The Effect of the Summarization Strategy in Developing Reading Comprehension Skills of Primary School Pupils in Reading Subject

Authors

  • Bara Sultan Hassan Al - Azzawi Directorate General of Education in Diyala

Keywords:

Strategy, Summarization, understanding

Abstract

      

The present research aims at identifying the effect of the summary strategy in developing reading comprehension skills among primary school students in the reading subject by verifying the validity of the following null hypotheses:

  1. There are no statistically significant differences at (0.05) between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group students in the post-reading comprehension skill test.
  2. There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of the experimental group in developing reading comprehension skills in pre and post tests.
  3. There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the mean score of students in the control group in developing reading comprehension skills in pre and post tests.

           The researcher applies the partial experimental method. The sample of the pupils in amount of 60 pupils with 30 pupils in the experimental group and 30 pupils in the control group who are selected from Diyala Governorate in Al-Khalis District. The researcher conducts an equivalence in the variable of  pupils' age calculated in months, the pre-test of reading comprehension and the grades of the previous year of reading. The researcher studies seven reading subjects in the experiment for the reading material for the primary fifth grade. The researcher identifies the behavioral objectives of the reading topics. The researcher designates of reading comprehension skills test in reading for fifth grade pupils at primary school . After the statistical processing, the researcher obtains a result that can be summed up as follows: The superiority of experimental group pupils who studied the summary strategy on the students of the control group who studied the traditional method. The second hypothesis is resulted that there is an increasing growth in the development of the pupils of the experimental group, the superiority is stated in favor of the post-reading comprehension test. The third hypothesis of the students of the control group that there are no differences between the pre-test and post-reading comprehension. In light of the results of the current research, the researcher recommends that the summarization strategy in teaching of reading for the students of the fifth primary, which has an impact on the development of reading comprehension and the researcher suggests to conduct a similar study of the current study in other educational materials such as expression, literature and reading texts.

References

المصادر

- القرآن الكريم.

- أبراهيم،معتزأحمد،وبلعاوي، برهان نمر،فن التدريس والطرائق العامة، دار الحنين-الاردن ,2007م.

- أبن منظور,جمال الدين أبو الفضل محمد بن مكرم,لسان العرب,منشورات دارالكتب العلمية,بيروت –لبنان,1999م.

- أبن منظور, جمال الدين أبي الفضل محمد بن مكرم, لسان العرب , تحقيق عامر أحمد حيدر وعبد المنعم خليل إبراهيم, مجلد1 – 10, دار الكتب العلمية, بيروت – لبنان, 2003م.

- ________, لسان العرب,ط4, دار صادر للطباعة والنشر, بيروت – لبنان, 2004م.

- أبو جادو ، صالح محمد علي, علم النفس التربوي ، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، شركة الشرق الاوسط للطباعة ، عمان(2000م).

-أبو جادوا, صالح محمد, ونوفل محمد بكر,تعليم التفكير النظرية والتطبيق, دار المسيرة للنشر والتوزيع عمان(2007م.

- الاسدي, عباس حنون مهنا, علم النفس المعرفي, مطبعة العدالة دار الكتب ,الكتب والوثائق بغداد- العراق,2013م.

- أسماعيل، زكريا،طرائق تدريس اللغة العربية، دار المعرفة الجامعي الاسكندرية-مصر(2011م)

- الاغا, ايمان اسحاق, اثر استخدام استراتيجية المتشابهات في اكتساب المفاهيم العلمية والاحتفاظ بها لدى طالبات الصف التاسع الاساسي, رسالة ماجستير غير منشورة , غزة , فلسطين(2007م)

- الخزاعلة, محمد سلمان فياض, وآخرون, طرائق التدريس الفعال , ط1, دار صفاء للطباعة والنشر, عمان – الأردن, 2011م.

- الحسون ، جاسم محمود ، واخرون, طرائق تعليم القراءة والكتابة للمبتدئين ، ط3 ، مكتبة الفلاح,الاردن(1993م)

- الحلاق, علي يوسف, المرجع في تدريس مهارات اللغة العربية وعلومها,المؤسسة الحديثة للكتاب,طرابلس-لبنان(2010م)

- دافيد,ليبرمان,كيف تؤثر في الآخرين,ترجعه سعيد الحسنية,الدار العربية للعلوم,بيروت-لبنان(2008م)

- زاير, سعد علي, سماء تركي داخل, اتجاهات حديثة في تدريس اللغة,ج1,دار المرتضى , شارع المتنبي, بغداد,2012م.

- الزوبعيّ, عبد الجليل إبراهيم, وآخرون, الاختبارات والمقاييس النفسية، دار الكتب للطباعة والنشر، العراق، الموصل 1981م .

- الربيعي, أحمد خليل, أثر النشاط المُعجمي في الفهم القرائي لدى طلاب الصف الخامس الأدبي ,رسالة ماجستيرغير منشورة كلية التربية الاساسية جامعة ديالى.(2012م)

- سعادة ، احمد جودة ، تدريس مهارات التفكير ، الشروق، فلسطين ، 2003م.

