A proposed model for evaluating the performance of faculty members according to the management philosophy of behavior and results
Abstract
The objective: the current research has aimed into appraising the adopted system of
assessment the performance of teaching staff in Mosul University to identify the
disadvantages of it, as well as presenting a suggested model to appraise the performance of
teaching staff according to the philosophy of management by behavior and results.
The methodology: the research has depended on two main methods such as: the
descriptive approach in formulating the theoretical framework of the research, and the
applied one that included a case study of the researched organization represented by Mosul
University.
The results: the research has reached several conclusions as the system of assessment the
performance of teaching staff in the researched organization adopted by the Ministry of
Higher Education & Scientific Research and its subsidiaries of instructional organizations
such as the institution of technical teaching and the research centers, indicating into its
difficulty application subjectively, this is what the research has aimed to treat this
regulatory problem.
The recommendations: the research has made several recommendations such as the
researched organization must adopt a suggested model based on functional description – the
tasks and duties of the member of teaching staff- in addition to support its legality by
issuing the law of university service, the valid under no. (23) in (2008) as a framework of it.
The value of the research: this research is the first in presenting a suggested model to
appraise the performance of teaching staff members according to contemporary philosophy
management by behavior and results in the managerial thinking.
The nature of the research: A case study
References
.مجلس النواب العراقي، قانون الخدمة الجامعية ذي الرقم )32 )لسنة )3002 )النافذ، العراق.
.أبو الرب، عماد، وقدادة، عيسى، )3002 ،)تقويم جودة أداء أعضاء هيئة التدريس في مؤسسات
التعليم العالي، المجلة العربية لضمان جودة التعليم العالي، العدد 4.
.الجنابي، عبدالرزاق شنين، )3005 ،)تقويم األداء التدريسي ألعضاء هيئة التدريس في الجامعة
وانعكاساته في جودة التعليم العالي، مؤتمر الجودة، كلية التربية للبنات جامعة الكوفة
.http://www.kuiraq.com/qac/qac_1_2/15/razak.doc
.حافظ، عبدالناصر علك، وحسين، وليد حسين، )3043 ،)واقع تقييم أداء التدريسين في الكليات
األهلية : دراسة تحليلية من الكليات األهلية العراقية، مجلة تكريت للعلوم اإلدارية واالقتصادية، المجلد 2 ،
العدد 39 ،كلية اإلدارة واالقتصاد، جامعة تكريت.
.الخرابشة، عمر، والجعافرة، أسمى، والهباه، عبدهللا، والسعايدة، ناجي، )3043 ،)العوامل المؤثرة
في تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس في كلية األميرة عالية الجامعية في جامعة البلقاء التطبيقية في األردن من
وجهة نظر الطالبات، المجلة الدولية لألبحاث التربوية، جامعة االمارات العربية المتحدة، العدد 24.
.خليل، سحر فائق شاكر، )3040 )نموذج مقترح لتقويم أداء أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية الفنية
جامعة حلوان، المؤتمر السنوي )العربي الخامس _ الدولي الثاني(، االتجاهات الحديثة في تطوير األداء
المؤسسي واالكاديمي في مؤسسات التعليم العالي النوعي في مصر والعالم العربي، كلية التربية النوعية
بالمنصورة.
.رحيم، داود سلمان، )3005 ،)تقويم أداء تدريسي جامعة بغداد للعام الدراسي 3004-3001 ،مجلة
الفتح، العدد 14.
.شعبان، عبدالكريم هادي، وألعابدي، علي رزاق جياد، )3005 ،)األنماط القيادية ودورها في تقويم
أداء أعضاء الهيئة التدريسية )دراسة تطبيقية على عينة من كليات جامعة الكوفة(، مجلة القادسية للعلوم
اإلدارية واالقتصادية، المجلد 44 ،العدد 3 ،
.الصرايرة، خالد احمد، )3044 ،)األداء الوظيفي لدى أعضاء الهيئات التدريسية في الجامعات
األردنية الرسمية من وجهة نظر رؤساء االقسام فيها، مجلة جامعة دمشق، المجلد 31 ،العدد 4 .
.عزيز، حاتم جاسم، )3043 ،)تقويم أداء أعضاء هيأة التدريس في الجامعة من وجهة نظر الطلبة
)دراسة ميدانية في جامعة ديالى(، مجلة الفتح، العدد 90.
.الهويد، ندى علي سالم، )3042 ،)مساهمة تقويم أداء عضو هيئة التدريس في رفع جودة التعليم
الجامعي "دراسة ميدانية من وجهة نظر عضوات هيئة التدريس والطالبات في جامعة أم القرى، رسالة
ماجستير، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 سامي شاهر عسكر، سرمد غانم صالح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.