The Impact of the Gardens of Thoughts Strategy in Developing Expressionistic Performance Skills among the Female Students of Preparatory Stage

Authors

  • Nagham Wissam Al-Rabee Directorate General of Education in Diyala

Keywords:

Strategy, Thoughts, Expressionistic

Abstract

The present research aims at identifying The Impact of the Gardens of Thoughts Strategy in Developing Expressionistic Performance Skills among the Female Students of Preparatory Stage by verifying the validity of the following null hypotheses:

  1. There are no statistically significant differences at (0.05) between the mean scores of female students in the experimental group and the mean scores in developing written expression skills in the pretest and posttest.
  2. There are no statistically significant differences at (0.05) between the mean scores of female students in the control group and the mean scores in developing written expression skills in the pretest and posttest.
  3. There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the mean score of female students in the experimental group and the mean score of female students in the control group in developing written expression skills in post tests.

           The researcher applies the partial experimental method. The sample of the pupils in amount of 64 pupils with 32 pupils in the experimental group and 32 pupils in the control group who are selected from Diyala Governorate in Baqubah District. The researcher conducts an equivalence in the variable of  pupils' age calculated in months, the pre-test of written expression performance. The researcher studies six expressive subjects in written expression in the experiment for the female students for the literary fifth grade. The researcher identifies the behavioral objectives of the selected written expression topics by the experts, the preparation of an appropriate teaching plans for the selected topics. The researcher identifies (15) skills  of written expression performance skills to work on developing it in the experiment. The research tool is an expression topic which is  selected for the pretest and post-test of the sample. After the statistical processing by using SPSS programme, the researcher obtains a result that can be summed up as follows: The superiority of experimental group female students who studied the garden thoughts on the female students of the control group who studied the traditional method followed in posttest for written expression performance skills . The second hypothesis is resulted that there is an increasing growth in the development of the grades of female pupils of the experimental group, the superiority is stated in favor of the posttest for written expression performance skills. The third hypothesis of the female students of the control group that there are no differences between the pre-test and posttest in written expression performance. In light of the results of the current research, the researcher recommends that the garden thoughts in teaching written expression performance skill for the female students of the fifth literary stage and  the researcher suggests to conduct a similar study of the current study in other educational materials such as in grammar, literature and reading texts, rhetorical and dictation.

References

المصادر :

-القرآن الكريم

- أبن منظور جمال الدين محمد عكرم ,لسان العرب ,أعتنى بتصحيحه, أمين محمد عبدالوهاب ومحمد الصادق العبيدي,ط3,ج9,دار الإحياء التراث العربي,بيروت-لبنان,1999م.

- أبو جادو,صالح محمد,علم النفس التربوي,ط2,دار المسيرة,عمان-الاردن,2000م.

-أسماعيل، زكريا،طرائق تدريس اللغة العربية، دار المعرفة الجامعي الاسكندرية- 2011م.

-الجعافرة,عبدالسلام يوسف,مناهج اللغة الغربية وطرئق تدريسها بين النظرية والتطبيق,ط1,مكتبة المجتمع العربي عمان-الاردن,2011م.

-خليفة,جعفر,فصول في تدريس اللغة العربية أبتدائي,متوسط, ثانوي,ط2,مكتبة الرشد,الرياض,2003م.

-الخوالدة,محمد محمود,فلسفات التربية التقليدية والحديثة والمعاصرة,دار المسيرة,عمان-الاردن-2013 .

-الحسيني,احمد مهدي, أثـرُ طريقة العصف الكتابي في الأداءِ التَّعبيريّ عندَ طلابِ الصق الرابع العلمي, رسالة ماجستير غير منشورة جامعة بغداد كلية التربية ابن رشد,2012.

- الحمادي, علي, ,طريقة لتوليد الأفكار الإبداعية,دار أبن الحزم للطباعة,بيروت- للبنان.1999م.

- داود ,عزيز حنا وعبدالرحمن أنور حسين , القياس والتقويم ، دار الحكمة ، بغداد,1990م.

-داود، عزيز حنا وانور حسين عبد الرحمن: مناهج البحث التربوي، ط1، دار الحكمة,بغداد,1991م.

-الدليمي,كامل محمود,وطه علي حسين,طرق تدريس اللغة العربية,دار الكتب للطباعة والنشر,بغداد,1999م.

دويدري,رجاؤ حميد,البحث العلمي واساسياته النظرية وممارسته العلمية,دار الفكر,المطبعة العلمية’دمشق, 2002م.

- الرحيم,احمد,أصول تدريس اللغة العربية, مطبعة الاداب, النجف الاشرف,1971م.

-زاير,سعد علي,وسماء تركي داخل,أتجاهات حديثة في تدريس اللغة -,ج1,دار المرتضى,شارع المتنبي- بغداد,2012م.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــ, المهارات اللغوية بين التنظير والتطبيق, الدار المنهجية, عمان الاردن,2016م.

-الزوبعي,عبد الجليل,وآخرون,الاختبارات والمقاييس النفسية,دار الكتب للنشر والتوزيع,الموصل- العراق,1981م.

