The effect of using concept maps on the achievement of fifth grade literary students in Arabic grammar

Authors

  • Riyadh Hussein Ali كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2012/16/5/01

Abstract

Abstract :
The research aims to know the effect of the use of concept
maps in the Achievement of the fifth grade students in the
subject of literary Arabic grammar in secondary school .
The researcher was coined following null hypothesis :
No statistically significant difference at (0.05) between the
average scores of the experimental group students who are
studying Arabic grammar using concept maps snd the average
degrees of control group students who are studying Arabic
grammar in the traditional method in the Achievement of
concepts .
To investigate objective of this research chose researcher
detmined experimentally with control part (experimental group
and a control group) and a test Uday . Chose researcher
secondary school of Ali Ibn Abi Talib for Boys in the center of
Muqdadiya / Diyala province to conduct the experiment, and it
includes tow divisions for fifth grade literary, and chose
researcher Division (a) to represent the experimental group
taught the Arabic grammar concept maps and Division (b)
represent the control group, which is considering Arabic
grammar in the traditional method , and the number of students
in the sample (64) students by (32) for each of the two groups .
was conducted parity between students of the two sets of search
variables (degrees Arabic for the previous year fourth literary
2010-2011 and chronological age students measured in months
and educational attainment of the parents ).
العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ أ.م.د. ریاض حسین علي
-٣ -
The researcher taught students two groups of search
himself relying content subject, which included (4) Topics of
Arabic grammar book scheduled to be taught fifth grade a
literary (case – Excellence- adjective- kindness) for the
academic year 2011-2012 . The researcher preparing lesson
plans for subjects experience in accordance with the concept
maps and traditional method (inductive method) and coined the
behavioral objectives . The experiment lasted (6) weeks .
Promising researcher test Theselaa be from (30) paragraph
of multiple choice type has been characterized by honesty and
firmness after presentation to a group of experts and specialists
and account stability reapply the test, as well as an account
(difficulty coefficient, the power of excellence, effective
alternatives wrong).
The researcher used statistical methods (T.test, Chi square,
Pearson correlation coefficient. Coefficient difficulty paragraph
, and the strength of Excellence paragraph and effective
alternatives) in the analysis of the results has earned researcher
that there is a difference statistically significant between the
average scores students the experimental group who are
studying Arabic grammar using maps concepts and the average
degrees of control group students who are studying Arabic
grammar in the traditional method in the Achievement of
concepts at (0.05) . favor of the experimental group in the
Achievement of the concepts . The researcher recommended that
the use of concept maps in teaching fifth grade literary , and
suggested conducting similar studies for this study in other
branches or other stages of study or deal with other variables

References

المصادر العربية :

* القرآن الكریم

١ .ابѧѧراھیم ، خیѧѧري علѧѧي (١٩٨٧ ، (تطѧѧویر منѧѧاھج التѧѧاریخ فѧѧي ضѧѧوء مѧѧدخل

المفھومات ، المجلة العربیة للتربیة ، المجلد (٧ (العدد (١ (مѧارس . (١٤٠٧ھѧـ -

١٩٨٧م) .

٢ .ابو جلالة ، ضحى حمدان (١٩٩٩ ، (اسѧتراتیجیات حدیثѧ ة فѧي طرائѧق تѧدریس

العلوم (مراجعة فیولیت شفیق) ، ط١ ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزیع ، الكویت.

٣ .ابو جناح ، صاحب جعفر (١٩٨٦ ، (الدرس النحوي وازمة الكتاب المنھجي ،

المجلѧѧѧد الخѧѧѧاص ببحѧѧѧѧوث المѧѧѧؤتمر العلمѧѧѧي الاول لكلیѧѧѧѧة الاداب فѧѧѧي الجامعѧѧѧѧة

المستنѧѧصریة المعقѧѧود بѧѧین (٤-٦ (ایѧѧار ١٩٨٦ ، جامعѧѧة الموصѧѧل ، دار الكتѧѧب

للطباعة والنشر .

٤ .ابѧѧو حطѧѧب ، فѧѧؤاد ، وآمѧѧال احمѧѧد ، ومختѧѧار صѧѧادق (١٩٩٦ ، (علѧѧم الѧѧنفس

التربوي ، ط٣ ، مكتبة الانجلو-المصریة القاھرة ، مصر .

