Measuring social anxiety among middle school students

Authors

  • Ali Ibrahim Al-Alousi كلية التربيةالاساسية/جامعة ديالى
  • eman كلية التربيةالاساسية/جامعة ديالى

Keywords:

القلق االجتماعي

Abstract

The current research aims to determine the level of social
anxiety among middle school students and identify the level of
social anxiety in males and females as well as to determine the

level of social anxiety among the students of the scientific
section and the comparison between them and the literary
section.
The research sample consisted of ( 356 ) for both sexes of
junior high students in the capital of Diyala province for the
academic year ( 2012-2013 ) and Use test Altus to the two
independent samples and compared with the values derived
from the mathematical community level expected. The research
tools has adopted a search on the scale prepared Beauty ( 1997)
and extracted honesty apparent scale of the presentation to a
group of experts in the field of education and psychology , and
will emerge researcher characteristics psychometric was
calculated force discriminatory ranged between (0,92-0,52)
and therefore longer paragraphs the scale of discrimination is
good and reached reliability coefficient scale ( 0,82 ) for the way
re- test, were measured social anxiety for the purpose of
verifying the validity of the research hypotheses and processed
data using test Altai and extract the expected level of (76) with
the level achieved and showed search results, social anxiety
exists among males and females in varying degrees in favor of
males more than females , as well as the results show that social
anxiety among the students of the largest literary section of the
scientific section students . In light of the results of research, has
to formulate a set of recommendations and proposals in the
current study to conduct further studies of social anxiety
because it is the result of reasons, including social and cultural
changes , economic , psychological and family making calls to
identify them and develop successful solutions.

References

-البياتي5 عبد الجبار وزكريا زكي اثناسيوس )0911 .)االحصاء الوصفي

االستداللي في التربية وعلم النفس5 مطبعة مؤسسة الثقافة العلمية5 بغداد.

-جمال5 سلوى محمود )0991 .)اثر برنامج ارشادي في خفض القلق

االجتماعي للطلبة الجدد في المعاهد الفنية5 رسالة ماجستير غير منشورة5 جامعة

بغداد- بغداد.

-حبيب5 مجدي )0990 .)القلق العام والخاص5 دراسة عاملية الختبارات

القلق. بحوث المؤتمر السابع لعلم النفس في مصر5 الجمعية المصرية للدراسات

النفسية. االنجلو المصرية5 القاهرة.

-الحوري5 مثنى طه وسهيل5 سعاد مجيد )4111 .)قياس قدرة طلبة الكليات

في االهلية على التكليف االجتماعي 5 مجلة كلية المامون الجامعة5 العدد 54 بغداد5

جمهورية العراق.

-رجب5 رمضان )0991)5 االسالم في مواجهة القلق. القافلة5 العدد )2)5

المجلد )69)5 السعودية.

-رضوان5 سامر جميل )4110 .)دراسة ميدانية لتقنين مقياس القلق

االجتماعي على 5 عينات سورية5 مجلة مركز البحوث التربوية5 جامعة فطر5 السنة

العاشرة5 العدد09.

-الريحاني5 سليمان )0977 .)برامج تعديل السلوك والمخاوف المرضية5

ط50 قسم االرشاد التربوي والصحة النفسية5 عمان5 االردن.

-الزغبي5 احمد محمد5( 0991 .)مستوى القلق كحالة وكسمة لدى طلبة جامعة

صنعاء5 عن مجلة مركز البحوث التربوية بجامعة قطر5 العدد504 السنة السادسة

يوليو 4110.

-سوين5 ريتشارد )0919 .)علم االمراض النفسية والعقلية5 ترجمة احمد عبد

العزيز سالمة5 القاهرة5 دار النهضة العربية.

-الظاهر5 زكريا محمد واخرون )0999 )مباديء القياس والتقويم في التربية

ط50 دار الثقافة للنشر والتوزيع 5 عمان5 االردن.

