Building a measure of the creative characteristics of the deans of the faculties of physical education

Authors

  • Nabil Mahmoud Shaker كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى
  • Shhab كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى

Keywords:

الخصا ص االبداعية

Abstract

Abstract Part I : An Introduction to the Research and Its Importance The existing of creativity and creation as leadership features in administration are important factors that lead to focus and develop the capacity of creation in the administration , creative leadership and creative leader, because the creative process is not achieved only in the availability of the essential characteristics and capabilities for creators which have awaken role in the traditional concepts of creativity that makes the product andcompanion with intellectual flashes, inspirations and an image of innate intelligence . So, creativity becomes stick to features and certain properties of the creator , which led to the emergence of articles and books looking at innovation in administration science. Thus, increases interest in creative characteristics and seen as a whole in a matter of evolution , especially novelty and modernity and with the same respect in the institutions of higher education (1) . The current study shade light on the importance of identifying the characteristics of creative deans of Physical Education Colleges and The definition and evaluation may be one of the means by which the followers to choose their leaders based on the pillars . Research problem : Is there a scale of creativity features according to the theories of creativity? Research Aims : Constructing a scale of creativity features for the deans of physical education colleges . Part II : This part includes the following concepts ( creativity , theories that explain creativity , factors affecting creativity). Part III : This part is limited to the field of procedures for scale construction. Part IV : This part is limited to the use of factor analysis of the scale . Part V : This part is limited to some of the conclusions and recommendations

References

 القران ال ريم

-ابن منظور ؛لسان العرب ؛ ) دار المعارل ، القا رة ، مصر ، 0222.)

-المنجد 4112 ص42 بيروت.

- -ارثر كربولي ؛ االبداع في التربية والتعليم، م تدة الشقري للنشر والتوزيع ؛

، .السعودية . ترنمة احمد رالح .

-ابونادو: محمود محمد علي ؛نظرية اليكا والنانح . اليكا التح يمي

واالبداع والعلمي، برنامج تاديق .دي بونو للاداعة والنشر ط0 .عمان . االردن

.24ص 4112

-ابو نادو. رالح محمد علي، تاديقات عملية في تنمية التف ير االبداعي

باستخداو نظرية الح االبت اري للمش الت، دار الشروق للنشر والتوزيع. عمان،

االردن 4111.

-الرضا . عليعدد؛االبداعصناعةترعا االشعوبالحرة،مجلةالندأ .عمان .4111.

-وداد ممدي الجدوري ؛ بنا مقياس لتاوير عملية االتصال اإلداري والتربوي

في األقساو العلمية ب ليات نامعة القادسية: )أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية

التربية ابن الميثم – نامعة بغداد 4111.)

-إبرا يم عدد الجلي الزوبعي )وآخرون ( ؛ خاوة مع التحلي العاملي :

)الدوحة ، دار قاري بن فجا ة ، 0221.

-15 نون باالنت ؛ التحلي العاملي باستخداو برامج )spss ، (ترنمة : خالد

العامري :)القا رة ، دار الفاروق للنشر والتوزيع ،4112 .)

-نون انستازي ، وآنا خولي ؛ سي ولونية الفروق الفردية بين األفراد

والجماعات، ترنمة : السيد محمد خيري وآخرون ، ط4 ( : القا رة ،الشركة

العربية للاداعة والنشر ، 0222. )

-روبرت ثور نداي ؛ القياس والتقويم في علم النفس والتربية ، ط2 ، ترنمة عدد

هللا زيد ، ال يالني ، عدد الرحمن عدس ، عمان ، مادعة ال تب االردنية ، 0222 .

-ريسان خريدط مجيد وثا ر داود سليمان ؛ طرق تصميم بااريات االختدار

والقياس في التربية الرياضية : )نامعة الدصرة ، دار الح مة ، 0224.)

-حسن رالح ممدي ؛التندؤ باإلنجاز الفرقي على وفق التوافق النفسي

االنتماعي والتماس الحركي للفرق المشاركة في الدوري الممتاز ب رة السلة

:)أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية الرياضية ، نامعة باب ، 4101.)

-محمد حسن عالوي ومحمد نصر الدين رضوان ؛ القياس في التربية

الرياضية وعلم النفس الرياضي،4111.

-محمد عدد السالو ؛القياس النفسي والتربوي ، ط4(: القا رة ، م تدة النم ة

المصرية ، 0220.)

-روش ن. ال سندر. االبداع العاو والخاص. ترنمة غسان عدد الحي. عالم

المعرفة ال ويت 0222 ص 022.

-عماد عدد الرحيم زغلول. مدادئ علم النفس التربوي.ط0 4112 االمارات

العربية المتحدة دار ال تاب الجامعي للاداعة والنشر.

-مصافى حسين با ي ؛المعامالت العلمية بين النظرية والتاديق ـ الثدات ـ

الصدق ـ الموضوعية ـ المعايير:)القا رة، مركز ال تاب، 0222 .)

-سعد عدد الرحمن ؛القياس النفسي النظرية والتاديق ، ط0(: القا رة ، دار

الف ر العربي ، 0222.)

-مصافى با ي وردري عمران ؛االختدارات والمقاييس في التربية

الرياضية،ط0(:القا رة ، م تدة االنجلو المصرية ، 4111 )

-كام عدود حسين ؛ بنا وتقنين مقياس االغتراب للرياضيين :)اطروحة

دكتوراه ،نامعة بغداد/كلية التربية الرياضية الجادرية ،4112.)

-يوسف عدد عاية بحر؛ القدرات االبداعية وعالقتما باإلدا الوظيفي لمديري

القااع العاو دراسةعلى المديرين العاملين بوزارات قااع غزة، 4101.

-يوبولد ، فاندالين : منمج الدحث في التربية وعلم النفس ، ترنمـــة : محمد

ندي )وآخرون(:)القا رة، م تدة األنجلومصرية،0222 .)

-أثناسيوس الدياتي ؛المدخ إلى التحلي العاملي :)بغداد ، مؤسسة الثقافة

العالمية ، 0221. )

- . Allen ,M.J.&Yen,W,N:Psychological

testing.7thed,PrenticeHall,New York.

- Guilford.J.P.psychmetrice.1967. New york.D.V an

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
نبيل محمود شاكر and شهاب احمد عكاب, “Building a measure of the creative characteristics of the deans of the faculties of physical education”, jfath, vol. 18, no. 3, pp. 1–24, Aug. 2023.