفسية, الدار المصرية اللبنانية.2003م.
- طنطاوي,محمود ,إستراتيجيات تدريس المواد الاجتماعية, مكتبة الفلاح و الكويت,1982م.
-الصباطي،ابراهيم سالم ورمضان ،محمد رمضان، الفروق في اساليب التعلم لدى طلاب الجامعة في ضوء التخصص ومستوى التحصيل الدراسي،كلية التربية جامعة الملك فيصل،2002م.
- الطيطي, محمد حمد ,الدراسات الإجتماعية, دار المسيرة ,عمان الاردن,2002م.
- عباس, محمد خليل وآخرون,مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس,ط1,دار المسيرة, عمان-الأردن,2007م.
- العساف, صالح بن حمد ( 1987),المدخل الى البحث في العلوم السلوكية, ط1, الرياض.
- العسكري, كفاح يحيى صالح , مهارات التفكير المعرفية, رند للطباعة والنشر, دمشق، سوريا,2010م.
- العلوي, ضحى محمد جبر ,أثر أستراتيجية التدريس التبادلي في التحصيل وتنمية مهارات تفكير ماوراء المعرفة لدى طالبات الصف الرابع الادبي لمادة علم الاجتماع. رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة بغداد, كلية التربية للعلوم الانسانية أبن رشد,2012م.
- عبدالرحمن, أنور حسين, وعدنان حقي شهاب زنكنة, الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الإنسانية والتطبيقية, ط1, دار الكتاب بغداد.2007م.
- عطية، محسن علي ، النماذج لاستراتيجيات التعلم، دار المسيرة، عمان، الاردن,2016م
- علي, يوسف, محمد المشهداني,(2014)التعلم واساليب التفكير, دار المسيرة, الاردن.
-علي, محمد السيد, اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرق التدريس,دار المسيرة للنشر والتوزيع الادردن,2011م.
- العفون,نادية حسين, منتهى مطشر عبدالصاحب ,(2012), التفكير وأنماطه ونظرياته وأساليب تعليمه وتعلمه, دار الصفاء للنشر والتوزيع, عمان الاردن.
- العوضي,عبداللطيف محمد صالح,تدريس التاريخ بالوثائق التاريخية والتلفزيون التعليمي,ط1,مطبعة الكويت.1986م.
- الفراهيدي, الخليل بن أحمد, كتاب العين, ترتيب وتحقيق, د.عبد المجيد هنداوي, ج4, ط1, دار الكتب العلمية بيروت لبنان,2003م.
- قطامي, يوسف, وقطامي نايفة, نماذج التدريس الصفي, دار الشروق للنشر والتوزيع-عمان-الاردن.1998م.
-قطامي, نايف, مهارات التدريس الفعال, دار الفكر للطباعة والنشر ط 3, عمان الاردن,2013م
- كرويلي,أرثر, الإبداع في التربية والتعليم,ترجمة سعيد مقبل,مكتبة الشقري,الرياض,2002م.
- اللقاني, احمد حسين , رضوان برنس, تدريس المواد الإجتماعية,ط4,عالم الكتب مطبعة التقدم, القاهرة مصر.1986م.
- مرعي ,توفيق, والحيلة محمد ,تفريد التعليم, ط2, دار الفكر,عمان الاردن,2002م.
-ملحم ، سامي محمد،سيكولوجية التعلم والتعليم الأسس النظرية والتطبيقية، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان، الاردن,2006م.
- ملحم, سامي محمد,مناهج البحث في التربية وعلم النفس,ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان,2000م.
- مهدي ,عباس عبد واخرون,أسس التربية, مديرية دار الكتب للطباعة والنشر,جامعة بغداد,1993م.
- المهداوي عدنان محمود, والدليمي إحسان , القياس والتقويم في العملية التعليمية, دار الوثائق بغداد,2005م.
- نوفل, ومحمد بكر, وسعيفان, محمد قاسم , دمج مهارات التفكير في المحتوى الدراسي, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان –الاردن.2011م.
- نوفل, محمد بكر, وعواد فريال محمد , التفكير والبحث العلمي,دار المسيرة للنشر,عمان الأردن, 2010م.
- الهاشمي, عبد الرحمن, والدليمي, طه علي حسين, استراتيجيات حديثة في فن التدريس, ط1, دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان، الاردن,2009م.
- الهيتي,هادي نعمان,وحامد عبد الحسين,القيم المعقدة والمعوقة للتنمية,دراسة ميدانية في بغداد,وزارة العمل والشؤون الاجتماعية والجنائية,بغداد,1985م.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.