-العساف5 صالح بن حمد )0995)5 المدخل الى البحث في العلوم السلوكية5

الطبعة االولى5 مطبعة شركة العبيكان للطباعة والنشر5 الرياض5 السعودية.

-غالب5 مصطفى )0917. )تغلب على القلق5 بيروت5 مكتبة الهالل.

-غالي5 محمد احمد )0996 .)القلق وامراض الجسم5 جامعة الموصل كلية

التربية.

-فرويد5 سيجموند )0992 )القلق. ترجمة محمد عثمان بخاني5 ط54 دار

النهضة العربية القاهرة.

-فهمي5 مصطفى )0919 .)التوافق الشخصي واالجتماعي5 القاهرة5 مكتبة

االنجلو..

-فيركسون 5 أي 5 جورج )0990 : )التحليل اإلحصائي في التربية وعلم

النفس 5 ترجمة: هناء محسن العكيلي 5 دار الحكمة للطباعة .

-الكعبي5 حاتم )0916 )السلوك الجمعي5 الجزء االول5 ط50 مطبعة الديوانية5

الديوانية5 العراق.

-الكيال5 دحام علي محمد )0991 .)عالقة القلق بالترتيب الذهبي )بحث

تجريبي(5 ط56 مكتبة النهضة5رسالة ماجستير منشورة )القاهرة(.

-هربرت5 مارتن )0971 .)مشكالت الطفولة. ترجمة عبد المجيد نشوان5

ط50 منشورات وزارة الثقافة واالرشاد القومي5 دمشق.

-هنا5 عطية محمود )0999 .)الشخصية وقياسها5 مكتبة النهضة العربية5

القاهرة..

-الهيتي5 مصطفى عبد السالم )0975 .)القلق: دراسات في االمراض النفسية

الشائعة5 مكتبة النهضة5 ط54بغداد.

-يونس5 انتصار )0917 .)السلوك االنساني5 دار المعارف5 القاهرة5 الناشر

منطقة االسكندرية.

- Alexander, J,o (1985) theory of Neurosis. New York

- Buss, A.H. (1980) ,self consciousness and social Anxiety,

the university of taxas at Anstin, W.H. Freemant and comaany

San Francisco.

- Demnis, G,B. (1992) social phopia social Anxiety:

continuous or discontinuous constructs? (continuous constructs)

Dissertation Abstract Intemational, B52/08.

- Ebel, R.L. , (1972) Essential of Educational measurement

Englewood Cliffes N.J: prentice – Hall,.

-Glass, Gm (1970): Statistical Method in education and

psychology, prentic Hill, Inc, New York.

- Horney, E,c. (1952) the neurotic personality of our Tims

New York.

- Jung, C.G. (1983) collected works. Vol. 7. Two essays on

analytical psychology. New York: pantheon press,.a.

- Marlett, D. M.(1993) causes of anxiety fortransfer students:

implications for teachers.

- Margraf, J & Rudolf, K. (1999). Angstin sozialen

situationen: Daskonzept dersozial phobie . In Maragraf, J R., K.

(Hrsg). Soziale Kompetenz soziale phobie . Hoh engehren.

Germany. Schneider verlay.

-Nunnally Y. J. G (1978): Psyshomatric theory, MCGraw

Hill, New York.

- Pavlov, T.p. (1997) conditioned Reflexes. oxford university

press, London.

- Sullivan, H.S. (1980) the Interpersonal theory of psychology

, in Gale, Raymond F. Developmental Behavior, A Humanistic

Approach. New York, Macmillan,.

- Raoof, T.M.R. (1981) the construction of an Inventory of

school Anxiety for High school student in Iraq ph. D, University

of Wales Un published Dissertation,.

- Zellury. R.A. & E.G. (1980). Measurement in the social

science the Link between theory and data. New York,

Cambridge, University press.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
علي ابراهيم االوسي and ايمان محمد فاضل, “Measuring social anxiety among middle school students”, jfath, vol. 18, no. 3, pp. 1–24, Aug. 2023.