- زيتون ،عايش محمود،النظرية البنائية وأستراتيجيات تدريس العلوم،ط1،دار الشروق للنشر والتوزيع-عمان-الاردن 2007م.

- سطوان،نورس مالك , أثر انموذج المنحى البنائي في الاداء التعبيري وتنمية التفكير الابداعي لدى طالبات الصف الخامس الادبي ،رسالة ماجستير غير منشورة،جامعة ديالى ،كلية التربية والعلوم الانسانية(2015).

-السعدي,نور فراس عبدالكريم, أثر استعمال الخريطة الدلالية في تنمية مهارات الأداء التعبيري لدى طالبات الصف الأول المتوسط , ،رسالة ماجستير غير منشورة،جامعة ديالى ،كلية التربية والعلوم الانسانية(2011).

- السفاسفة, عبدالرحمن ابراهيم(2011) طرائق تدريس اللغة العربية, مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع,عمان الاردن.

- سمك,محمد صالح:فن التدريس للتربية اللغوية واتطباعاتها المسلكية وانماطها العلمية,دار المعارف القاهرة,1998م0

-شحاتة,حسن,وزينب النجار,معجم المصطلحات التربوية والنفسية,ط1,الدار المصرية اللبنانية-القاهرة,مصر,2003م.

-عاشور,راتب قاسم,راتب قاسم,والحوامدة,محمد فؤاد,أساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق,ط1,دار المسيرة للنشر والتوزيع عمان-الاردن,2010م.

- عبد الحافظ,سلامة, أساليب تدريس العلوم والرياضة,ط1,دار اليازوري العلمية,عمان, الأردن,2003م.

-عبد الرحمن,انور حسين,وعدنان حقي شهاب زنكنة,الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية ,ط1,دار الكتب والوثائق بغداد,2007م .

- عبيدات ، ذوقان، وكايد عبد الحق، وعبد الرحمن عدس ، البحث العلمي ،مفهومه، أدواته , أساليبه ،دار الفكر ، ط4 ، عمان,1998م.

-العزاوي,مروة عبود,أثر حدائق الافكار في تنمية تفكير ماوراء المعرفة لدى طالبات الصف الرابع الادبي في مادة التاريخ.رسالة ماجستير غير منشورة,كلية التربية للعلوم الانسانية-جامعة ديالى-2016م.

- عطية,محسن علي ,المناهج الحديثة وطرق التدريس,دار المناهج للنشر والتوزيع,الاردن,2013م.

- علي , سليم توفيق ,فاعلية العصف الذهني وحدائق الأفكار في مادة الاحياء وتنمية التفكير الناقد والذكاءات المتعددة لدى طالبات الصف الخامس العلمي, أطروحة دكتوراه غير منشورة جامعة بغداد ابن الهيثم 2011.

-الفراهيدي,الخليل بن أحمد, كتاب العين, ترتيب وتحقيق,د.عبد المجيد هنداوي,ج4,ط1,دار الكتب العلمية بيروت لبنان,2003م.

-القيسي,عمر فاضل غلام ,أثر أنموذج دورة التعلم الخماسي لبايبي في تنمية مهارات الاداء التعبيري لدى طلاب المرحلة الاعدادية, رسالة ماجستير غير منشورة ,كلية التربية للعلوم الانسانية –جامعة ديالى,2013م.

-الكخن,أمين,دليل أبحاث ميدانية في تعليم اللغة العربية في مراحل التعليم الاساس,المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم,تونس,1992م.

- مجاور,محمد صلاح الدين,تدريس اللغة العربية في المرحلة الثانوية أسسه وتطبيقاته,دارالفكر العربي,القاهرة-مصر,2000م.

- محمود, صلاح الدين عرفة, تفكير بلا حدود, عالم الكتب للنشر والتوزيع والطباعة, القاهرة –مصر,2006م.

-مدكور,علي أحمد,تدريس فنون اللغة العربية النظرية والتطبيق,ط1,دار المسيرة عمان-الاردن,2009م.

-ملحم,سامي محمد,مناهج البحث في التربية وعلم النفس ,ط1,دار المسيرة عمان-الاردن,2000م.

-الهاشمي,عبد الرحمن عبد علي,التعبير فلسفته,واقع تدريسه,أساليب تصحيحه,ط1,دار المناهج وللنشر والتوزيع,عمان-الاردن,2005م.

- الهيتي,هادي نعمان,وحامد عبد الحسين,القيم المعقدة والمعوقة للتنمية,دراسة ميدانية في بغداد,وزارة العمل والشؤون الاجتماعية والجنائية,بغداد,1985م.

-وزارة التربية,جمهورية العراق,منهج الدراسة الاعدادية,ط1,شكرة الفنون للطباعة المحدودة,بغداد,1990م.

-اليماني,عبد الكريم علي,أستراتيجيات التعلم والتعليم,ط1,زمزم للطباعة والنشر,عمان-الاردن,2009م.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
نغم وسام الربيعي, “The Impact of the Gardens of Thoughts Strategy in Developing Expressionistic Performance Skills among the Female Students of Preparatory Stage”, jfath, vol. 22, no. 2, pp. 357–391, Aug. 2023.