The effect of using the cumulative learning strategy on the skillful performance of the students of the Department of Art Education in the planning subject

Authors

  • Soha Saadi Mohammed كلية التربية الرياضية للبنات

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/3/12

Abstract

The effect of using Synthesis learning strategy in
performance skills for the students of Art education
department in sketch
Abstract :
Experimental studies have proved the necessity and
importance of to depend on clear and targeted strategeis in
learning skills, especially in the arts, which often depend on the
skill in the completion of art works.
Based on that, the researcher sees that showing the
effect of using Synthesis learning strategy in performance skills
for the students of Art education department in sketch subject
through achieving the aim of this research in the design of
lesson plans in the subject of operational sketch according to
Synthesis learning strategy to develop the performance skills for
students, And measure the impact of the strategy in performance
skills for students in the Department of Art Education in sketch
subject and applied to an experimental sample of students of art
education department in Art Education College – first stage for
the academic year 2010-2011
To achieve these aims null hypothesis has been
identified (No statistically significant differences on the level of
0,05 between the average scores of the experimental group in
the pre test and the average of thrie scores in the post test.
The whole research was consist of 113 students, the
sample was chosen of (15) students.
To meet the requirements of research, (4) lesson plans
has been desogned and a pre and post test of performance skills
and use a range of statistical methods (test and Cookson) to
show the search results. After achieving the research hypothesis
conclusions and recommendations concerned with the research
has been developed after showing the results and discussing
them

References

المصادر :

١ .ابو الرب، احمد محمود، اسس تعليم المهارات، مجلة رسالة المعلم، المجلد ٣١،

العدد ٤ ،الاردن، ١٩٩٠.

٢ .ابو ريان، حسين محمد واخرون، اصول اس تراتيجيات ال تعلم والتعل يم، النظري ة

والتطبيق، دار الثقافة للنشر والتوزيع المملكة الاردنية الهاشمية، ٢٠٠٩.

٣ .الجميلي، اكرم، التخطيط للتدريب، الدورة التدريسية العربية في ط رق الت دريس

واستخدام التقنيات التربوية الحديثة في التعلم التقني، غير منشورة، الجمهورية

العربية اليمنية، ١٩٨٥.

٤ .الحميدان، اميرة، موقع العملاق العربي، الرياض، ٢٠٠٣, .gov, Art. www

salt 128, htm1.

٥ .امام ،مختارحميدة، مهارات التدريس ،ط١، مكتبة زهراءال شرق للن شر، الق اهرة

.٢٠٠٠،

٦ .جلال ، سعد ،القياس النفسي ،القاهرة ،دار الفكر العربي ، ٢٠٠١.

٧ .حسين، جواد نعمة ، اثر وحدات نمطية تعليمية في مادة التخطيط والالوان على

نتاجات طلبة قسم التربية الفنية ، كلية الفن ون الجميل ة ، جامع ة بغ داد ،رس الة

غير منشورة .١٩٩٨.

٨ .حيدر، كاظم، التخطيط والالوان، جامعة بغداد، مطابع جامعة الموصل، ١٩٨٤ .

٩ .الرماح، سهى علي عبد الباقي، بناء انموذج لتقويم النتاجات التشكيلية واس تعماله

في تقويم نتاجات – طلبة ق سم التربي ة الفني ة – كلي ة الفن ون الجميل ة – جامع ة

بغداد- اطروحة دكتوراه غير منشورة، بغداد، ٢٠٠٦.

١٠ .ال ساكني، س هاد ج واد ف رج، انم وذج تعليم ي لاتق ان مه ارة ف ن النح ت الب ارز

لطلب ة ق سم التربي ة الفني ة – كلي ة الفن ون الجميل ة – جامع ة بغ داد- رس الة

ماجستير غير منشورة، بغداد، ٢٠٠٠.

١١ .ال سكران، محم د احم د، اس اليب ت دريس الدراس ات الاجتماعي ة، دار ال شرق

للطباعة والنشر، عمان، ١٩٨٩.

١٢ .الشبلي، نسرين محمود شهاب، اثر انموذج توليفي من التعلم التجميعي والتحكم

والاتق ان ف ي اداء ف ن الفخ ار، رس الة ماج ستير غي ر من شورة، جامع ة بط واء-

كلية الفنون الجميلة، ١٩٩٧.

١٣ .ش علان، محم د س ليمان واخ رون، اتجاه ات ف ي اص ول الت دريس ف ي م دارس

التعليم الاساسية، ط١ ،دار الفكر العربي، بيروت، ١٩٨١.

١٤ .عب و، ف رج، عل م عناص ر الف ن، ج١ن وزارة التعل يم الع الي والبح ث العلم ي،

جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة، دار دلفين، ميلانو، ايطاليا، ١٩٨٢.

PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com

العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب ٢٠١٢ م. سھى سعدي محمد

-٢١٧-

١٥ .العتاب، عبد الجبار خزعل ح سن، اث ر اس تخدام طريق ة النمذج ة عل ى نتاج ات

الطلبة في موضوع التخطيط لطلبة قسم التربية الفنية – كلية الفنون الجميلة –

جامعة بغداد- رسالة ماجستير غير منشورة، بغداد، ١٩٩١.

١٦ .فؤاد، عبد اللطيف، المن اهج واس تعمال تطبيقاته ا وتق ويم اثره ا، مكتب ة م صر،

القاهرة، ١٩٩٧.

١٧ .مازن، حسام، المهارات اليدوية واهمية اك سابها للتلامي ذ ف ي ت دريس الكيمي اء،

مجلة التربية، ١٩٨٦.

١٨ .موس ى، س عدي لفت ه، طرائ ق ت دريس التربي ة الفني ة، وزارة التعل يم الع الي

والبح ث العلم ي، – كلي ة الفن ون الجميل ة – جامع ة بغ داد، مكتب ة الطباع ة

المركزي، ١٩٩٠.

١٩ .موس ى، س عدي لفت ه، طرائ ق وتقني ات ت دريس الفن ون، وزارة التعل يم الع الي

والبحث العلمي، مطبعة السعدون، بغداد، ٢٠٠١.

٢٠ .ن شواي، عب د الحمي د، عل م ال نفس الترب وي، ط٦ ،مؤس سة الرس الة، بي روت،

١٩٧٠

المصادر الاجنبية:

-Joyce, B. Weil M- Models of teaching (2 nd. Ed) New Jersy

Prentice – Hall, Inc, 1980.

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م. سهى سعدي محمد, “The effect of using the cumulative learning strategy on the skillful performance of the students of the Department of Art Education in the planning subject”, jfath, vol. 16, no. 3, pp. 1–23, Aug. 2023.