The effect of mixing two types of feedback (quality - quantity) on improving the expressive performance of fifth grade students.
Abstract
Students often complain when they are asked to express orally or in writing a topic or an idea, and we see this clearly in the confusion between the lines of topics they write and their constant demand to write the topic at home to ask for help from any educated father, mother, brother or neighbor, and this is what the researchers touched from During the continuous complaints of male and female teachers about the students’ weakness in expression, which forces them to write ready-made topics that the students memorize in order to pass the exam, although the lesson of expression is the means that enables the student or the student to speak or express what is in himself in a sound language and helps him to organize his thoughts in a beautiful and sequential manner And help him to study other subjects. Therefore, it was necessary to exert more care and attention on the part of the teacher of the Arabic language to pay attention to the study of expression and to search for new methods and methods to overcome its difficulty. The researchers have influenced the use of two types of feedback in enhancing the students' outputs in expression to see the extent of its impact on improving expressive performance.
References
المراجع العربية والأجنبية
المراجع العربية
١ -احمد ، محمد عبد القادر ، طرق تعليم اللغة العربية ، مكتبة النهضة المصرية ، ط١،
القاهرة ، ١٩٨٣م.
٢ -الالوسي ، عبد الجبار عبد االله ، واخرون ، تدريس اللغة العربية لمرحلة الدراسة
الثانوية ، مديرية مطبعة وزارة التربية ، ط١ ، ١٩٩٠م.
٣ -البياتي ، عبد الجبار وزكريا اثنا سيوس ، الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية
وعلم النفس ، مطبعة الثقافة العالمية ، بغداد ، ١٩٧٧م.
٤ -الحيلة ، محمد محمود ، التصميم التعليمي نظرية وممارسة ، دار المسرة للنشر الاردن
، ١٩٩٩م.
٥ -داود ، عزيز حنا وانوار حسين ، مناهج البح ث الترب وي ، دار المكتب ة للطباع ة والن شر
، بغداد ، ١٩٩٠م.
٦ -الراوي ، احمد بحر ، ( اثر الرسوم في الاداء التعبيري لدى طلبة الصف الاول
المتوسط) ، جامعة بغداد ، كلية التربية ( ابن رشد ) ، ١٩٩٥ م ( رسالة دكتوراه غير
منشوره ).
٧ -الربيعي جمعه رشيد ، اثر استخدام التغذية الراجعة في تحصيل طلبة المرحلة الاعدادية
في مادة قواعد اللغة العربية ، مجلة كلية المعلمين ، العدد (١٦ (السنة ٦ الجامعة
المستنصرية – كلية المعلمين ، ١٩٩٩م.
٨ -رافت . ج. س ، اختيار المصفوفات المتتابعة القياس ، ترجمة فخ ري ال دباغ واخ رون ،
مطبعة جامعة الموصل ، ١٩٨٣م.
٩ -السيفي ، راضي رحمة جبر ( اثر اسلوبين تدريسيين على تحصل التلامذه في الاملاء )
، كلية التربية ، جامعة بغداد ، ١٩٨٠ . ( رسالة ماجستير غير منشورة .
١٠ -الطاهر ، علي جواد ، اصول تدريس اللغة العربية ، دار الرائد العربي ، ط٢،
بيروت ، ١٩٨٤م.
١١ -علاوي ، محمد حسن ومحمد نصر الدين ، القياس في التربية الرياضية وعلم
النفس الرياضي ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، ٢٠٠٠م.
١٢ -فان دالين ، ديوبولدب ، مناهج البحث في التربية وعلم النفس ترجمة محمد نوفل
واخرون ، ط٢ ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة ، ١٩٨٥م.
١٣ -الكبيسي ، وهيب مجيد ، وصالح حسن الداهري ، المدخل في علم النفس التربوي ،
ط١ ،مؤسسة حماده للخدمات والدراسات الجامعية ، الاردن ، ٢٠٠٠م.
١٤ -مرزوق ، مرزوق عبد المجيد احمد ، مستوى اداء المتعلم في ضوء استخدام
التغذية الراجعة ووضوح الاهداف ، مجلة اتحاد الجامعات العربية ، العدد (٢٥،(
الرياض ، ١٩٩٠م.
١٥ -نحلاوي ، عبد الرحمن ، الطرق الخاصة لتدريس اللغة العربية في المدارس
الابتدائية المطبعة التعاونية ، بغداد ، ١٩٦٢م.
١٦ -يونس ، فتحي على ، واحمد علي مدكور ، أساسيات تعليم اللغة العربية والتربية
الإسلامية ، دار الثقافة للطباعة والنشر ، القاهرة ، ١٩٨١م.
المراجع الأجنبية
- cloriana , R . B . etat . The Effects of Different feed back
strategies using computer A dminiisterd mnltlpie – choice
Qnestion for Edncational commnnications and Technology
washington , D . C . fed – 19992.
- Huang , J . C . The Effects of Tgpes of feed back on
Achievement and Attindes during compnter . Based
cooperative. Condition paper presented at the meeting of the
Association for Educational .communications and Technoiogy
californig fed – 1995.
- Websters third new intemational dictonary of English
langnage unbriged , willion Benton – 1971.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م. م كريم علوان عبد االله الزيدي، م . م باسمة احمد جاسم الجميلي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.