The effect of Thelin's model on the achievement of secondary education among students of the Faculty of Education - Ibn Rushd for Human Sciences
Abstract
The impact for students of secondary education model in the collection of thelin College of Education
–Ibn rushd for humanities science
Threw the search to find out the impact of model thelin in the collection collection of secondary
education for students of College of Education – Ibn rushd for humanities science , and to achieve the
goal of search coined researcher hypothesis, which states there is no difference statistically significant
at the level (0.05) between the average scores Students first experimental group who are studying on
according to thelin model and degrees of students of the control group who are studying on according
to the traditional method of collecting material of secondary education,
and select researcher students Phase II in the Faculty of Education / Ibn Rushd / University of
Baghdad to be a sample of his research and was composed of 70 students divided into two divisions
seminars, represented one of the divisions of the experimental group that studied according to thelin
model, by (35) students, and represented the Division other control group that studied by the
traditional way (35) students, and check a researcher from the safety of external and internal design
demo, by identifying the factors that could affect the variable, promising researcher kits search of
teaching plans, promising researcher test be one of the (20) paragraph of the type of multiple choice,
and a test of (10) paragraph of the type blanks , and used researcher means appropriate statistical to
complete his research, and the results showed superiority students of the experimental group who
studied according to the thelin model on the control group students who have studied in the usual way
in the collection of material of secondary education, and in the light of the conclusion reached by the
current research, researcher concluded a number of conclusions.
References
-أبو جادو، صالح محمد علي. نظرية الذكاء الناجح التحليلي واالبداعي والعملي، ط3 ،ديبوتو للطباعة
والنشر والتوزيع، عمان، االردن، 0552.
-أبو جادو، صالح محمد. علم النفس التربوي، ط8 ،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، االردن،
.0533
-أمطانيوس، ميخائيل. القياس والتقويم في التربية الحديثة، منشورات جامعة دمشق، سوريا، 3550.
-انور، حسين، وفالح محمد الصافي. مناهج البحث بين النظرية والتطبيق، مطبعة التأميم، كربالء،
العراي، 0550.
-بن فرج، عبد اللطيف بن حسن. طرق التدريس في القرن الواحد والعشرين، ط0 ،دار المسيرة
للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، االردن، 0555.
-جريو، داخل حسن. التعليم الجامعي المعاصر واتجاهاته وتوجيهاته، مطبعة المجمع العلمي، 0554.
-جمل، محمد جهاد. تنمية مهارات التفكير االبداعي من خالل المناهج الدراسية، دار الكتاب الجامعي،
العين، االمارات العربية المتحدة، 0550.
-الجنابي، عبد الرزاق شنين ونعمة عبد الصمد االسدي. مداخل غير تقليدية لتطوير تدريس العلوم في
المرحلة الجامعية، المؤتمر االول لتطوير التعليم العالي المنعقد في جامعة الكوفة من) 04 -00 )كانون
االول، جامعة الكوفة، 0558.
-الخزاعلة، محمد سليمان فياض وآخرون. طرائق التدريس الفعال، ط3 ،دار الصفاء للنشر
والبتوزيع، عمان، االردن، 0533.
-دويدار، عبد الفتاح محمد. المرجع في مناهج البحث في علم النفس وفنيات كتابة البحث العلمي، ط4 ،
دار المعرفة الجامعة، االسكندرية، مصر، 0550.
-رابح، تركي. اصول التربية والتعليم، ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائر، 3555.
-رؤوف، ابراهيم الخالق. التصماميم التجريبية في الدراسات النفسية والتربوية، ط3 ،دار عمان للنشر
والتوزيع، عمان، االردن، 0550.
-ريجاردا، أدنس رياح. الوظائف التفاعلية والتنظيمية للتعلم، ترجمة فايد رشيد، دار الكتاب الجامعي،
غزة، 0550.
-الزوبعي، عبد الجليل وبكر محمد الياس وابراهيم عبد المحسن الكناني. االختبارات والمقاييس
النفسية، دار الكتب للطباعة والنشر، بغداد، العراق، 3583.
-زيتون، حسن حسين. تصميم التدريس لرؤية منظومة، ط3 ،عالم الكتب، القاهرة، 0553 .
-زيتون، عايش محمود. اساليب تدريس العلوم، دار المشرق، عمان، االردن، 0554.
-سالمة، عادل أبو العز وآخرون: طرائق التدريس العامة، معالجة تطبيقية معاصرة، ط3 ،االصدار
االول، دار الثقافة والنشر، عمان، االردن، 0555.
-الصالح، مصلح. عوامل التحصيل لدراسي في المرحلة الجامعية، ط3 ،دار المسيرة للطباعة
والنشر، عمان، 0554.
-عبد الرحمن، انور حسين وداود، عزيز حنا. مفاهيم البحث في التربية، وزارة التعليم العالي والبحث
العلمي، جامعة بغداد، 3555.
-عريفج، سامي سلطي. مدخل الى التربية، ط3 ،دار الفكر العربي للطباعة والنشر، عمان، االردن،
.0550
-العزاوي، رحيم يونس كرو. منهج البحث العلمي، ط3 ،دار دجلة، عمان، االردن، 0558.
-عالم، صالح الدين محمود. االختبارات مرجعية المحك في المجاالت التربوية والنفسية والتدريبية،
ط، دار الفكر العربي، القاهرة، 0553.
-عالم، صالح الدين محمود. االختبارات والمقاييس التربوية والنفسية، دار الفكر، االردن، 0552.
-فرحان، اسحاق احمد وآخرون. تعليم المنهاج التربوي، أنماط تعليمية معاصرة، ط0 ،دار الفرقان،
عمان، االردن، 3584.
-فيصل، عباس. االختبارات النفسية تقنياتها واجراءاتها، ط3 ،دار الفكر العربي، بيروت، 3552.
-قطامي، يوسف وآخرون. اساسيات تصميم التدريس، ط 3 ،دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع،
عمان، االردن، 0555.
-قطامي، يوسف وآخرون. اساسيات تصميم التدريس، ط3 ،عمان، دار الفكر، 0553.
-قطامي، يوسف وآخرون. نماذج التدريس الصفي، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع، 3558 .
-اللقاني، احمد حسين وعلي احمد الجمل. معجم المصطلحات التربوي المعرفة في المناهج وطرق
التدريس، ط0 ،عالم الكتب للنشر والتوزيع، القاهرة، 3555
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 حميد قاسم غضبان

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.