-شحاته حسن, تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق، ط2، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة,1993م.

-شحاته, حسن, والنجار, زينب , معجم المصطلحات التربوية والنفسية, الدار المصرية اللبنانية,2003م.

- الطاهر,علي جواد,أصول تدريس اللغة العربية,ط2,دار الرائد النجف الإشرف-العراق(1984م)

-عبد الرحمن، أنور حسين, وزنكة ،عدنان حقي, الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الإنسانية والتطبيقية ، بغداد، 2007م.

-عبد الرحمن، سعد , القياس والتقويم ، مكتبة الفلاح، الكويت, 1998م.

-عبدالله, عبدالمحميد سعد, فعالية إستراتيجيات معرفية وهي (التساؤل, والتلخيص, تنمية بعض مهارات العليا للفهم في القراءة لدى طلبة الصف الاول الثانوي, مجلة القراءة المعرفة,ديسمبر العدد الثاني,الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة,كلية التربية عين شمس,مصر(2000م).

- عبيدات، ذوقان، وسهيلة أبو السيد, الدماغ والتعلم والتفكير، دار ديبونو، للطباعة والنشر، عمان , 2005م.

-العزاوي, ابراهيم خالص , آثر استراتيجية ليد في تنمية مهارات القراءة الجهرية عند تلاميذ الصف الرابع الابتدائي, جامعة ديالى ,رسالة ماجستير غير منشورة(2012م)

-عطا، ابراهيم محمد, المرجع في تدريس اللغة العربية، ط2، مركز الكتاب للنشر، القاهرة(2006م)

-عطية, محسن علي, الكافي في تدريس أساليب اللغة العربية , الشروق للنشر والتوزيع,عمان, الأردن(2006م)

-ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان-الاردن، (2008م)

-عودة ,ثاير يوسف,مهارات الاتصال الفعال باللغة العربية,دار المسيرة للنشر والتوزيع,عمان(2012م)

-علي مجيد كاظم , أثر دمج أستراتيجيات الجدول الذاتي والتفكير بصوت عالٍ والتلخيص في الفهم القرائي والأداء التعبيري عند طلاب الصف الرابع الأدبي , اطروحة دكتوراه غير منشورة ,كلية التربية ىابن رشد(2011م)

-عباس, محمد خليل,مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس,ط1,دار المسيرة, عمان-الأردن,2007م.

- العساف, صالح بن حمد,المدخل الى البحث في العلوم السلوكية, ط1, الرياض,1987م.

- العزاويّ, حسن علي فرحان, أثر طريقة ابن خلدون في التحصيل القرائيّ والإداء التعبيري لتلامذة الصف الخامس الابتدائيّ, أطروحة دكتوراه غير منشورة , كلية التربية – ابن رشد, جامعة بغداد, 2001م.

-عبدالهادي, نبيل,القياس والتقويم وأستخدامها في مجال التدريس الصفي,ط2,دار وائل عمان ,الاردن,2001م.

- فرج، صفوت, القياس النفسيّ ، دار الفكر العربي، القاهرة, 1980م.

- الفراهيدي,الخليل بن أحمد, كتاب العين, ترتيب وتحقيق,د.عبد المجيد هنداوي,ج4,ط1,دار الكتب العلمية بيروت لبنان(2003م).

- الكبيسيّ, عبد الواحد,القياس والتقويم تجديدات ومناقشات , دار جرير للنشر والتوزيع، عمان, 2007م.

-الكبيسيّ, وهيب مجيد,الإحصاء التطبيقيّ في العلوم الاجتماعية , ط1, مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي, بغداد, 2010م.

- محمد,امال جمعة عبدالفتاح,أستراتيجيات التدريس والتعلم,دار الكتاب الجامعي,العين الامارات(2010).

-مصطفى, عبدالله علي,مهارات اللغة العربية ,ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع,عمان الاردن(2007).

- المشهداني , شفاء اسماعيل ابراهيم , اثر استراتيجيتي الخريطة الدلالية والتدريس التبادلي في تنمية مهارات القراءة الجهرية لدى تلامذة الصف الخامس الابتدائي ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ) كلية التربية ابن رشد , جامعة بغداد(2008).

-معروف، نايف محمود, خصائص اللغة العربية وطرائق تدريسها ، دار النفائس، بيروت، 1985م.

- الهاشمي, عبد الرحمن, والدليمي, طه علي حسين , استراتيجيات حديثة في فن التدريس, ط1, دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان، الاردن,2009م.

- وزارة التربية ,منهج المرحلة الابتدائية,شركة الفنون للطباعة ,العراق,2008م.

- وزارة التربية ,منهج الدراسة الابتدائية، ط1، شركة الفنون للطباعة المحدودة، العراق,1990م.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
براء سلطان حسن العزاوي, “The Effect of the Summarization Strategy in Developing Reading Comprehension Skills of Primary School Pupils in Reading Subject”, jfath, vol. 22, no. 2, pp. 392–419, Aug. 2023.