A comparative study between two models for teaching the chemical equation in the achievement of the second intermediate grade students

Authors

  • Abdel Sattar Ahmed Murad جامعة ديالى/كلية التربية الأساسية
  • Ali Abdul Rahman jameah

Abstract

When examining the objectives of teaching chemistry in the intermediate stage, especially in the field of chemical equation, we find a phrase with great meaning and significance that includes the meanings of philosophy in teaching. It was summarized as follows: , p. 89) However, the reality of teaching, according to what is common in our schools, is far from achieving these contents, as memorization is no substitute for understanding, and there are no scientific thinking skills in inferring the products of chemical reactions, and the absence of two questions confirmed by modern methods of teaching are why and how did the interaction occur? The truth is that there is no need for these two questions as long as teachers are accustomed to giving the names of each of the reactants and products in the Arabic language when teaching students or when evaluating their learning of chemical equations. A number of them, and perhaps one of the most prominent justifications for such an approach lies in the complex nature of this subject, especially for those who are beginners in the study of this term, and the lack of a pattern or teaching method that depends on achieving understanding and inference on the products of chemical reactions, and that any attempt by researchers may face a flood Among the accusations, the most prominent of which is that any detail in this field exceeds the mental abilities of students, at this stage of study, and this is also evident at the global level. Inferring the products or how the reaction takes place. For example, (Shermen 1980) discussed in her study how to learn and write the chemical formulas of compounds.

References

المصادر

اولاً المصادر العربية

١ .ابو حطب ، فؤاد : التقويم النفسي ،ط١ ، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية ،

. ١٩٨٧

٣٢٨

٢ .البياتي ، عبد الجبار توفيق وزكريا اثنا سيوس : الإحصاء ألوصفي والاستدلالي في

التربية وعلم النفس ، بغداد ، مطيعة مؤسسة الثقافة العمالية ، ١٩٧٧.

٣ .جمهورية العراق : الأهداف التربوية في القطر العراقي / ط١ ، بغداد ، مديرية

مطبعة وزارة التربية ، رقم (١ (١٩٨٦.

٤ .دوران ، رودني : أساسيات القياس والتقويم في تدريس العلوم ترجمه محمد سعيد

صباريني واخرون ، جامعة اليرموك : اربد دار المطبعة الوطنية ، ١٩٨٥ .

٥ .زنكنة ، علي عبد الرحمن جمعه : اثر استخدام اسلوبين لتدريس المعادلة الكيميائية

في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط ، جامعة بغداد ، كلية التربية ابن الهيثم ،

رسالة دكتوراه غير منشوره) ،١٩٩٦.

٦ .الزوبعي ، عبد الجليل إبراهيم وآخرون : الاختبارات والمقاييس النفسية جامعة

الموصل ، دار الكتب للطباعة والنشر ، ١٩٨١ .

٧ .عبيدان ، ذوقان وآخرون : البحث العلمي ، مفهومه ، أدواته ، اسالببة ، ط١،

عمان شركة المطابع النموذجية ، ١٩٨٢ .

٨ .عيسوى ، عبد الرحمن محمد : القياس والتجريب في علم النفس والتربية ، بيروت

، دار النهضة العربية والنشر ، ١٩٧٤ .

٩ .قنبور ، فؤاد ابراهيم واخرون : الكيمياء للصفوف الثانية المتوسطة ط٤ ،بغداد

شركة السرمد للطباعة المحددة ، ١٩٩٢ .

١٠ .كاظم احمد خيري وسعد يسي زكي : تدريس العلوم القاهرة دار النهضة

بمصر العربية ،١٩٧٦ .

١١ .كاظم ، سامي حميد : الصعوبات التي تواجه طلبة المرحلة المتوسطة في

تعلم المعادلات الكيماية ، جامعة بداد ، كلية التربية ( ابن رشد ) ، ( رسالة

ماجستير غير منشورة ) ، ١٩٨٩ .

ثانياً . المصادر الأجنبية

-------------------------

- Bloom B.S – and others: Hand book on formative and

summative Evaluation of student learning ,Mc Graw –Hill ,

co.,Newyork .1971.

- Brown , fredrick G . , Measuring Classroom Achievement

holt , Rinehart, of winton , inc , new york , 1981 .

٣٢٩

- Glass G.V. and julian C.Stanley: Statistical methods in

education and psychology , englewood Glifts prmtic hall ,

inc,new york , 1970 .

- Gronlund , Norman E. ; Measurment and Evauluahion in

teaching 3 rd ed . , Macmillan Publishing Co. New York 1976 .

- Kannedy , John H., "Balancing chmical equation with

acalatar " In mikey , , charles D. ( ED) Chemical principles

revisited, Journal of chemical education , vol . 59 ,

No . 6, June , 1982 .

- Kold , doris , " tha chemical eqemical part I: simple

reactions " Journal of chemical eduation , Vol : 55 , No: 3 ,

March , 1978.

- Kold , doeis ; " Balancing complex redox equation by

insp ection " , in charles D. ( Ed ) chemical principlesrevisited

, Journal of chemical education , Vol : 58 , No : 8, August ,

.

- Ling , Jason : " Lings rules for balancing redox equation

by inspections " in mickey charles D. (ED) , chemical

principles revisital , Journal of chemicol education , Vol : 58 ,

No : 8 , August, 1981 .

- Popham , W. James and Kenneth A. Sirotnik ;

Educational statistics use and interpretation , 2nd , Haper

and row publishers , New york,1973 .

- Sherman Alan ; " How to learn to write the formulas of

chemicoal compound ; Journal of chemical Education , Vol .

, No . 7 , July ,1980 .

- Wainwright Camille L.,"TheEffectiveness of a computorAssisted in struction pakage in supplementing teaching of

٣٣٠

selected concepts in High school chemisty : writting formulas

and Balancing chemical Euquation " 16. Apr , 1985 .

Published

2023-05-24

How to Cite

[1]
م.م.عبد الستار احمد مراد and أ.م.د علي عبد الرحمن جمعه, “A comparative study between two models for teaching the chemical equation in the achievement of the second intermediate grade students”, jfath, vol. 10, no. 1, pp. 315–335, May 2023.