Teaching Ethics of High School Teachers in the Light of Contemporary Challenges from the Viewpoint of their Students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/2/16Keywords:
Ethics ,Contemporary ChallengesAbstract
Education is a basic requirement in the life of the individual being one of the elements of human development. It contributes to the advancement and progress of the nations, so, it is necessary to pay attention to it and to focus on the ethics of this profession which is represented by a group of principles that the teacher must apply and adhere to. Thus, the researcher see the necessity to conduct a study about education ethics.
The study aims to identify the ethics of the teaching profession for the high school teachers in the light of contemporary challenges from the viewpoints of their students. Also, it aims to identify the level of the application of education ethics profession of high school teachers in the light of contemporary challenges from the viewpoint of their students according to the gender variable.
The researchers adopted the tool of Al-Zaebi – 2013 and its adaptation to the reality of education in the schools of Diyala province after conducting the psychometric characteristics of the tool of the research. The tool was applied to a sample composed of (120) male and female students from high schools in the city of Baquba.
After collecting the data to be statistically processed, the researcher used the law of the weighted average to order the ethics in descending or ascending order. Also, T- test of the two independent samples is used. It was concluded that there are differences of statistical significance because the calculated T value is greater than the T-table value and the difference is in favor of the males who were more keen and focused on the performance of the teacher and they were able to diagnose the weaknesses in the application of ethics that concern the profession of education.
The researchers recommend:
- The need to conduct symposiums and seminars to raise teachers’ awareness of the ethics of the profession of education. Many of the teaching cadres may be ignorant of many of the ethics staff ethics linked to the profession of education.
- Following up the educational staff by the school administration and the department of educational supervision in order to correct their course towards quality education by applying the ethics of the teaching profession.
The researchers suggest conducting similar study on the ethics of the teaching profession among high school teachers between the teachers of the high school and the schools of the middle of Iraq and those of the south.
References
المصادر:-
- القراَن الكريم.
- ابو غزال، اشرف محمود (2007) : اخلاقيات مهنة التعليم واثره في شخصية المربي و ادائه.
- بني خالد ، حمدان سميران (2007) :درجة التزام الاداريين التربويين في مديريات التربية و التعليم في محافظة المغرق بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية ، رسالة ماجستير – الجامعة الهاشمية ، عمان – الاردن.
- حسن ، السيد محمد ابو هاشم (2006)الخصائص السيكو متريه لأدوات القياس في البحوث النفسية و التربوية باستخدام spss – كلية التربية جامعة الملك سعود.
- الحوراني ، غالب صالح عبد الرحمن (2005) : تطوير مدونة لأخلاقيات الاكاديمية للاستاذ الجامعي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس و الطلبة في الجامعة الاردنية ، عمان – الاردن.
- حنون ، تغريد (2006) : مدى التزام معلمي المرحلة الثانوية بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر مشرفي و مديري المدارس الثانوية الحكومية بمحافظات غزة، كلية التربية – جامعة الازهر – غزة.
- الزعبي ، ريم (2013): درجة التزام المعلمات بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر الطالبات المتدربات في جامعة ال البيت ، كلية العلوم التربوية .
- العلمي، لميس مصطفى (2010) : اخلاقيات مهنة التعليم وقواعد السلوك – هيئة تطوير مهنة التعليم ، وزارة التربية و التعليم العالي – فلسطين.
- عبد السلام، مصطفى عبد السلام (2006) : تطوير مناهج التعليم لتلبية متطلبات التنمية و مواجهة تحديات العولمة. مكتبة الانجلو مصرية – مصر.
- العمرو ، صالح بن سليمان (1999) : إسهام المعلم في تنمية الجانب الخلقي لدى المتعلم من خلال دورة كناقل المعرفة و الخبرة و التراث الثقافي ، المؤتمر التربوي الثالث لاعداد المعلم ، جامعة ام القرى كلية التربية – مكلة المكرمة .
- عودة ، احمد ملكاوي (1987) : اساسيات البحث العلمي قي التربية و العلوم الانسانية – مكتبة المنار للنشر و التوزيع – الزرقاء – الاردن.
- عبد الرحمن ، سعد (1998) : القياس النفسي بين النظرية و التطبيق ، دار الفكر العربي ، الطبعة الثالثة – مصر.
- فقيه، أفراح، (2008.) مدى تمثل معلمي المرحلة الأساسية لأخلاق مهنة التعليم من المنظور التربوي الإسلامي" (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة صنعاء، الجمهورية اليمنية.
- النجيحي ، محمد اديب (1965): فلسفة التربية ، دار النهضة العربية ، القاهرة – مصر.
- القرني ، عبد الله بن احمد بن غثيان ( 2008) : قيم العمل الواردة في ميثاق اخلاقيات مهنة التعليم من المنظور الاسلامي والية تفعيلها لدى المعلمين ، رسالة ماجستير مقدمة لكلية التربية جامعة ام القرى ، مكة المكرمة.
- القريطي ، عبد المطلب (2005) : المعلم الجامعي و ادارة اخلاقيات المهنية – دراسات تربوية و الصناعية ع 1142 ، كلية التربية حلوان .
- اللقماني ، احمد بن شريف (2007): مدى التزام معلمي المرحلة الثانوية بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر المشرفين ومديري المدارس الثانوية في العاصمة المقدسة ، رسالة ماجستير مقدمة لكلية التربية ، جامعة ام القرى – مكة المكرمة.
- المجيدل ،عبد الله ، واخرون ( 2012) : اتجاهات طلبة كليات التربية نحو مهنة التعلم دراسة ميدانية بين كليات التربية – جامعة الكويت وكلية التربية الحسكة – جامعة الفرات انموذجا ، مجلة جامعة دمشق المجلد 28 العدد 4 – 2012.
- المشوخي ، عابد (2003) : اخلاقيات مهنة الوراقة في الحضارة الاسلامية ، مجلة جامعة الملك سعود ، الآداب ، ع -15، السعودية .
- المومني ، فؤاد (1983) : مدى التزام المدير و المعلم بقواعد الاخلاقية لمهنة التربية والتعليم في الاردن ، رسالة ماجستير مقدمة الى كلية التربية – الجامعة الاردنية ، عمان.
- المحروقي، ماجد (2009) أخلاقيات المهنة مفهومها وأهميتها، وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان.
- النوح ، مساعد بن عبد الله (2004) : البحث التربوي ، كلية المعلمين – الرياض.
- الهدبان ، إسلام محمد بخيت (2009) درجة التزام بممارسة المدونة الاخلاقية في السلوك الاداري لدى مديري المدارس الاساسية في مديريات تربية عمان الكبرى ، الجامعة الاردنية – عمان – الاردن.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.