٥ .ابو لبدة ، سبع محمد (١٩٧٩ (مبѧادئ القیѧاس النفѧسي والتقیѧیم التربѧوي للطالѧب

الجѧѧامعي والمعلѧѧم العربѧѧي ، ط١ ، مطبعѧѧة عمѧѧال المطѧѧابع التعاونیѧѧة ، عمѧѧان ،

الاردن.

٦ .الاحمѧѧد ، ردینѧѧة عثمѧѧان ، وحѧѧذام عثمѧѧان یوسѧѧف (٢٠٠١ ، (طرائѧѧق التѧѧدریس

منھج ، واسلوب ، ووسیلة ، ط١ ، دار المناھج للنشر والتوزیع ، عمان الاردن .

٧ .الازیرجѧاوي ، فاضѧل محѧسن (١٩٩١ ، (اسѧس علѧم الѧنفس التربѧوي ، وزارة

التعلیم العالي والبحث العلمي ، دار الكتب للطباعة والنشر ، جامعة الموصل .

٨ .باصѧѧمي ، عبѧѧد القѧѧادر الѧѧصغیر (١٩٩٨ ، (الجغرافیѧѧة وتعلیمھѧѧا ، منѧѧشورات

جامعة الفاتح ، طرابلس ، لیبیا .

٩ .البجѧѧة ، عبѧѧد الفتѧѧاح حѧѧسن (١٩٩٩ ، (اصѧѧول تѧѧدریس العربیѧѧة بѧѧین النظریѧѧة

والممارسة ، المرحلة الاساسیة العلیا ، ط١ ، دار الفكر للطباعة والتوزیع .

١٠ .البیاتي ، عبد الجبار توفیق (٢٠٠٨ ، (الاحصاء وتطبیقاتѧھ فѧي العلѧوم التربویѧة

والنفسیة ، ط١ ، دار اثراء للنشر والتوزیع ، عمان ، الاردن .

١١ .التمیمѧي ، عبѧد العزیѧز كѧاظم (٢٠١١ ، (اثѧر المنظمѧات المتقدمѧة فѧي تحѧصیل

طѧلاب الѧصف الرابѧع الادبѧي فѧي مѧادة قواعѧد اللغѧة العربیѧة واسѧتبقائھا ، (رسѧالة

ماجستیر غیر منشورة ) جامعة دیالى ، كلیة التربیة الاساسیة .

١٢ .التمیمѧي ، میѧسون علѧي جѧواد (٢٠٠٥ (اثѧر دورة الѧتعلم وخѧرائط المفѧاھیم فѧي

اكتѧساب المفѧاھیم النحویѧة وتنمیѧة الاتجѧاه نحѧو المѧادة لѧدى طالبѧات معاھѧد اعѧداد

العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ أ.م.د. ریاض حسین علي

-٣٤ -

المعلمѧات فѧي بغѧداد ، (اطروحѧة دكتѧوراه غیѧر منѧشورة ) ، جامعѧة بغѧداد ، كلیѧة

التربیة (ابن رشد) .

١٣ .الجѧواري ، احمѧد عبѧد الѧستار (١٩٨٤ ، (نحѧو التیѧسیر دراسѧة ونقѧد منھجѧي ،

مطبعة المجتمع العلمي العراقي ، بغداد .

١٤ .حیѧدر ، عبѧد اللطیѧف حѧسین (١٩٩٣ ، (تѧدریس العلѧوم فѧي ضѧوء الاتجاھѧات

التربویة المعاصرة ، دار الحادي للطباعة والنشر ، الجمھوریة الیمنیة .

١٥ .الخلیلي ، خلیل یوسف ، واخرون (١٩٩٥ ، (مفاھیم العلوم العامة والصحة في

الصفوف الاربعة الاولى ، وزارة التربیة والتعلیم ، الجمھوریة الیمنیة .

