The effectiveness of a training program based on educational design using electronic sources of information to develop the skills of designing and producing training workshops for students of Princess Noura Bint Abdulrahman University
Keywords:
educational design, electronic resourcesAbstract
The present study aims to identify the effectiveness of a training program based on educational design using electronic information resources to develop the skills of designing and producing training workshops for students of Princess Noura Bint Abdulrahman University, The sample of the study consisted of the total community of female students at Princess Noura bint Abdulrahman University during the academic year 1438/1437, the number of (52) students. The search tools consisted of a cognitive test and a note card, The results of the study showed that there were statistically significant differences in the level of (01.0) between the average score of the students in the study sample in the tribal and remote measurement of the cognitive test as well as the performance note card in the design of the workshops for the benefit of telemetry, And achieved an efficiency ratio of gain greater than 2.1 according to the Black equation. The program also proved effective in stimulating positive learning and providing students with the opportunity to engage in dialogue and constructive discussion through exchanging experiences among themselves,
With the guidance of the researcher (professor of the course) for them and the delivery of feedback, which contributed to the development of their ability to design and implement workshops. The training program also helped students to participate in building new knowledge and scientific communication, thus enriching the learning process, While encouraging the collective achievement of female students in building new knowledge and applying it, and exchanging views and experiences which increases the individual learner's experience and thus achieve the objectives of the study.
References
قائمة المراجع
أولا -المراجع العربية :
- أبو سويرح، أحمد إسماعيل .(2009) .” برنامج تدريبي قائم على التصميم التعليمي في ضوء الاحتياجات التدريبية لتنمية بعض المهارات التكنولوجية لدى معلمي التكنولوجيا: ” دراسة في المناهج وطرق التدريس ، رسالة ماجستير ، كلية التربية، الجامعة الإسلامية ، غزة.
- الباتع , حسن .(2010): التصميم التعليمي عبر الإنترنت من السلوكية إلى البنائية : نماذج وتطبيقات . دار الجامعة الجديدة .
- أنجلين ، جاري (2004): تكنولوجيا التعليم: الماضي والحاضر والمستقبل ، تأليف: Gary J. Anglin ، ترجمة: صالح بن مبارك الدباسي ، بدر بن عبد الله بن حمد الصالح ، جامعة الملك سعود، الرياض .
- بامفلح , فاتن سعيد.(2009): دور المدرس في ظل التعليم الإلكتروني , متوفر على الموقع : http://child-trng.blogspot.com/2012/10/instructional-design.html#ixzz4n7EZ7A2A
- بدنار,أني; وكننجهام, دونالد; وفي,توماس.(2004).النظرية والتطبيق بينهما,في جاري أنجلين (محرر)تكنولوجيا التعليم الماضي والحاضر والمستقبل (141_158) ( ترجمة صالح الدباسي , وبدر الصالح),النشر العلمي والمطابع , جامعة الملك سعود.
- الجرف, ريما سعد. (2003): مهارات استخدام قواعد المعلومات الإلكترونية ,كلية اللغات والترجمة، جامعة الملك سعود الناشر: مركز البحوث . الرياض.
- جستافسون، كنت، وبرانش، روبرت (1997). استعراض نماذج التصميم التعليمي. ترجمة بدر الصالح (2003). الرياض.
- الحيلة,محمد محمود(2008),تصميم التعليم نظرية وممارسة,ط4, دارالمسيرة للنشر,عمان – الاردن.
- خميس ,محمد عطية .(2003): عمليات تكنولوجيا التعليم .دار السحاب.القاهره
- دروزه, • أفنان نظير (2002م) : أثر ممارسة المعلم لمهارات تصميم التعليم على أدائه ودافعية وتحصيل طلبته ـ المجلة العربية للتربية ، ( مجلة محكمه نصف سنويه تصدر عن المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم ) المجلد (22) ، العدد (2) شوال 1423هـ . ديسمبر 2002م
- زغلول , خالد محمود (2000) : أثر العلاقات البنائية في برامج الكمبيوتر متعددة الوسائل ، على التحصيل في مادة الكمبيوتر ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة حلوان .
- سرايا,عادل . (2007): التصميم التعليمي والتعلم ذو المعنى , دار وائل للنشر , عمان _الاردن.
- سلامة,عبدالحافظ(2003): تصميم التدريس ,دار الخريجي , الرياض.
- شحاته، نشوى رفعت (2011)."المعايير التربوية لبناء موقع تعليمى على شبكة الإنترنت". مجلة التعليم الإلكترونى.متوفر على الموقعhttp://emag.mans.edu.eg/index.php)
- شريف,أسماء إبراهيم ; والبسيوني ,سامية على .(2008): العلاقة بين الميول القرائية الإلكترونية وبعض مهارات التفكير الناقد.المؤتمر العلمي الثامن (ماذا يقرأ الأطفال والشباب؟ ولماذا يقرأون؟ولمن يقرأون) في الفترة من 9_10 يوليو, الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة.
