The Moral Values in the Book of Reading for Fourth Grade in Primary Stage
Keywords:
Ethical valuesAbstract
The current research aims at identifying the moral values in the book of reading activity for the fourth grade of primary stage, which includes (46) subjects. The researcher adopted the descriptive approach which is based on the method of content- based analysis.
The research sample included (20) subjects from the book of reading activity for the fourth grade of primary stage.
To achieve the objective of this research, the researcher designed analysis tool based on relevant previous studies. To verify the validity of the analysis tool, a classification form was presented in its initial form to a group of experts to ensure its validity. The researcher took the experts’ notes into consideration. Therefore, the final form of tool has included 13 moral values.
The results of this research showed that (10) moral values included high frequency and (3) values gained a few frequencies.
References
المصادر
- ابراهيم ، عبد العليم , الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية ، ط18 ، زارة المعارف ، القاهرة ، 2007م.
- ابن منظور ، ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم , لسان العرب ، ط2 ، دار الكتاب العربي ، بيروت ، 1970 .
- ابو شنب ، سهير ، تحليل محتوى المقرر الدراسي وصياغة الاهداف السلوكية وجدول الموصفات ( نشرة تربوية ), وكالة الفنون الدولية ، منطقة رفح التعليمية ، 2010 م .
- ابو العينين ، علي خليل مصطفى , فلسفة التربية الاسلامية في القراّن ، مكتبة الحلبي ، المدينة المنورة ، 1988م .
- بحري ، منى يونس ، المنهج التربوي وتحليله ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، 2012م.
- التميمي ، عواد جاس محمد , توظيف مصفوفة القيم في المناهج الدراسية ، الشركة العامة لانتاج المستلزمات التربوية ، بغداد ، 2005.
- الجشعمي ، مثنى علوان , التعليم الاساس للمرحلة الاولى ، مطبعة ديالى ، 2014م.
- الجميل ، علي احمد , القيم ومناهج التاريخ الاسلامي ، عالم الكتب ، القاهرة ، 1996 .
- الجعافرة ، عبد السلام يوسف , مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها بين النظرية والتطبيق ، مكتبة المجتمع العربي ، 2011م.
- الخزاعلة ، محمد سلمان فياض واخرون, طرائق التدريس الفعّال دار, صفاء للنشر ، عمان ، 2011م.
-الخزعلي ، انسام جاسم , القيم التربوية المتضمنة في كتب المطالعة والنصوص للمرحلة المتوسطة ، جامعة ديالى ، 2003م، رسالة ماجستير غير منشورة
-حمزة ضمنار, أسس علم النفس الاجتماعي، دار البيان العربي ،جدة ، 1982.
-زاهر ، ضياء , القيم في العملية التربوية ، مؤسسة الخليج العربية ، القاهرة ، 1984م.
-الشمري ، هدى علي جواد ، وسعدون محمد الساموك, مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ، دار وائل للنشر ، عمان ، 2005م.
-عفيفي ، محمد عبد الهادي : في اصول التربية ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة ، 1976م.
-عمر ، محمد احمد واخرون, القياس النفسي والتربوي ، دار المسيرة ، عمان ، 2010م.
-الكندري, احمد محمد مبارك, علم النفس الاجتماعي ، الحياة المعاصرة ، مكتبة الفلاح ، الكويت ، 1992م.
-كوجك ، كوثر حسين ، مقدمة في علم التعلم ، عالم الكتب ، د.ت .
-ملحم ، سامي محمد , سيكولجية التعلم والتعليم ، دار المسيرة ، عمان ، 2001م.
-نوفل وفريال, علم النفس التربوي ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان-الاردن ، 2011م.
-المترفي ، عبد الحسن سعدون فريح , تحليل محتوى المحفوظات في كتب القراءة العربية للمرحلة الابتدائية في ضوء ادب الاطفال ، الجامعة المستنصرية ( كلية التربية الاساسية ) ، 2012 ، رسالة ماجستير غير منشورة .
-ناصر ابراهيم, فلسفة التربية ، دار وائل للنشر ، عمان ، 2011م .
-الهاشمي ، عبد الرحمن ومحسن علي عطية, تحليل مضمون المناهج الدراسية ، ط2، دار صفاء لليسر والتوزيع,عمان ، 2011م.
-الوائلي ، كريم عبيد الوائلي ، والراوي ، تركي عبد الرؤوف, كتاب القراءة العربية للصف ارابع الابتدائي ، ط7، 2014م.
-لجنة وضع اهداف المواد الدراسية,وزارة التربية ,اهداف مادة اللغة العربية ، بغداد ، 1984م.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.