١٦ .الخوالѧدة ، محمѧد محمѧود ، ومحمѧود عقیѧل الطیطѧي (١٩٨٨ ، (دراسѧة مقارنѧة

بѧین امѧتلاك المعلمѧین لمفѧاھیم التربیѧة الاسѧلامیة للѧصف الѧسادس الابتѧدائي وبѧین

اكتѧساب طلبѧتھم لھѧا فѧي المѧدارس الحكومیѧة ووكالѧة الغѧوث الدولیѧة فѧي محافظѧة

اربѧѧد – الاردن ، رسѧѧالة الخلѧѧیج العربѧѧي ، العѧѧدد (٢٦ (الѧѧسنة (٨ ، (الریѧѧاض ،

المملكة العربیة السعودیة .

١٧ .خیѧѧري ، الѧѧسید محمѧѧد (١٩٩٣ ، (الاحѧѧصاء فѧѧي البحѧѧوث النفѧѧسیة والتربویѧѧة

والاجتماعیة ، ط٣ ، دار الفكر للنشر والتوزیع ، القاھرة .

١٨ .داود ، عزیѧѧز حنѧѧا ، وانѧѧور حѧѧسین (١٩٩٠ ، (منѧѧاھج البحѧѧث التربѧѧوي ، دار

الحكمة للطباعة والنشر ، بغداد .

١٩ .الدلیمي ، طھ علي حѧسین ، وكامѧل محمѧود نجѧم (٢٠٠٤ ، (اسѧالیب حدیثѧة فѧي

تدریس قواعد اللغة العربیة ، ط١ ، دار الشروق للنشر ، عمان .

٢٠ .رواشدة ، ابراھیم فیصل (١٩٩٣ ، (اثѧر الѧنمط المعرفѧي وبعѧض اسѧتراتیجیات

التعلѧیم فѧوق المعرفیѧѧة فѧي تعلѧیم طلبѧѧة الѧصف الثѧاني الاساسѧѧي للمعرفѧة العلمیѧѧة

بمѧستوى اكتѧساب المفѧاھیم وتفѧسیر الظѧواھر و حѧل المѧشكلة ، اطروحѧة دكتѧوراه

غیر منشورة ، الجامعة الاردنیة ، الاردن .

٢١ .الروسان ، سلیم سلامة ، واخرون (١٩٩١ ، (مبادئ القیاس والتقویم وتطبیقاتھ

التربویة والانسانیة ، ط١ ، المطابع التعاونیة ، عمان ، الاردن .

٢٢ .الزغبي ، طلال (١٩٩٢ ، (اثر البنیة المفاھیمیة لمعلمي ا لمرحلѧة الاساسѧیة فѧي

استراتیجیات تدریѧسھم ومѧستوى البنیѧة المفاھیمیѧة لطلبѧتھم ، اطروحѧة دكتѧوراه ،

الجامعة الاردنیة ، الاردن .

٢٣ .الزوبعي ، عبد الجلیل ابراھیم ، ومحمѧد احمѧد الغنѧام (١٩٨١ ، (منѧاھج البحѧث

في التربیة ، ط١ ، مطبعة جامعة بغداد .

٢٤ .الزوبعѧѧي ، عبѧѧد الجلیѧѧل ابѧѧراھیم واخѧѧرون (١٩٨١ ، (الاختبѧѧارات والمقѧѧاییس

النفسیة ، مطبعة دار الكتب للطباعة والنشر ، بغداد .

٢٥ .الѧѧسامرائي ، ابѧѧراھیم (١٩٧٣ ، (تنمیѧѧة اللغѧѧة العربیѧѧة فѧѧي العѧѧصر الحѧѧدیث ،

مطبعة الجبلاوي ، القاھرة ، مصر .

٢٦ .الѧѧسرحان ، محѧѧي ھѧѧلال (١٩٨٩ ، (اصѧѧول تѧѧدریس اللغѧѧة العربیѧѧة والتربیѧѧة

الاسلامیة في المدارس الثانویة ، مطبعة الرشاد ، بغداد .

العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ أ.م.د. ریاض حسین علي

-٣٥ -

٢٧ .سلامة ، عبد الحافظ محمѧد (٢٠٠١ ، (تѧصمیم التѧدریس ، ط ١ ، دار البѧارودي

العلمیة للنشر والتوزیع ، عمان ، الاردن .

