The effect of accompanying activities on the achievement of first-intermediate students in the subject of the Arabic language
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/18/1/9Abstract
Arabic is the broadest and most prevalent languages in the world
stood at the peak of perfection Without the blessing of the Holy
Koran were Arab So it is right we have the Arabic language in
the field of education that we attach greater premium care and
attention to the rules and methods of language teaching .
In spite of the studies carried out in the rules and methods of
teaching , but that the absence of classroom activities
significantly in teaching.
The researcher rewarded between first grade students
statistically average chronological age and the degree of sixth
grade and educational attainment of the parents there were no
statistically significant differences between the two sets of
search.
References
١-إبراھیم ، عبد العلیم ، الموجھ الفني لمدرسي اللغة العربیة ، ط٧ ، دار المعارف،
مصر ، ١٩٧٣ .
٢-ابن منظور و الفضل جمال الدین بن مكرم ، لسان العرب ، ج٤ ، داربیروت
للطباعة والنشر ، لبنان ٢٠٠٥ .
٣-البیاتي ،عبد الجبار توفیق ، وزكریا اثناسیوس ، الإحصاء الوصفي والاستدلالي
في التربیة وعلم علیوي ، وعدنان ، القیاس والتقویم ، ط١ ، وزارة التعلیم العالي
والبحث العلمي ، جامعة دیالى ، كلیة التربیة ، ٢٠٠٠ م .
٤-الجبوري ، قیس صباح ناصر ، أثر النشاطات اللغویة اللاصفیة في الاداء
التعبیري لطلبة الصف الثاني المتوسط ، ٢٠٠٠،جامعة المستنصریة ،
٥ -الحلاق ، ھشام سعید الحلاق ، مزید منصور النصراوي ، كیف نجعل أسالیب
التدریس أكثر تشویقا ً للمتعلم ، مكتبة الاسد ، دمشق ، ٢٠٠٨
٦ -الدلیمي الوائلي ، طھ علي وسعاد عبد الكریم ، اتجاھات حدیثة في تدریس اللغة
العربیة ط١ ،عالم الكتب الحدیثة ، الاردن ، ٢٠٠٥ .
٧ -الزبیدي ، عبد القوي ، وآخرون ، علم النفس التربوي ، مطابع الكتاب المدرسي،
صنعاء ، الیمن ١٩٩٣ م .
٨ - سلامة ، عادل ابو العز ، ولید عبد الكریم ، طرائق التدریس العامة معالجة
تطبیقیة معاصرة ، ط١ ، دار الثقافة والنشرعمان ، ٢٠٠٩
٩ -شبر، خلیل ابراھیم ، واخرون ، اساسیات التدریس ، دار المناھج ، عمان ،
٢٠٠٥ م .
١٠ -شحاتھ ، حسن ، تعلیم اللغة العربیة بین النظریة والتطبیق ، ط٤ ، دار المصریة
اللبنانیة ، القاھرة ، ٢٠٠٠ .
١١ -صلاح ، سمیر یونس ، وسعد محمد الرشیدي ، التدریس وتدریس اللغة العربیة
، ط٢ ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزیع ، ٢٠٠٥ م
١٢ -علام ، صلاح الدین محمود ، القیاس والتقویم التربوي والنفسي اساسیاتھ
وتطبیقاتھ وتوجیھاتھ المعاصرة ، ط١ ، دار الفكر العربي ، القاھرة ، ٢٠٠٠م .
١٣ - العمایرة ، محمد حسن ، المشكلات الصفیة ، ط١ ، دار المسیرة للنشر ،
.٢٠٠٧
١٤ -القبیلات ، راجي عیسى ، أساسیات تدریس العلوم ، ط ١ ، دار الثقافة للنشر،
عمان ، ٢٠٠٥ .
١٥ -كاظم ،رباب عبد الواحد ، اثر الانشطة التعلیمیة الصفیة في تدریس اللغة
العربیة ، جامعة مستنصریة ، ٢٠٠٩ .
١٦ -محجوب ،عباس ، مشكلات تعلیم اللغة العربیة حلول نظریة تطبیقیة ، ط١ ،دار
الثقافة ، قطر، ١٩٨٦ م.
١٧ -مرعشلي ، محمد بن ابي بكر ، ترتیب العلوم ، ط١ ، دار البشائر ، ١٩٨٨م .
١٨ -مطلوب ، احمد ، البلاغة العربیة ، ط١ ، وزارة التعلیم العالي والبحث العلمي،
العراق ، .١٩٨٠
١٩ -ناصیف ، حفني ، محمد دیاب ، مصطفى طموم ، محمود عمر ، سلطان محمد،
كتاب قواعد اللغة العربیة ، ط١ ،المكتبة العصریة ، بیروت ،٢٠٠٧ م.
٢٠ -ھرمز ، صباح حنا ، سیكولوجیة لغة الاطفال ، ط١ ، ١٩٨٩م .
المصادر الأجنبیة :-
-Baird , Ruth,( Gates Asurvey of Errors in compostian ) The
journaI of Edacational Research . vol 56 , no . 5 January 1963 .
- Stinstrom , Anna-Brita ,(Grammatical Errors in teacher
Trainers Written Work in Resoures in Education ) vol .13 .No3
.March 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 انتصار كیطان ھزاع
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.