The effectiveness of the (swom) strategy in the achievement of chemistry for fifth grade female students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/3/13Abstract
ABSTRACT :
This thesis aim to know the role of swom strategy in
achieving the chemistry the students of fifth class scientific form
verifications by the truth of the following assumptions
There aren’t any differences has statistics approach at the
level of (0.05) between the average of marks achieved by the
students of experimental group whom studied the subject of
chemistry by the swom strategy , the average marks of students
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ م.م. ھیام غائب حسین
-٢٢٨-
achievement in the control group whom studied the same subject
, by the traditional method .
The sample of the study of (60) fifth class scientific female
students. They are chosen randomly and about (30) female
students in each group.
The study groups are equalized in accordance with the
following variables ( age in month , previous academic ,
achievement chemistry of fourth class , intelligence )
An achievement in chemistry test consists of (50)
objectives questions and subjective has been constructed by the
researcher. The test items covers only the first five levels of
Bloom domain.
Validity is achieved through exposing test to number of experts.
Reliability is achieved.
And also find item difficulty and discriminating power for each
item and effectiveness of the distracters have been achieved.
Data are statistically processed by the use of (t-test) formula for
two independent samples.
The study has arrived at that there is statistically
significant difference between the two study groups in
achievement retention and in favor of experimental group.
The researcher conclude that The swom strategy has great
activity than the tradition in achieve the education within the
limits of study. Depend on swom strategy while studied the
chemistry inside secondary schools
References
المصادر
اولا : العربية
١ .ابراهيم كاظم ابراهيم واخرون ، ١٩٩٠ ، واقع المناهج الدراسية ف ي جامع ة
بغداد وافاق تطويرها ، مركز البحوث التربوية والنفسية ، بغداد
٢ .ابو حطب ، فؤاد واخ رون ، ١٩٨٧ ، التق ويم النف سي ، ط٢ ، مكتب ة الانجل و
المصرية ، القاهرة
٣ .ابو جادو ، محم د عل ي ونوف ل محم د بك ر ، ٢٠٠٧ ، تعل يم التفكي ر النظري ة
والتطبيق ، دار المسيرة للطباعة والنشر ، عمان
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ م.م. ھیام غائب حسین
-٢٤٨-
٤ .احمد سليمان عودة وفتحي حسن مكاوي ، ١٩٩٢ ، اساسيات البح ث العلم ي
في التربية والعلوم الانسانية ( عناصر البحث ومناهج ه والتحلي ل الاح صائي
لبياناته ، ط٢ ، مركز بيضون ، الاردن
٥ ، ....... .١٩٩٨ ، القياس والتقويم في العملي ة التدري سية ، ط٢ ،دار الام ل ،
الاردن
٦ ، ........ .٢٠٠٢ ، القياس والتقويم في العملية التدريسية ، ط٥ ، دار الامل ،
الاردن
٧ .احمد عبادة ، ٢٠٠١ ، قدرات التفكير الابتكاري والذكاء والتحصيل الدراسي
في مرحلة التعليم الاعدادي ، مركز الكتاب للنشر ، القاهرة
٨ .ت وق ،مح ي ال دين وعب د ال رحمن ع دس ، ١٩٨٣ ، اساس يات عل م ال نفس
التربوي ، مطبعة مالطة ، انترنيت
٩ .ج ابر عب د الحمي د ج ابر واحم د خي ري ك اظم ، ١٩٧٨ ، من اهج البح ث ف ي
التربية وعلم النفس ، ط١ ، القاهرة ، دار النهضة العربية
١٠ .ج رار ، ع ادل احم د ، ١٩٨٨ ، الكيمي اء ف ي حياتن ا ، ط١ ، دار
الكرمل ، عمان
١١ .ح سن ح سين زيت ون ، ٢٠٠١ ، ت صميم الت دريس رؤي ة منظومي ة ،
عالم الكتب ، القاهرة
١٢ .الحيل ة ، محم د محم ود ، ٢٠٠٣ ، طرائ ق الت دريس واس تراتيجياته ،
دار الكتاب الجامعي ، العين ، الامارات العربية المتحدة
١٣ .داود ماهر محمد ومجيد مهدي محمد ، ١٩٩١ ، اساسيات في طرائق
التدريس العامة ، مطبعة الحكمة ، الموصل
١٤ .الديب ، فتحي ، ١٩٨٦ ، الاتجاه المعاصر في تدريس العلوم ، ط٣،
دار القلم للنشر والتوزيع ، الكويت
١٥ .الدايني ، بتول محمد جاسم ، ٢٠٠١ ، اثر التدريس على وفق انموذج
