Assessing Early Intervention Programs That are Provided for Children with Mental retardation in Makkah from the Point of View of Teachers
Keywords:
assessment, programs, early intervention, mental retardation, teachers.Abstract
The study aimed at assessing early intervention programs for students with mental retardation in Makkah from the point of view of teachers. In order to accomplish the goal, the researchers designed a survey to assess early intervention programs in Makkah, which consisted of three areas, content of the program, the goals of the program and the teachers. Validity and reliability were calculated for the survey in which it was administered on the sample of the study which consisted of (30) families working in early intervention programs in Makkah.
The results showed that assessment of early intervention programs provided for children with mental retardation in Makkah from the point of view of teachers was higher in the area of the goals of the program with a mean of (3.69). then the area of teachers with mean of (3.67), then in the area of content with a mean of (3.64). results also showed no statistical significant differences at the level of assessing early intervention programs due to experience of teachers.
References
المراجع :
- البطوطي، هالة، (2004). برنامج تدخل مبكر للأطفال ذوي التخلف العقلي الطفيف في سن ما قبل المدرسة وأسرهم. أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة عين شمس، القاهرة، مصر.
- الخطيب، جمال والحديدي، منى، ( ٢٠11 ) ، التدخل المبكر - مقدمة في التربية الخاصة في الطفولة المبكرة. الطبعة الخامسة. عمان: دار الفكر.
- الغليلات، أحمد، (2009)، تقييم برنامج البورتج كأحد برامج التدخل المبكر من وجهة نظر الأسر والمعلمين في الاردن. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن
- القحطاني، حنان، (2008). فاعلية برامج التدخل المبكر للأطفال المعاقين سمعيا في مدينة الرياض بالمملكة العربية مكة المكرمة. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.
- النعيمي، فاطمة، ( 2008)، تقييم برامج التدخل المبكر المقدمة للمعاقين عقليا في دولة الإمارات العربية المتحدة من وجهة نظر الأمهات والمعلمين. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم التربوية والنفسية، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان، الاردن
- وشاح، سماح، ( ٢٠٠٣ )، التدخل المبكر وعلاقته بتحسين مجالات النمو المختلفة للأطفال المصابين بأعراض متلازمة داون دراسة ارتقائية. رسالة ماجستير غير منشورة. معهد الدراسات والبحوث التربوية قسم الإرشاد النفسي، جامعة القاهرة ، القاهرة، مصر
- يحيى، خوله، ( 2013 )، البرامج التربوية لذوي الاحتياجات الخاصة. الطبعة الرابعة. عمان: دار المسيرة.
- Brown , A , Reeve . R . A ( 2015 ) Bond with of competence the eole of supportive canlexts in learing and development technical rep No .330 champging 1L. center for study of reading .
- Fallon, A (2010). Evaluating Early Intervention Programs. Journal of Australian of early child hood. (3) 25
- Irwin, K. C. (2009). The School Achievement of Children With Down Syndrome. Ment Retard, 102: 11-13.
- Yamaguchi –kouru ( 2011 ) The Japames Adaptation of the Portage ,Early Interference Model and Same Results . Toky gokudee univ Japan recarch inst
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.