٢٨ .سمارة ، عزیز ، واخرون (١٩٨٩ ، (مبادئ القیاس والتقویم فѧي التربیѧة ، ط ٢

، دار الفكر للنشر والتوزیع .

٢٩ .الѧѧسید ، محمѧѧود احمѧѧد (١٩٨٠ ، (المѧѧوجز فѧѧي طرائѧѧق تѧѧدریس اللغѧѧة العربیѧѧة

وادابھا ، ج١ ، ط١ ، دار العودة ، بیروت .

٣٠ .شѧبر ، خلیѧل ابѧراھیم ، واخѧرون (٢٠٠٦ ، (اساسѧیات التѧدریس ، دار المنѧاھج

للنشر والتوزیع ، عمان ، الاردن .

٣١ .ظѧѧافر ، محمѧѧد اسѧѧماعیل والحمѧѧادي ، یوسѧѧف (١٩٨٤ ، (التѧѧدریس فѧѧي اللغѧѧة

العربیة ، دار المریخ ، الریاض .

٣٢ .عاشور ، راتب قاسم ، ومحمد فؤاد الحوامѧدة (٢٠٠٧ ، (اسѧالیب تѧدریس اللغѧة

العربیѧة بѧین النظریѧة والتطبیѧق ، ط٢ ، دار المѧسیرة للنѧشر والتوزیѧع ، عمѧان –

الاردن .

٣٣ .عبѧد الѧѧرحمن انѧور حѧѧسین ، وفѧلاح محمѧѧد حѧسن الѧѧصافي (٢٠٠٧ ، (طرائѧѧق

تدریس العلوم التربویة والنفسیة ، ط١ ، دار التأمیم ، المكتبة الوطنیة ، بغداد.

٣٤ .العجیلѧي ، صѧباح حѧسین حمѧزة ، واخѧرون (٢٠٠١ ، (مبѧادئ القیѧاس والتقѧویم

التربوي ، جامعة بابل ، كلیة التربیة .

٣٥ .العزاوي ، رحیم یونس كرو (٢٠٠٨ ، (القیاس والتقویم في العملیة التدریسیة ،

ط١ ، دار دجلة ، عمان ، الاردن .

٣٦ .عѧلام ، صѧلاح الѧدین محمѧود (٢٠٠٩ ، (القیѧاس والتقѧویم التربѧوي فѧي العملیѧة

التدریسیة ، ط٢ ، دار المسیرة للنشر والتوزیع ، عمان ، الاردن .

٣٧ .عودة ، احمد سلیمان (٢٠٠٤ ، (القیاس والتقویم فѧي العملیѧة التدریѧسیة ، ط ٣ ،

دار الامل للنشر والتوزیع ، اربد ، الاردن .

٣٨ .عیѧادة ، محمѧد ابѧراھیم (١٩٨٧ ، (النحѧو التعلیمѧي فѧي التѧراث العربѧي ، بѧدون

مكان الطبع والمطبعة .

٣٩ .العیسوي ، جمال مصطفى ، واخѧرون (٢٠٠٥ ، (طѧرق تѧدریس اللغѧة العربیѧة

بمرحلة التعلیم الاساسي بین النظریة والتطبیѧق ، دار الكتѧاب العربѧي ، الامѧارات

العربیة المتحدة .

٤٠ .غѧѧѧانم ، محمѧѧѧود ومحمѧѧѧد (١٩٩٧ ، (القیѧѧѧاس والتقѧѧѧویم ، ط ١ ، دار الانѧѧѧدلس ،

بیروت ، لبنان .

٤١ .الغریب ، رمزیة (١٩٨٥ ، (التقویم والقیاس النفѧسي والتربѧوي ، مطبعѧة مكتبѧة

الانجلو- المصریة ، القاھرة .

٤٢ .فریѧѧدریك ، ھѧѧـ ، بѧѧل (١٩٨٦ ، (طѧѧرق تѧѧدریس الریاضѧѧیات ، ترجمѧѧة محمѧѧد

المغني وممѧدوح محمѧد سѧلیمان ، مراجعѧة ولѧیم تѧاوخروس عبیѧد ، الѧدار العربیѧة

للنشر والتوزیع ، عین شمس ، مصر .