وودز في تحصيل تلامذة الصف الخامس الابت دائي ف ي م ادة العل وم العام ة ،
رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية الاساسية ، جامعة ديالى
١٦ .راف ن ، ج ي س ي ، ١٩٨٣ ، اختب ار الم صفوفات المتتابع ة القياس ية ،
ترجمة فخري الدباغ واخرون ، الموصل ، جامعة الموصل
١٧ .الربيعي ، احلام علي محمود ، ٢٠٠٢ ، اثر استخدام التعليم التعاوني
ف ي تح صيل طالب ات ال صف الخ امس العلم ي ف ي م ادة الكيمي اء وتفكي رهن
العلمي ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلي ة التربي ة – اب ن الهي ثم ، جامع ة
بغداد
١٨ .الزهيري ، جميلة كاظم مجيد ، ٢٠٠٦ ، اث ر انم وذج جي رلاك وايل ي
ف ي تح صيل طالب ات ال صف الخ امس العلم ي ف ي م ادة الكيمي اء وتفكي رهن
العلمي ، كلية التربية الاساسية ، جامعة ديالى
١٩ .الزوبع ي ، عب د الجلي ل اب راهيم ، ١٩٨١ ، الاختب ارات والمق اييس
النفسية ، جامعة الموصل ، دار الكتب للطباعة والنشر
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ م.م. ھیام غائب حسین
-٢٤٩-
٢٠ .زيتون ، عايش محم ود ،١٩٩٤ ، اس اليب ت دريس العل وم ، ط١ ،دار
الشروق للنشر والتوزيع ، عمان
٢١ .سامي سلطي ع ريفج وخال د ح سين ، ١٩٨٧ ، ف ي القي اس والتق ويم ،
ط٣ ، عمان ، الاردن
٢٢ .ال سنجاري ، عب د ال رزاق ياس ين ، ١٩٩٧ ، اث ر اس تخدام ث لاث
استراتيجيات تدريسية في تصحيح المفاهيم الخاطئة لدى طلبة ال صف الراب ع
ف ي ق سم الفيزي اء ، كلي ة التربي ة – اب ن الهي ثم ، جامع ة بغ داد ، اطروح ة
دكتوراه غير منشورة
٢٣ .شعراوي ، احسان مصطفى وفتحي علي يونس ، ١٩٨٤ ، مقدمة في
البحث التربوي ، دار الثقافة للطباعة والنشر ، القاهرة
٢٤ .الظاهر ، محمد زكريا واخرون ، ١٩٩٩ ،مبادئ االقياس والتقويم في
التربية،ط١،دار الثقافة،عمان
٢٥ .عادل عبد الغني عبد الغف ور ،٢٠٠٠،اث ر اس تخدام الحاس وب (وس يلة
توضيحية) في تدريس الكيمياء الفراغية في التحصيل الدراسي للطلبة وتنمية
تفكيرهم العلمي ، اطروحة دكتوراه ( غير منشورة ، كلية التربية- ابن الهيثم
، جامعة بغداد )
٢٦ .العزاوي ، حسن علي محمود صالح ، ٢٠٠٠ ،فاعلية دورة التعلم في
تحصيل طلاب الصف الخامس العلمي في مادة الاحياء وتنمي ة مفه وم ال ذات
، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية – ابن الهيثم ، جامعة بغداد
٢٧ .عزيز حنا داود وانور ح سين عب د ال رحمن ، ١٩٩٠ ، من اهج البح ث
التربوي ، ط١ ، دار الحكمة ، بغداد
٢٨ .علاوي ، محمد ح سن ومحم د ن صر ال دين رض وان ، ٢٠٠٠ ،قي اس
التربية الرياضية وعلم النفس الرياضي ، دار الفكر العربي، القاهرة
٢٩ .فه د عل ي ح سين واخ رون ، ١٩٧٦ ، الكيمي اء اللاع ضوية (الج زء
الاول)، مطبعة كلية العلوم ، جامعة بغداد
٣٠ .ق لادة ، ف ؤاد س ليمان ، ١٩٨١ ،الاساس يات ف ي ت دريس العل وم ،
الاسكندرية ، دار المطبوعات الجديدة
٣١ .كوجك ، كوثر حسين ، ١٩٩٧ ، اتجاهات حديثة ف ي المن اهج وط رق
التدريس ، ط١ ، عالم الكتب ، القاهرة
٣٢ .لطف ي برك ات احم د ، ١٩٨١ ، دراس ات ف ي تط وير التعل يم ، دار
المريخ للنشر ، الرياض
٢٠٠٥ ، ظبي ابو ، alaseery@maktoob.com ، ادراك مركز. ٣٣
٣٤ .م صطفى عب د ال سميع محم د ، ١٩٩٩،تكنولوجي ا التعل يم – دراس ات
عربية ، ط١ ، مركز الكتاب للنشر ، القاهرة
٣٥ .الهاش مي ، عب د ال رحمن ، و ط ه عل ي ح سين ال دليمي، ٢٠٠٨،
استراتيجيات حديثة في فن التدريس ، عمان ، دار المناهج للنشر ، عمان
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
العدد الخمسون . مجلة الفتح . آب لسنة ٢٠١٢ م.م. ھیام غائب حسین
-٢٥٠-
٣٦ .وزارة التربية /جمهورية العراق ، لجنة ف ي وزارة التربي ة ، ٢٠٠٩،
الكيمياء للصف الخامس العلمي ، ط١٤ ، المطبعة الوطنية
ثانيا :-المصادر الاجنبية
Goet Z.E et . al ، ١٩٩٢Educational psychology ،
newyorkmacmatalln publishing co.
Scarren,D, 1975. Testing and howghton , new jersey,
prentice , hill ,
Schun , K, D.H, 2000 Learning Theories : An educational
perspective , (2nd
ed) newjersey : prentice . Hall , inc ,
Webstar , A.merrian , 1996 The new international
Dictionary of English Language in Abridged with seven
Language G and A Merriang .U.S.A.,
Wolfolk , A: 1987 Educational psychology , new jersey ,
prentice . Hall Englewood cliffs.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م.م. هيام غائب حسين
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.