The effect of the modified learning cycle (‘7E S) on acquiring mathematical concepts among fifth grade female students
Keywords:
اثر دورة التعلم المعدلة 7E'SAbstract
This research seeks to identify the effect of the learning cycle
amended (7E'S) in the acquisition of mathematical concepts to the pupils
of the fifth grade . Through testing the following null hypothesis (no
statistically significant difference at 0.50 level of significance between
the scores of pupils who are studying , according to the learning cycle
amended (7E'S) and degrees of pupils who are studying in the usual way
to acquire mathematical concepts ) . The research is limited on the
mathematical concepts contained in the first chapters ( groups ) and the
second ( lines and angles ) of the math book for fifth grade of primary
school year ( 2013-2014 ) m . The researchers adopted the experimental
design a post-test to two groups ( experimental , control group ) . Having
identified Qsidia primary School rivers Girls Primary / General
Directorate for Educational Diyala province to implement the experiment
where , represented one of the two divisions namely Division (b ) of the
experimental group that taught her students on according to the learning
cycle amended (7E'S), other Division (a) has represented the controlling
group who was teaching her students in the usual way , and by (22 ), a
pupil in each group. Rewarded the two groups in the variables (
chronological age , achievement of last year 's experience , conceptual
collection ) . To measure the impact of the learning cycle amended (7E'S)
in the acquisition of mathematical concepts to the pupils the fifth grade ش
a test was built to show the acquisition of concepts in the level of aspects
of the acquisition of the concept of the three ( translation, interpretation ,
interpolation ) and thus identified (12) question for each question three
branches represent respectively ( translation , interpretation , completion )
on the concept . After the test application and data processing statistically
using Chi-square test , the results of the research are: ( the presence of a
statistically significant difference between the two sets of research in the
acquisition of concepts for the benefit of pupils of the experimental group
) . In light of the search result researchers to reach a number of
recommendations and suggestions
References
أولا- المصادر العربية
-أتو زينة، عايد تامإل 0110 :)مناهج الرياضيات المدرسية وتدريسها، ط0 ،
مةت ة الف ح للن ا، األلدن.
----------------------4101 :)تطور مناهج الرياضيات المدرسية وتعليمها،
ط0 ،دال وائإل للن ا والتوزيع، نمان.
-األمفن، ىسمانفإل محمد 4110 :)طرق تدريس الرياضيات نظريات وتطبيقات،
ط0 ،جامعة حلوان، دال الفةا العاتة للن ا والتوزيع، الااهاك.
-ال او ، ماجدك ىتااهفع 0191:)األخطاء الشائعة في فهم المفاهيم الفيزيائية لدى
طلبة الصف الخامس العلمي في مركز مدينة بغداد، لسالة ماجستفا، جامعة ت)داد،
تلفة التاتفة - ىتن ال ف ع.
-ال )داد ، محمد ل ا 0119 :)األهداف والختبارات في المناهج وطرق
التدريس بين النظرية والتطبيق، دال الفةا العاتة، ملا.
-تإل، عادلي 0191 :)طرق تدريس الرياضيات، تاجمة محمد أمفن المفتة
وممدوح محمد سلفمان، الدال العاتفة للن ا والتوزيع، الااهاك.
-جاتا،جاتان د الحمفد 0192 :)التقويم والقياس التربوي، ط9 ،دال الن ة
العاتفة ،ملا.
-جم ولية العااق، وزالك التاتفة- المدياية العامة للمناهج 4100 :)الرياضيات
للصف الخامس البتدائي، تألفا طالق بع ان لجب وآ اون ،ط4 ،ال اتة العامة
ص تاج المستلاماط التاتوية.
-الجمفلة، هابع محمد 4110 :)أثر استخدام ثالث استراتيجيات تدريسية للتغيير
المفاهيمي لمعالجة الفهم الخاطئ للمفاهيم الرياضية لدى طالب المرحلة
المتوسطة، اطاوحة دتتولا ، الجامعة المستنلاية، تلفة التاتفة.
-الحفلة، محمد محمود 4110 :)طرائق التدريس واستراتيجياته ط0 ،دال
الةتا الجامعة، اصمالاط العاتفة المتحدك.
-الخوالدك، محمد محمود وآ اون 0111 :)طرق التدريس العامة، وزالك التاتفة
والتعلفع، الفمن.
-الااو ، ابع محمود 4111 :)المدخل إلى األحصاء، ط4 ،دال الةتب للط انة
والن ا، جامعة الموصإل.
-زيتون، نايش محمود 4111 :)النظرية البنائي ة واستراتيجيات تدريس العلوم،
ط0 ،دال ال اوق للن ا والتوزيع، نمان.
-سمالك، نايا وآ اون 0191 :)مبادئ القياس والتقويم النفسي في التربية،
ط0 ،دال الفةا، نمان.
-ال الف، أحمد العايض 0111 :)المدخل لتدريس الرياضيات، الجامعة
المفتوحة، لف فا.
-ال اتفنة، زتايا وآ اون 4111 :)نمو المفاهيم العلمية لألطفال برنامج
مقترح وتجارب لطفل ما قبل المدرسة، ط0 ،دال الفةا العاتة، ملا
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 فائق فاضل أحمد، علي خالد خضير

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.