- الشايع ,حصة ; أفنان العييد(2015): تكنولوجيا التعليم الأسس والتطبيقات , دار الرشد , الرياض.
- الصالح .بدر عبدالله.(2002): متغيرات التصميم التعليمي المؤثرة في نجاح برامج التعليم عن بعد . مجلة جامعة الملك سعود.العدد(14) والرياض.
- صالح , مصطفى جودت.(2012):التصميم التعليمي للتعلم الإلكتروني , جامعة المللك سعود ,عمادة الدراسات العليا, الرياض
- صالح , مصطفى جودت(2008):تطبيقات الحاسبات والشبكات في التعليم , القاهرة
- صالح , مصطفى جودت (1999): تحديد المعايير التربوية والمتطلبات الفنية لإنتاج برامج الكمبيوتر التعليمية في المدرسة الثانوية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية ، جامعة حلوان .
- الطاهر، أمل السيد.(2006): " العلاقة بين التكوين المكاني للصور الثابتة والمتحركة في برامج الوسائل المتعددة والتحصيل الدراسي ". (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الزقازيق.
- العتيبي، عيد شاهر (2009). تصميم المحتوى التعليمي الإلكترونية. متوفر على الموقع (http://www.ahmedasr.com/vb/showthread.php?t=351).
- لي,ستوارت,وبويل,فرانيس.(2009): تنمية مجموعة المصادرالإلكترونية . ترجمة عبدالله الشايع ,مكتبة الملك فهد الوطنية , ص ص 29-28,الرياض.
- منصور, عصام ويوسف,يعقوب ملا (2011): مصادر المعلومات الإلكترونية في المكتبات ومراكز المعلومات :مفاهيم نظرية وتطبيقات عملية , ط (1) مكتبة أفاق , صص 20-9, الكويت .
- الموسى,عبدالله ;والمبارك,أحمد.(2005): التعليم الإلكتروني الأسس والتطبيقات. ط (3) مكتبة العبيكان ,
الرياض.
المراجع الأجنبية : ثانيا –
Branson,R. K., Rayner,G. T., Cox, J.L.,Furman,J.P., King,F.J.,Hannum,W.H.(1975). InterService procedures for instructional systems development .(5 vols.)(TRADOC Pam350-30NAVEDTRA 106A).Ft. Monroe, VA: US. Army Training and Doctrine Command, A UGUST .
Barron, A.. and orwing, G. (1995). Multimedia Technologies for Training, lifraries unlimited Inc, Colorado, U.s.A.
Branch, R. C. darwazeh, A. N., & el-Hindi, A. E. (1992). " Instruction design practices and teacher planning routines". Paper presented at the Annual Meeting of the Association for Educational Communications and Technology (Washington, DC., Feb., 5-9 the, 1992). ERIC Documents, ED No 347-976
Chrisie, A. (1995). Using an internet service to bring its resources and educational possibilities to middle school students, staff, and community residents. ERIC No.ED400781
Chiparausha ,B.& Sithole,N.(2008). Universtiy Libraries in a changing environment: experiences and the way forward in the new e-elearning environment in Zimbabwe conference paper at the inaugural Africa Universtiy National e- Learning Symposium . Africa Universtiy-Mutare, Zimbabwe.
Dagdilelis,V.(2008).principles of Education Softwaer design,In Rahman, S. (Ed). Multimedia Technologyes: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, Vol.II, (pp898-913),Hershey. New York, Information Science reference.
Darwazeh, A. N. (1995). " The effect of training in instructional design on teachers' performance and their strudents' academic achievement". A proceeding paper presented at the Annual meeting of the American Association for Educational Communications and Technology (California, Anaheim, Feb., 12-16, 1995. ERIC Document, ED No 383-293
Henderson, T. and MacEwan, B. (1997). Electronic collections and wired faculty.Library Trends, 45, 3, 488-499. Ide, S. (1989). Education for special library users [in Japanese]. Biblos (Japan);40, 9, 1-7.
Kilpatrick, T. (1998). The impact of electronic information sources on collection development: A survey of current practice. Library Software.
MacFarland, T. (1997). Assessment of a prototype internet and online information system training program for adjunct personal removed from campus-based training resources. Report No. 97-102. ERIC No. ED422780.
Rotenstreich,Sh.(2011).The Difference between electronic and paper documents Retrieved September 15, 2012.
Seels,B., &Richey,R.(1994).Instructional technology: The definition and domains of the field Washington DC: Association for Educational Communications and Technology.
Tenopir, C. and Neufang, R. (1995). Electronic reference options: Tracking the changes.Online; Wilton, 19, 4, 67.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.