Multiple-Intelligences Types available at Education College Students in Hama University

Authors

  • Ghassan Rasheed Al-Sedawe College of Basic Education- Al-Mustansiriyah University
  • Shukria Fayez Haqee College of Education – University of Hama

Keywords:

multiple intelligences- Education College Students

Abstract

The researchs aims at:

  1. Recognizing the types of multiple-intelligence available at Education College Students in Hama University.
  2. Recognizing the differences in the availability of Multiple-Intelligences Types for Education College Students in Hama University according to the variable of gender.

The researchers used the analytic descriptive approach. They designed a scale for multiple intelligences as a basic tool to gather data. They developed the tool by reviewing the theoretical part, literary review and consulting specialized persons. They classified the questionnaira items as follows: the first group for general data, and the second group (48 items for 8 Multiple-Intelligences Types.

The research society consisted of (889 male/female) Education College undergraduate Students in Hama University. The random sample of participants rated 20% of the research society. It consisted of (177) teacher-students (70 male, 107 female).

The results were as follows:

  • Social and linguistic intelligences are more available for Education College Students than other intelligences. The order of Multiple-Intelligences Types availability was as follows: (social, linguistic, body/kinesthetic, logical, natural, intrapersonal, musical, visual).
  • There are statistically significant differences according to gender. Female had more social and linguistic intelligences whereas male had more visual and logical intelligences. However, there were no differences in (natural, musical, body/kinesthetic, and intrapersonal intelligences.

 

References

المراجع:

أولاً ــــ المراجع العربية:

آرمسترونغ، توماس. (2006). الذكاءات المتعددة في غرفة الصف. ط1، تر: مدارس الظهران الأهلية، الدمام / المملكة العربية السعودية: دار الكتاب التربوي للنشر والتوزيع.

الآغا، إحسان. (2002). البحث التربوي وعناصره ــــ مناهجه وأدواته. ط4، غزة: الجامعة الإسلامية.

أحمد، السيد علي. (2005). نظرية الذكاءات المتعددة وتطبيقاتها في مجالات صعوبات التعلم (رؤية مستقبلية). الرياض: جامعة الملك سعود.

أنيس، إبراهيم ــــــ عبد الحليم منتصر وآخرون. (1972). المعجم الوسيط. الجزء الأول، القاهرة.

البلعاوي، منذر يوسف. (2008). أساليب التعلم المفضلة والذكاءات المتعددة لدى طلبة جامعة اليرموك. رسالة دكتوراه غير منشورة، عمان، الأردن.

جابر، عبد الحميد جابر. (2003). الذكاءات المتعددة والفهم تنمية وتعميق. القاهرة: دار الفكر.

حسين، محمد. (2003). قياس وتقييم الذكاءات المتعددة. عمان: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.

الخولي، محمد. (1980). قاموس التربية. بيروت: دار العلم للملايين.

رواشدة، إبراهيم ــــ عبد الله خطايبة. (1998). "مهارات العمليات العلمية لدى طلبة المرحلة الإلزامية في الأردن في ضوء متغيرات تعليمية – تعليمية". مجلة أبحاث اليرموك، سلسلة العلوم الإنسانية، المجلد الثاني، العدد الرابع عشر، ص ص 249-278.

ريان، عادل عطية. (2013). "أنماط الذكاءات المتعددة لدى طلبة المرحلة الثانوية بمديرية تربية الخليل في فلسطين". مجلة جامعة الأقصى (سلسلة العلوم الإنسانية)، المجلد السابع عشر، العدد الأول، ص ص 193-234.

زيتون، عايش. (1996). أساليب تدريس العلوم. ط2، عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع.

الشعيلي، علي ــــــ عبد الله الخطايبة. (2002). "عمليات العلم الأساسية المتضمنة في الأنشطة العلمية لكتب العلوم للصفوف الأربعة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عمان". مجلة العلوم التربوية والنفسية، المجلد الثاني، العدد الرابع، ص ص 155-159.

عطا الله، ميشيل كامل. (1992). أثر طريقة التدريس المعرفي والفوق معرفي لطلبة المرحلة الأساسية في تفكيرهم العلمي وتحصليهم للمفاهيم العلمية. رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الأردنية عمان، الأردن.

عفانة، عزو ــــ نائلة الخزندار. (2004). "مستويات الذكاء المتعدد لدى طلبة مرحلة التعليم الأساسي بغزة وعلاقتها بالتحصيل في الرياضيات والميول نحوها". مجلة الجامعة الإسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية)، المجلد الثاني عشر، العدد الثاني، ص ص 323-366.

العمران، جيهان أبو راشد. (2006). "الذكاءات المتعددة للطلبة البحرانيين في المرحلة الجامعية وفقاً للنوع والتخصص الأكاديمي: هل الطالب المناسب في التخصص المناسب؟". مجلة العلوم التربوية والنفسية جامعة البحرين، المجلد السابع، العدد الثالث، ص ص 13-43.

الغنميين، منال محمد علي. (2011). درجات الذكاءات المتعددة لدى طلبة جامعة الحسين بن طلال وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لديهم. رسالة ماجستير، جامعة مؤتة، الأردن.

مخائيل، امطانيوس. (2011). القياس والتقويم في التربية الحديثة. دمشق: منشورات جامعة دمشق.

مخائيل، امطانيوس. (2008). القياس النفسي. ط2، ج1، دمشق: منشورات جامعة دمشق.

المركز الوطني لتنمية القوى البشرية. (2001). دراسة تحليلية لمستوى أداء طلبة الأردن في الدراسة الدولية للرياضيات والعلوم. عمان، الأردن.

منصور، عبد المجيد ــــــ محمد التويجري وآخرون. (2005). علم النفس التربوي. الرياض: مكتبة العبيكان.

نوفل، محمد ـــــ محمد الحيلة. (2008). "الفروق في الذكاء المتعدد لدى طلبة السنة الأولى الدراسين في مؤسسات التعليم العالي في وكالة الغوث الدولية في الأردن". مجلة النجاح للأبحاث، المجلد الخامس، العدد الثاني والعشرون، ص ص 1559-1623.

وزارة التربية والتعليم. (2006). دليل مفاهيم الإشراف التربوي. الرياض: مطابع الجاسر.

ثانياً ـــــ المراجع الأجنبية:

Dsouza, N. (2006). "Design Intelligences: A case for Multiple Intelligences in architectural design". DAI- A67, (12), p 314.

Haley, M. (2004). "Learner-Centered Instruction and the Theory of Multiple Intelligences With Second Language Learners". Teachers College Record, 106, 1, 163–180.

Gen, R. (2000). "Technology and Multiple Intelligences: The Praxis of Learning Intelligences in the Classroom". Ed at distance, 14, 5.

Green, W. (2000). Multiple Intelligences Theory, Problem-Based Learning, and the Environmental Law and Policy Cours, Annual Meeting of the Association for Politics and the Life Sciences.

Haley, M. (2004). "Learner-Centered Instruction and the Theory of Multiple Intelligences With Second Language Learners". Teachers College Record, 106, 1, 163–180.

Kevin, F. (2006). Multiple Intelligences: Theory, Up-Date and Applications in the Classroom. AST Educator's Center for Teaching Excellence http://education.ast.org/, Didactic/ V%20Multiple%20Intelligences/Multiple%20Intelligences.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
غسان رشيد الصيداوي and شكريه فايز حقي, “Multiple-Intelligences Types available at Education College Students in Hama University”, jfath, vol. 22, no. 2, pp. 178–210, Aug. 2023.