The impact of the reciprocal teaching strategy in developing the skill of correct reading aloud among the fifth grade primary students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/4/14Abstract
Abstract :
The goal of current research to know the impact of the
strategy of reciprocal teaching in the skill of reading aloud (read
health) in the fifth grade elementary students.
To achieve the objective of this research the researcher
chose the Gospels of the Benin School to be an arena for the
application of the search experience.
The number of members Almjootain Search (60) students
studied reading material using the reciprocal teaching strategy,
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ ابراھیم خالص حسین العزاوي
-٣٥٧ -
and control group studied the same article is also the traditional
way.
After the researcher has identified the scientific material to
be considered in the experiment coined the behavioral
objectives, bringing the final number of the image (90) the target
behavior.
After the researcher prepared lesson plans display models,
including the experts Vatakz finalized.
Researcher selected three short stories and presented to the
experts to choose one of them to represent the search tool, and in
the light of this, prepared a test to measure the health of reading
Researcher used statistical methods, including: analysis of
variance, testing Altaúa for two independent samples, and the
coefficient of difficulty, and the factor of discrimination, and
Pearson correlation coefficient, and equation Keodr -
Richardson 20.
The researcher to the students of the experimental group
than the control group students in reading skill was not the
health of women with indications of statistical differences
References
المصادر :
ابن منظور ، جمال الدين محمد بن مكرم . لسان العرب ، المجلد الأول ،
والثالث ، أعداد وتصنيف : يوسف الخياط ، دار لسان العرب ، بيروت ( د. ت).
ابو زينة ، فريد كامل ." الرياضيات ، مفاهيمها ، وطرق تدريسها " دار
الفرقان للنشر ، الأردن ، عمان ، ١٩٨٢م .
احمد ، محمد عبد القادر . طرق التعليم اللغـة العربيـة ، ط١ ، مكتبـة
النهضة العربية ١٩٨٣ م.
البجة ، عبد الفتاح . اصول تدريس العربية بـين النظريـة والممارسـة ،
(المرحلة الاساسية الدنيا ) ، عمان -الاردن - ، ط١ ،دار الفكر للطباعة والنـشر
والتوزيع ، ٢٠٠٠ م .
الجمل ، نظمي حلمي محمد . تدريس القراءة فن ، افـاق تربويـة العـدد
العاشر ، عدد خاص عن القراءة في العربية والانجليزية ، ١٩٩٧ م .
الحصري ، ساطع . درس في اصول التدريس ، الجزء الثاني ، بيـروت ،
لبنان ، ١٩٥٩ م.
داود ، عزيز حنا . دراسات وقراءات نفسية وتربوية ، ج١ ، القـاهرة ،
مكتبة الانجلو المصرية ، ١٩٦١ م .
الشريف ، محمود أحمد واخرون . استراتيجية تطوير التربية والتعلـيم ،
ط١ ، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم ، بيروت ، مؤسسة دار الريحـاني
للطباعة والنشر ، ١٩٧٩ م .
العراق ، وزارة التربية . منهج الدراسة الابتدائية ، بغداد ، ١٩٧٤ م.
فضيل ، عبد القادر . مشكلات التعليم اللغة العربية فـي مرحلـة التعلـيم
الاساسي في الوطن العربي ، الجزائر ، ١٩٩٤ م.
الفطايري ، سامي محمد . فعالية استراتيجية مـاوراء الادراك فـي تنميـة
مهارات قراءة النص والميول الفلسفية بالمرحلة الث انوية ، مجلـة كليـة التربيـة
جامعة الزقازيق ، العدد السابع والعشرون ، الجزء الاول ، سبتمبر ، د. ت .
العدد الحادي والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٢ ابراھیم خالص حسین العزاوي
-٣٦٩ -
القزويني ، أبي عبد االله محمد بن يزيد . سنن الحافظ ، ابن ماجـة ، ج١ ،
حقق نصوصه ، ورقم كتبه وابوابه واحاديثه وعلق عليه / محمد فؤاد عبد الباقي ،
دار أحياء الكتب العربية ، ١٩٥٢ م.
كرومبي ، لاسل ابر . قواعد النقد الادبي ، تعريب محمد عـوض ، ط٣ ،
سلسلة المعارف العامة ، ١٩٥٤ م .
الفرا ، فاروق حمدي . أتجاهات التعليم الاساسي ، التربية الجديدة ، مجلـة
فصلية، تعالج شؤون التخطيط وتجديد في التربية ، العدد الخمسون ، السنة السابعة
عشر – ايار ( مايو ) أب ، أغسطس ، عدد خاص ٥٠ التعليم الاساسي .
مارزانو ، روبرت . المهارات الاساسية في تعليم التفكيـري ، تعريـب :
يعقوب نشوان ، دار النشر ، ٢٠٠٦ م.
المصادر الأجنبية :
Gray , William s. " summary of reading investigation , july
, 1955 to june 30 , 1956 . joumal of educational research , vol .
, no . 6 , 1957 . p.p 401 – 441 .
Palincsar , A: Metacogn itive Strategy instruction –
Exceptional Children , 53 , 118 – 124 , 1986
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ابراهيم خالص حسين العزاوي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.