٤٣ .كاظم ، احمد خیري ، وسوسѧن زكѧي (١٩٧٦ ، (تѧدریس العلѧوم ، دار النھѧضة

العربیة ، القاھرة .

العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ أ.م.د. ریاض حسین علي

-٣٦ -

٤٤ .الكبیѧسي ، عبѧد الواحѧد حمیѧد (٢٠٠٨ ، (طѧرق تѧدریس الریاضѧیات اسѧالیب ،

امثلة ، مناقشات ، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزیع ، عمان ، الاردن .

٤٥ .لبیѧب ، رشѧدي (١٩٨٢ ، (نمѧو المفѧاھیم العلمیѧة ، مكتبѧة الانجلѧو –المѧصریة ،

القاھرة .

٤٦ .مجѧاور ، محمѧد صѧلاح الѧدین علѧي (١٩٧١ ، (تѧدریس اللغѧة العربیѧة ، اسѧسھ

وتطبیقاتھ التربویة ، ط٢ ، دار المعارف بمصر .

٤٧ .مجاور ، محمد صلا ح الدین علي (١٩٧٤ ، (تدریس اللغة العربیة في المرحلѧة

الابتدائیة ، دار التعلیم ، الكویت .

٤٨ .ملحѧѧم ، سѧѧامي محمѧѧد (٢٠٠١ ، (سѧѧیكولوجیة الѧѧتعلم والتعلѧѧیم الاسѧѧس النظریѧѧة

والتطبیقیة ، ط١ ، دار المسیرة للنشر والتوزیع ، عمان ، الاردن .

٤٩ .الیاس ، فوزي (١٩٩٥ ، (اتجاه طلاب ومعلمي المرحلة الثانویة بسلطنة عمѧان

ازاء نظѧام الفѧصلین الدراسѧیین ، سѧلطنة عمѧان ، لجنѧة التوثیѧق والنѧشر ، وزارة

التربیة والتعلیم .

٥٠ .یونس ، فتحي علي واخرون (١٩٨٧ ، (اساسیات تعلѧیم اللغѧة العربیѧة والتربیѧة

الدینیة ، دار الثقافة للطباعة والنشر ، القاھرة .

المصادر الاجنبیة :

Beyer, Barry k, (1979) , Teaching thinking in studies

using inquiry the classroom ohio, charles E, Merril

publishing company .

Bloom , B,S, Hastings, J.T and Madaus G.F (1971),

Hand Book on Formative and Summative Evaluation of

Student learning , New York Mcgraw Hill .

Ebel K Robert, L(1972), Essentials of Educational

Measurements, 2

nd ed ., New Jersey , Engle Wood Cliff,

Prentice Hall .

Jeged , Olugbemior. J al, (1994) , The Effect of concept

mapping of student anxiety and Achievement in biology ,

Journal of Research in science teaching vol, (27) No.(10) .

Klausmeir, Herbert J. and Goodwin , William (1975)

Learning and Human Abilities Educational Psychology, 4

th

ed . New York Harper and Row Publishers .

Markhm , K.M. Minteze and Jonsen (1994), The Concept

Mapps as Are search and Evaluation tool , Journal of

Research in Science Teaching , Vol (31), No.(1) .

العدد الثاني والخمسون . مجلة الفتح . كانون الاول لسنة ٢٠١٢ أ.م.د. ریاض حسین علي

-٣٧ -

Novak, J.D and Musonda , D(1990), Atwelve year

longitudinal study of science concept , Learning American

Educationl Journal , Vol (28) No.(1)

Wanderse J.H(1991) Concept Mapping and the catograph

of cognition, Journal of Research in science Teaching ,

Vol (27), No.(10) .

Weinholtz, Dian T. (1996) , Concept Mapping by

preserives Elementary teachers Acase study of the effect in

integrated methods course d. A.Vol (56) ,No.(11) .

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.م.د. رياض حسين علي, “The effect of using concept maps on the achievement of fifth grade literary students in Arabic grammar”, jfath, vol. 16, no. 5, pp. 1–61, Aug. 2023.