The educational contents derived from Surat Yusuf and its educational applications
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/1/09Abstract
Abstract:
This study aims to take the educational inclusions which found
in the Story of the prophet Yousuf in the Koran and use them in
the scopes Of educational aims and principles and processes of
knowledge.The
Procedures are represented by the study of the whole story and
limit Seventeen points and divided them into three groups and
then goback Into the interpretation books and educational
literature books to take The educational inclusions and suggest
ways for applications in the scope of learner and teacher. The
study gives certain results:
1-The story contains many educational aims in the scope of
knowledge,
العدد الثالث والخمسون . مجلة الفتح . نیسان لسنة ٢٠١٣ م.م. ماجد ایوب محمود
-٢١٦ -
Psychology and emotion
2-The story contains the educational principles as story,
conversation and the learning by games
3-It contains the processes of knowledge, The use of numbers,
classification and prediction
References
المصادر :
القرآن الكريم
١ .ابن كثير،عماد الدين،تفسير القرآن العظيم،(١٩٩٠،( دار الحديث،القاهرة
٢ .ابن منظور،جمال الدين بن محمد(١٤١٤،( لسان العرب،دار صادر،بيروت
٣ .الأغا،إحسان خليل، (١٩٨٦ ،( أساليب التعليم والتعلم،الجامعة الإسلامية،
غزة، فلسطين.
٤ .بشناق، إبراهيم عبد الشكور،(١٤١٩،( المضامين التربوية المستنبطة من
سورة الحديد،رسالة ماجستير،كلية التربية،مكة المكرمة /انترنت
٥ .الجزائري،أحمد بن أحمد بن شرشال(٢٠٠٣،( أصول التربية والتعليم كما
رسمها القرآن الكريم،دار الحرمين، القاهرة
٦ .الجوهري،إسماعيل بن حماد،(١٤٠٤،( الصحاح،دار العلم للملايين، بيروت
٧ .الخطابي،حمد محمد(١٤٠٥،(غريب الحديث،جامعة أم القرى،مكة المكرمة
٨ .الزيلعي،احمد بن علي،(١٤٢٦( المضامين التربوية المستنبطة من سورة
الفاتحة و تطبيقاتها التربوية،رسالة ماجستير كلية التربية،جامعة أم القرى مكة
المكرمة.انترنت
٩ .السيد علي،محمد،(د.ت)،التربية العلمية وتدريس العلوم،دار المسيرة، القاهرة.
١٠ .الصابوني،محمد علي،(٢٠٠١،( صفوة التفاسير،دار الفكر،بيروت.
العدد الثالث والخمسون . مجلة الفتح . نیسان لسنة ٢٠١٣ م.م. ماجد ایوب محمود
-٢٢٨ -
١١ .الطبرسي، أبي علي الفضل بن الحسن،تفسير مجمع البيان،المجمع العالمي
لأهل البيت، أنترنت.
١٢ .طوالبة،هادي،وآخرون(٢٠١٠ ،(طرائق التدريس،دار المسيرة عمان، الأردن
١٣ .العمريطي،إيمان إبراهيم(١٤٢٣( المضامين التربوية المستنبطة من سورة
الشرح وتطبيقاتها التربوية،رسالة ماجستير،كلية التربية جامعة أم القرى،مكة
المكرمة.انترنت
١٤ .قطاوي،محمد ابراهيم،(٢٠٠٧ ،( طرق تدريس الدراسات الاجتماعية،دار
الفكر،عمان الأردن
١٥ .الكبيسي، عبد الواحد حميد(٢٠٠٩ ،( الدروس المستنبطة من القرآن
الكريم،مكتبة المجتمع العربي،عمان،الأردن
١٦ .الكفوي، أيوب بن موسى،( ١٩٧٥،(الكليات،وزارة الثقافة والإرشاد
القومي،دمشق
١٧ .الكيلاني، ماجد عرسان،(١٩٩٨،( أهداف التربية الإسلامية،مؤسسة
الريان،بيروت
١٨ .المرزوقي، آمال(١٩٩٥،( مضامين تربوية في سورة البقرة، مجلة دراسات
تربوية،مجلد/١٠٠،ص١٦٥،عالم الكتب، القاهرة.
١٩ .نادر،سعد عبد الوهاب وآخرون (١٩٩٥ ،( طرائق تدريس العلوم للصف
الخامس،معاهد إعداد المعلمين،وزارة التربية،بغداد
٢٠ .نادر،سعد عبد الوهاب،وآخرون (١٩٩٧ ،( طرائق تدريس العلوم للصف
الرابع،معاهد إعداد المعلمين، وزارة التربية ، بغداد .
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م.م. ماجد ايوب محمود

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.